• themia

Intelligensreserven

Hur tolkar du uttrycket: "hen tillhör inte intelligensreserven"

Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Intelligensreserven
  • Johan70

Jag tolkar "hen tillhör inte intelligensreserven" som att den som pratar inte vet vem det är personen pratar om, eftersom personen inte vet vilket personligt pronomen som skall användas.

Intelligensreserven är väl personer som egentligen är intelligenta, men av olika skäl aldrig har kommit någon vart i livet, för att de har haft små förutsättningar eller liknande. Om man inte tillhör intelligensreserven, så är man väl dummare än genomsnittet i befolkningen.

• Zizzy Zimsson
    themia skrev 2013-06-04 20:27:34 följande:
    Hur tolkar du uttrycket: "hen tillhör inte intelligensreserven"

Menar du begåvningsreserven?

I så fall brukade det betyda personer med potential som inte fått chans att utvecklas (än).
    Nuförtiden har det gått över till att vara ett nedsättande uttryck för folk som inte är så smarta. 
  • themia
    Zizzy Zimsson skrev 2013-06-15 08:10:54 följande:
    Menar du begåvningsreserven?

I så fall brukade det betyda personer med potential som inte fått chans att utvecklas (än).
    Nuförtiden har det gått över till att vara ett nedsättande uttryck för folk som inte är så smarta. 
    Se min förklaring i #25
    Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd.
  • Zizzy Zimsson
    themia skrev 2013-06-15 11:27:59 följande:
    Se min förklaring i #25
    Ok. Ja, sak samma.

Förr: Intelligenta människor med potential.
    Nu: Idioter. Förlåt, mindre begåvade. 
  • MrsPenn

På Flashback använder de iaf ordet som det ska användas, åtminstone gjorde de det under 2000-talet....

Om ditt namn innehåller ''Anonym'' så låtsas jag inte läsa vad du skriver.
  • Åsa
    MrsPenn skrev 2013-06-15 12:29:58 följande:
    På Flashback använder de iaf ordet som det ska användas, åtminstone gjorde de det under 2000-talet....

Hur anser du att ordet ska användas? (Båda betydelserna finns ju uppenbart parallellt sedan ganska länge.)
  • MrsPenn

De som tillhör intelligensreserven är INTE smarta. Det är ett kodat uttryck, kan man säga. Skapat utav de som använder det. Ungefär som uttrycket "runda arkivet".

Åsa skrev 2013-06-16 09:38:44 följande:
    Hur anser du att ordet ska användas? (Båda betydelserna finns ju uppenbart parallellt sedan ganska länge.)

Om ditt namn innehåller ''Anonym'' så låtsas jag inte läsa vad du skriver.
  • Åsa
    MrsPenn skrev 2013-06-16 15:30:36 följande:
    De som tillhör intelligensreserven är INTE smarta. Det är ett kodat uttryck, kan man säga. Skapat utav de som använder det. Ungefär som uttrycket "runda arkivet".
    Fast vad du beskriver är bara den nyare av betydelserna. Den ursprungliga syftade ju på potentiellt /studie/begåvade individer som inte "fått chansen" och den används fortfarande, parallellt med den nyare. Detta förutsatt som sagt att "intelligensreserven" följer det ursprungliga "begåvningsreserven" i betydelse. Det KAN ju vara så att "intelligensreserven" när det började användas övertog bara den nyare, "förvanskade" betydelsen av "begåvningsreserven".
    Detta senare är jag som sagt inte säker på då "begåvningsreserven" är det ord jag normalt sett. 
  • Åsa
    MrsPenn skrev 2013-06-16 15:30:36 följande:
    Tja, alla ord är ju i någon mån skapade av någon, någon gång, men "begåvningsreserven" skapades ju och spriddes från myndighetshåll en gång. "Intelligensreserven" har förstås börjat användas bland personer ute i samhället, ganska säkert bland personer som hade "begåvningsreserven" i bakhuvudet men inte kom på ordet och förmodligen på flera ställen parallellt.
  • Hamingja

"Personen är mindre intelligent än intelligensreserven". Annars är väl "begåvningsreserven" ett vanligare uttryck. Det syftar på de människor som ÄR intelligenta, men som valt att inte plugga och göra karriär. Vilket betyder att de har ett jobb som inte kräver så mycket intelligens, är hemmafruar, eller av annan anledning inte använder den begåvning de fötts med till samhällets fromma.

Men om det krisar - t.ex. om det blir krig och många män måste gå ut i det - så kan dessa människor (vanligen kvinnor som ägnat sig åt sina barn och hemmets skötsel, som sagt) kallas in till teoretiskt svårare uppgifter.

• falo65

Det betyder väl typ: Dom som vi tar till när vi har gjort slut på de som är normalbegåvade eller bättre, alltså: Nu får vi tyvärr förlita oss på reserven! Förvånad

• themia
    falo65 skrev 2015-11-09 12:52:42 följande:
    Från Wikipedia "Begåvningsreserv är en grupp personer som anses ha potential att utvecklas till elit."

"Begreppet kan även användas pejorativt." = nedsättande.
    Som du ser av omröstningen så är uppenbarligen många som föredrar den pejorativa tolkningen.
Svar på tråden Intelligensreserven