Äter ni Stevia?
Och i så fall varför?
Och i så fall varför?
Jag har en steviaplanta i mitt växtus som jag tar av ibland. Har i mitt te och ibland har jag det tillsammans med halverad sockermängd när jag tex bakar paj. Det fungerar bra.
Nej men Canderel, det är väl något liknande, och varför? Jo, därför att jag vill dra in på vanligt socker..
Tja, jo, det händer väl.
Vanligt socker undviker jag helt, (utom i glass, för det finns ingen osockrad som smakar bra) eftersom jag varit diabetiker sedan jag var liten.
Resten av familjen ser jag till att de slipper sockerersättningar, då jag trots allt anser att vanligt naturligt socker är bättre än alternativen.
Barnen ska inte sätta i sig aspartam. (Själv ser jag det som en välsignelse, eftersom det som fanns innan var lika illa som socker för oss.)
Stevia vet jag för lite om för att ha bildat mig någon uppfattning.
Jag odlade egen stevia hemma. Det var gott, men jag är hopplös på att få växter att överleva...
Man ska ju också komma ihåg att allt inte är nyttigt och bra bara för att det är naturligt. När det gäller tex vanilj innehåller äkta vanilj ämnen som kan ge cancer (enligt en professor i kemi) vilket inte det syntetiskt skapade vanillinet gör. Nu tror jag inte att det spelar någon större roll för ingen äter vanilj som livsmedel utan som smaksättare och ingen av dem för att de är bra för kroppen.
Förstår inte ens frågan, de som använder stevia gör ju för de inte vill äta socker men vill ha det sött.
Diskussionen ser ut som att en del tror stevia kom till igår.
Stevia funnits väldigt länge, själv odlat den för gång år sedan(under namnet sötflockel).
Det enda som är nytt är att den nu står i våra livsmedelshyllor i affärerna.
För av någon konstig anledning så fick man inte sälja stevia som sötningsmedel innan.
Skulle inte förvåna om aspartammaffian har lobbat denna fråga kraftigt.
Stevia är nog det sämst smakande sötningsmedlet jag någonsin provat.
Provade att ha det i theet, men det smakade mer Stevia än the.. urrk..!