• themia

Intelligensreserven

Hur tolkar du uttrycket: "hen tillhör inte intelligensreserven"

Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Intelligensreserven
  • Supertorsk
    Stårschan skrev 2013-06-05 00:25:08 följande:
    Tja, man kan ju till exempel säga att de inte direkt tillhör intelligensreserven! Flört Eller att de har lite särskilda behov.
    "Intellektuellt utmanad" fungerar också.

Den största fisken i en liten damm
  • Åsa

Jag har aldrig stött på "intelligensreserven". Tolkar det som en nyare variant av etablerade "begåvningsreserven", som ju gått från att betyda personer med potentiell, men inte utnyttjad, intellektuell förmåga till att betyda mindre begåvad.

• Åsa
    Stårschan skrev 2013-06-04 23:28:58 följande:
    WIkipedia håller med mig. För jag anser att intelligensreserven och begåvningsreserven är synonyma, men det är det kanske inte alla som gör?

sv.wikipedia.org/wiki/Beg%C3%A5vningsreserv
    "Begåvningsreserv är en grupp personer som anses ha potential att utvecklas till elit, till exempel inom sport, på ett företag eller i den akademiska världen. "

Men jag böjer mig för det faktum att folk uppfattar det olika. Förhoppningsvis framgår det av kontexten hur man menar när man använder uttrycket!
    Glöm inte att Wikipedia="vem som helst"

Den betydelsen är den ursprungliga men se ex vad Språkrådet skriver:
    "Men med tiden har ordet också fått en annan betydelse som snarast är den motsatta; begåvningsreserven används nedsättande om personer som man anser vara mindre intelligenta: "
    http://www.sprakradet.se/10099

• Åsa

Så med reservation för att ordet så vitt jag vet är "begåvningsreserv" så finns båda betydelserna parallellt (den äldre ofta i mer officiella sammanhang, den nyare i mer vardagliga) vilket förstås kan ge upphov till missförstånd.

• themia
    Åsa skrev 2013-06-05 20:16:14 följande:
    Så med reservation för att ordet så vitt jag vet är "begåvningsreserv" så finns båda betydelserna parallellt (den äldre ofta i mer officiella sammanhang, den nyare i mer vardagliga) vilket förstås kan ge upphov till missförstånd.
    "Intelligensreserven" var en flitigt använd variant i den bransch jag tillhörde på 90-talet och framåt.
    Men begåvningsdito är säkert detsamma
  • Åsa
    themia skrev 2013-06-05 20:43:56 följande:
    "Intelligensreserven" var en flitigt använd variant i den bransch jag tillhörde på 90-talet och framåt.

Säkert är det samma betydelse. "Begåvningsreserven" är det ursprungliga ordet, myntat under efterkrigstiden. Någon modernt sinnad individ har väl tyckt att "intelligens" lät bättre Jag har inte hört det men ser ju vid googlande att det kommit upp i 1:3 ungefär på nätet åtminstone.
  • Åsa
    themia skrev 2013-06-05 20:43:56 följande:
    Men om jag förstår dig rätt har "intelligensrserven" endast den ena/nyare av "begåvningsreservens" betydelser, den om mindre begåvad? Alltså inte en ren synonym.
  • Grande Rock
    Åsa skrev 2013-06-05 20:12:51 följande:
    Glöm inte att Wikipedia="vem som helst"

Den betydelsen är den ursprungliga men se ex vad Språkrådet skriver:
    "Men med tiden har ordet också fått en annan betydelse som snarast är den motsatta; begåvningsreserven används nedsättande om personer som man anser vara mindre intelligenta: "
    www.sprakradet.se/10099

glöm inte att "vem som helst" är i majoritetFlört
  • Åsa
    Grande Rock skrev 2013-06-05 21:28:09 följande:
    glöm inte att "vem som helst" är i majoritetFlört

Nja, rent matematiskt har svenska Wikipedia för få användare för att nå upp i den "felsanerande" nivå ex de engelskspråkiga håller. Särskilt om det som här svaret iofs är korrekt, men inkomplett, tror jag också många avstår från att ta sig besväret att korrigera.

Men Wikipedia är alldeles utmärkt som first stop. 
  • themia
    Åsa skrev 2013-06-05 21:21:03 följande:
    Men om jag förstår dig rätt har "intelligensrserven" endast den ena/nyare av "begåvningsreservens" betydelser, den om mindre begåvad? Alltså inte en ren synonym.
    Det vet jag inte, och det är anledningen till min fråga i TS
Svar på tråden Intelligensreserven