• Wittra

Äter ni Stevia?

Och i så fall varför? 

• Svar på tråden Äter ni Stevia?
  • Wittra

Jag undrade mest för att det verkar ha blivit "trendigt" att plötsligt använda denna Stevia i precis allting. 

Det jag tycker låter väldigt konstigt är när folk påstår att vi inte behöver socker men ändå vill äta Stevia? som är svinsött, alltså ett slags sötningsmedel.  

• Zizzy Zimsson
    Wittra skrev 2013-06-03 20:57:14 följande:
    Det jag tycker låter väldigt konstigt är när folk påstår att vi inte behöver socker men ändå vill äta Stevia? som är svinsött, alltså ett slags sötningsmedel.  
    Kan ha att göra med att många tycker att 'sött är gott' och Stevia innehåller 0 kcal, medan socker innehåller in massa kcal.
  • skogsvitter
    Jag undrade mest för att det verkar ha blivit "trendigt" att plötsligt använda denna Stevia i precis allting. 

Tjaa jag kanske bor för långt norrut för att ha hunnit märka av den trenden... har bara sett på hälsokostbutiker/hemsidor att alternativ till tex vanligt socker, vanligt mjöl, buljong osv finns, där hittar jag många örter, däribland har jag också sett stevia. Men sen har ju visserligen ketchupen kommit nu då.

Det är ju inte själva sötman man vill komma ifrån, utan hälsonackdelarna med vanligt socker. Växter har inte de nackdelarna. Även om de råkar vara söta.
  • Sweet life

Men det beror ju på att stevia inte innehåller några kolydrater och inte påverkar blodsockret och insulinkänsligheten..
  • LinneaJosie

Nej. Stevia smakar röv. Gillar inga sötningsmedel utan kolhydrater, tycker alla smakar röv.

• skogsvitter
    Zizzy Zimsson skrev 2013-06-03 21:02:55 följande:
    Jag skulle däremot inte vilja ha annat än torkade Stevia-blad men det får vi ju inte i Sverige.

Den produkts som lanserar här får mig att rysa.

Läs under "Tillverkningsprocessen" på följande sida:
    www.sund.nu/docs/printArtikel.asp?art=1561&te... 
    Vad menar du, det finns att köpa lite varstans? Sidan jag länkade till ovan beställer jag ofta ifrån och de har stevia som torkad ört. Jag har visserligen inte köpt just stevia därifrån, men mycket annat. De har förövrigt även agavesirap och lokalproducerad honung som ju också är naturliga alternativ istället för socker, om man nu inte gillar just stevia
  • Wittra

Nej, jag vet att det är kolhydratfritt men samtidigt känns stevian bara som något slags substitut till vanligt socker. 

• Wittra
    LinneaJosie skrev 2013-06-03 21:09:59 följande:
    Nej. Stevia smakar röv. Gillar inga sötningsmedel utan kolhydrater, tycker alla smakar röv.
    Precis det jag också läst , att det är sötningsmedel och jag ställer mig alltid skeptisk till sånt. 
  • Sweet life
    Wittra skrev 2013-06-03 21:11:05 följande:
    Nej, jag vet att det är kolhydratfritt men samtidigt känns stevian bara som något slags substitut till vanligt socker. 

Vilket det är...
Svar på tråden Äter ni Stevia?