• Wittra

Äter ni Stevia?

Och i så fall varför? 

• Svar på tråden Äter ni Stevia?
  • Kaktus

Nej jag äter inte stevia för att jag tycker att alla "sockersubstitut" smakar illa. Dock är jag rent smakmässigt väldigt känslig för sånt. Min sambo märker ingen skillnad.

• skogsvitter

Intressant att läsa om den kemiska processen gällande tillsatsen steviolglykosider dock, det är ju raffinerat precis som vanligt socker Trött man blir på att de ska processa sönder allting som är hälsosamt.

• skogsvitter
    Wittra skrev 2013-06-03 21:11:57 följande:
    Precis det jag också läst , att det är sötningsmedel och jag ställer mig alltid skeptisk till sånt. 
    Fast det är ju inget kemiskt sötningsmedel
  • fluu

Äter ketchup sötad med stevia,smakade lite annorlunda först,men vi vande oss snabbt. Finns vfäl egentligen ingen speciell anledning till att vi valt steviavarianten. Skulle testa en gång och sen fastnade vi. Stevia strö har jag inte testat,men kanske får göra det någon gång.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Fröken Vargh

Nej, kan inte med den äckliga bismaken jag känner av stevia Kräks Använder däremot flitigt sukrin/sötin (erythritol).

• Virriga Vera
    Wittra skrev 2013-06-03 21:11:05 följande:
    Nej, jag vet att det är kolhydratfritt men samtidigt känns stevian bara som något slags substitut till vanligt socker. 

Men det är väl klart att det är ett substitut för socker. Om du inte vill använda det vanliga sockret men änså vill ha något som är sött så använder du något annat = substitut.
  • skogsvitter

Efter att ha läst om raffineringsprocessen skulle jag aldrig i hela mitt liv köpa stevia strö, eller öht någon av de processade sockerprodukterna som har sitt ursprung i örten stevia. Det var absolut inte den sortens produkter jag åsyftade när jag skrev i tråden. Jag syftar på den ursprungliga örtväxten. Som ju som sagt faktiskt finns att köpa, om man nu är intresserad.

Lär nog inte köpa ketchupen mer heller för den delen

• Karro1

Skogsvitter - sackaros finns visst i honung.

Ok det är visst sockerarter även i Stevia men det är väl frånvaron av kalorier som gör att jag tycker det smakar illa kanske? Så om jag uttrycker det såhär -alla kalorifria sötningsmedel smakar blä :)

• Tygtiiger

Nej, jag gillar att jag får det jag "betalar" för. Om det smakar sött i munnen vill jag ha kalorierna för det också. Totalt osunt att lura kroppen - redan när jag smakar något sött sätter bukspottskörteln igång att producera insulin, så om kalorierna uteblir faller blodsockret och jag äter ännu mer. 

Jag gillar socker. Så jag äter socker. Med måtta. Det jag behöver ändra i min tillvaro är inte kosten, utan bristen på motion. Det löser ingen Stevia i världen. 

Krupke, we've got problems of our own!
Svar på tråden Äter ni Stevia?