• themia

Intelligensreserven

Hur tolkar du uttrycket: "hen tillhör inte intelligensreserven"

Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Intelligensreserven
  • Åsa
    themia skrev 2013-06-05 22:05:52 följande:
    Det vet jag inte, och det är anledningen till min fråga i TS
    Aha, jag hade uppfattat det som en "jag vet vad ordet betyder-vet ni?"-tråd, insåg inte att du funderade själv.

Svårare med ord som är relativt nya, ordet finns ju inte som "begåvningsreserv" i ordlistor/ordböcker(?). 
    Tror jag spårat ett upphov (om inte helt original så till en lite större spridning). En låt med det namnet gavs ut 1995 (stämmer med din tidsangivelse) av (citerar Wikipedia) "trallpunkbandet Räserbajs".  De använder ordet i den lågintelligenta betydelsen. 

Ser inte några Googleträffar där "intelligensreserven" används i "begåvningsreservens" ursprungliga betydelse. Det ligger nära till hands att tro att den övervägande övertagit "begåvningsreservens" nyare betydelse, även om personer med kännedom om "begåvningservens" traditionella betydelse säkert kan lägga in den även i snarlika "intelligensreserv".
  • themia
    Åsa skrev 2013-06-05 22:35:30 följande:
    Aha, jag hade uppfattat det som en "jag vet vad ordet betyder-vet ni?"-tråd, insåg inte att du funderade själv.

Svårare med ord som är relativt nya, ordet finns ju inte som "begåvningsreserv" i ordlistor/ordböcker(?). 
    Tror jag spårat ett upphov (om inte helt original så till en lite större spridning). En låt med det namnet gavs ut 1995 (stämmer med din tidsangivelse) av (citerar Wikipedia) "trallpunkbandet Räserbajs".  De använder ordet i den lågintelligenta betydelsen. 

Ser inte några Googleträffar där "intelligensreserven" används i "begåvningsreservens" ursprungliga betydelse. Det ligger nära till hands att tro att den övervägande övertagit "begåvningsreservens" nyare betydelse, även om personer med kännedom om "begåvningservens" traditionella betydelse säkert kan lägga in den även i snarlika "intelligensreserv".
    Du har säkert rätt. Anledningen till att jag ville ställa frågan var att jag hört båda tolkningarna, den ena lite oftare än den andra (stämmer med resultatet i pollen), så jag blev osäker om den "rätta" tolkningen.
    Wikipedia anger i en kommentar att även "begåvningsreserven" kan tolkas pejorativt.

• nihka

Intelligensreserv tror jag inte att jag har hört, däremot begåvningsreserv. Båda tolkar jag som att man är ironisk.

• themia
    nihka skrev 2013-06-05 22:47:23 följande:

Intelligensreserv tror jag inte att jag har hört, däremot begåvningsreserv. Båda tolkar jag som att man är ironisk.

Se #25
  • Åsa
    themia skrev 2013-06-05 22:43:24 följande:
    Du har säkert rätt. Anledningen till att jag ville ställa frågan var att jag hört båda tolkningarna, den ena lite oftare än den andra (stämmer med resultatet i pollen), så jag blev osäker om den "rätta" tolkningen.
    Wikipedia anger i en kommentar att även "begåvningsreserven" kan tolkas pejorativt.

Det kan ju vara knepigt när ord har parallella betydelser. Ibland fortsätter det ju att finnas två helt olika innebörder (ofta en i mer formellt språk eller fackspråk och en i allmänspråket) och ibland tar den nyare betydelsen överhand (som med "menlös", man får vara väldigt bakåtsträvande och ointresserad av att bli förstådd om man använder det i betydelsen "oskyldig" idag). Här handlar det ju om ett relativt nytt ord där du inte har några ordböcker att stödja dig på utan får gå på folks uppfattningar; ännu svårare med ett rakt rätt/fel.
  • themia
    Åsa skrev 2013-06-05 22:51:54 följande:
    Det kan ju vara knepigt när ord har parallella betydelser. Ibland fortsätter det ju att finnas två helt olika innebörder (ofta en i mer formellt språk eller fackspråk och en i allmänspråket) och ibland tar den nyare betydelsen överhand (som med "menlös", man får vara väldigt bakåtsträvande och ointresserad av att bli förstådd om man använder det i betydelsen "oskyldig" idag). Här handlar det ju om ett relativt nytt ord där du inte har några ordböcker att stödja dig på utan får gå på folks uppfattningar; ännu svårare med ett rakt rätt/fel.
    Därför gör man som språkforskarna - frågar vad folk tycker :)

• MrsPenn

Woohoo! Bara jag plus tjugo pers till har svarat rätt på den här frågan. *hjular* . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . (dumma FL som inte gör ny rad när man skriver fr mobil) Om en person INTE tillhör... så betyder det att personen INTE är dum. Int.reserv. är ett militärt påfund - tror det användes förr vid den allmänna värnplikten. De som inte ansågs hålla måttet kallades så fint för intelligensreserven. Numera läser man det oftast på Flashback.

Om ditt namn innehåller ''Anonym'' så låtsas jag inte läsa vad du skriver.
  • MrsPenn

Jag är faktiskt lite chockad över att så många svarat fel!

• MrsPenn

Åh. Det är definitivt ett gammalt ord.

Åsa skrev 2013-06-05 20:09:06 följande:
    Jag har aldrig stött på "intelligensreserven". Tolkar det som en nyare variant av etablerade "begåvningsreserven", som ju gått från att betyda personer med potentiell, men inte utnyttjad, intellektuell förmåga till att betyda mindre begåvad.

• Åsa
    MrsPenn skrev 2013-06-13 01:12:46 följande:
    Åh. Det är definitivt ett gammalt ord.
    Hur gammalt menar du att det är? Äldre än det nittiotal jag gissade på?
Svar på tråden Intelligensreserven