• Wittra

Äter ni Stevia?

Och i så fall varför? 

• Svar på tråden Äter ni Stevia?
  • Karro1

Skogsvitter - vad är det för ketchup och vad tycker du om den? Kanske skulle testa, allt socker som kan bytas ut mot något lika gott men nyttigare är ju visserligen bara bra ;) Jag har smakat Stevia i dryck och det var inte gott.

• Karro1

Skogsvitter - skrev jag vitt raffinerat socker eller socker? Honung är socker?!

• Queenie70
    skogsvitter skrev 2013-06-03 20:42:55 följande:
    Stevia är ju inte sackarin..? Eller hur menar du?

Jag menar att det smakar lika illa som sackarin.
  • 3bairns
    skogsvitter skrev 2013-06-03 20:38:28 följande:
    Kemiskt extraherat? Inte mer kemiskt än örttéer som torkats, eller färska örtkryddor...

http://sund.nu/docs/artikel.asp?td=20120515&art=1561&tem=3 Enligt den här sighten (men jag ska erkänna att jag inte känner till den) så är inte torkad stevia godkänd som livsmedel i Sverige utan det är extraherade sockerarter ur steviabladen det handlar om.
  • skogsvitter
    Karro1 skrev 2013-06-03 20:48:47 följande:
    Skogsvitter - skrev jag vitt raffinerat socker eller socker? Honung är socker?!
    Nu får du nog förtydliga vad du menar med socker... stevia innehåller också sockerarter, precis som honung innehåller sockerarter. Men det vi normalt sett kallar socker (det vita sockret) finns inte vare sig i honung (som kommer från bin) eller i stevia.
  • skogsvitter
    3bairns skrev 2013-06-03 20:52:53 följande:

sund.nu/docs/artikel.asp?td=20120515&art=1561... Enligt den här sighten (men jag ska erkänna att jag inte känner till den) så är inte torkad stevia godkänd som livsmedel i Sverige utan det är extraherade sockerarter ur steviabladen det handlar om.
    Nej inte som livsmedel, men väl som tillsats eller för kosmetiskt bruk (står även i just den länken). Som sagt, det finns ju att köpa lite här och var numera, för eget bruk.
  • elinaehn

jag använder stevia strö tex när jag gör yougurtglass i glassmaskin elelr när vi gör varm choklad. funkar utmärkt hemma hos oss. vi använder vanligt socker också, absolut. men eftersom jag så himla lätt blir sötsugen om jag äter socker ofta så är stevia ett bra alternativ för mig då o då. o jag har inga problem med smaken.

• skogsvitter
    Karro1 skrev 2013-06-03 20:47:16 följande:
    Skogsvitter - vad är det för ketchup och vad tycker du om den? Kanske skulle testa, allt socker som kan bytas ut mot något lika gott men nyttigare är ju visserligen bara bra ;) Jag har smakat Stevia i dryck och det var inte gott.
    Finns på vårt lilla ica så det borde finnas lite här och var Kolla i ketchup-hyllan nästa gång!
  • Sweet life

Nej, men sukrin.. Mycket godare med samma "hälsofördelar" i förhållande till andra sötningsmedel och socker.

Svar på tråden Äter ni Stevia?