• Wittra

Äter ni Stevia?

Och i så fall varför? 

• Svar på tråden Äter ni Stevia?
  • Karro1

Nej tycker det smakar illa, som alla sötningsmedel utan socker.

• skogsvitter

Nej, men jag har hört att det ska vara ett bra och nyttigt alternativ. Det är ju en växt, ett helt naturligt sötningsmedel precis som tex honung.

Vaddå sötningsmedel utan socker? Bara den meningen låter helt korkad

• Queenie70

Nej. Jag hade stora förhoppningar när det dök upp, men det smakar ju precis lika äckelpäckel som vilket sackarin som helst.

• 3bairns

Nej det gör jag inte (om de inte smugit in det i mat vill säga). Vill jag äta socker äter jag det. Sötningsmedel undviker jag. Det kommer ju visserligen från en växt men är kemiskt extraherat så det känns väldigt onaturligt jämfört med honung tycker jag.

• Emelie 1987

Ja det har hänt, absolut inget fel på stevia. Det är till och med nyttigt. Men det är också otroligt mycket sötare än socker, så man måste se upp med hur mycket man tar av det. 

En man, två barn, tre älsklingar
  • skogsvitter
    3bairns skrev 2013-06-03 20:34:49 följande:
    Nej det gör jag inte (om de inte smugit in det i mat vill säga). Vill jag äta socker äter jag det. Sötningsmedel undviker jag. Det kommer ju visserligen från en växt men är kemiskt extraherat så det känns väldigt onaturligt jämfört med honung tycker jag.
    Kemiskt extraherat? Inte mer kemiskt än örttéer som torkats, eller färska örtkryddor...

• Karro1

Skogsvitter - ja alla sötningsmedel förutom socker!? socker är väl också ett sötningsmedel?! ;)

• skogsvitter

Vi köper iofs ketchup med stevia i.

Har funderat på att beställa härifrån någon gång, bara för att testa:
    www.grongava.se/shop/product/stevia-pulver-50g

Där är örten torkat pulver. Men den går ju som sagt också att köpa färsk, och endera torka den själv eller använda den färsk som den är, om man nu tycker att det känns bättre

• skogsvitter
    Karro1 skrev 2013-06-03 20:39:36 följande:
    Skogsvitter - ja alla sötningsmedel förutom socker!? socker är väl också ett sötningsmedel?! ;)
    Honung smakar alltså också illa då bara för att det inte innehåller vitt, raffinerat socker..?
  • skogsvitter
    Queenie70 skrev 2013-06-03 20:30:33 följande:
    Nej. Jag hade stora förhoppningar när det dök upp, men det smakar ju precis lika äckelpäckel som vilket sackarin som helst.
    Stevia är ju inte sackarin..? Eller hur menar du?
Svar på tråden Äter ni Stevia?