• themia

Intelligensreserven

Hur tolkar du uttrycket: "hen tillhör inte intelligensreserven"

Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Intelligensreserven
  • MrsPenn

Oh ja. Det är från tiden då _alla_ mönstrade. Tror jag.

Åsa skrev 2013-06-13 20:21:25 följande:
    Hur gammalt menar du att det är? Äldre än det nittiotal jag gissade på?

Om ditt namn innehåller ''Anonym'' så låtsas jag inte läsa vad du skriver.
  • Åsa
    MrsPenn skrev 2013-06-13 23:09:24 följande:
    Oh ja. Det är från tiden då _alla_ mönstrade. Tror jag.
    Fast då talar du fortfarande nittiotal
  • Waldo

Behöver man ställa frågan tillhör man förmodligen inte intelligensreserven

• stormfågel

Jag tror inte alls det har med militären att göra utan helt enkelt går tillbaka till historisk tid där bara barn från finare familjer fick gå i läroverk. De ansågs automatisk begåvade och ha möjlighet att utbilda sig.

Begåvningsreserven var barn till bönder och andra utan studievana som ändå hade sk läshuvud och kunde ta till sig högre utbildning.

Skvallrar alltså om ett ganska lumpet sätt att se på befolkningen.

(och den som inte tillhörde begåvningsreserven var alltså inte studiebegåvade/intelligenta barn)  

• Faber

Jag hörde då inget sådant under min värnplikt. Däremot har jag ofta hört "Han/hon tillhör ju inte begåvningsreserven direkt" Då har det sagts ironiskt om någon som sagt/gjort något idiotiskt.

*Politiskt korrekt sidfot*
  • Åsa
    stormfågel skrev 2013-06-13 23:21:06 följande:
    Jag tror inte alls det har med militären att göra utan helt enkelt går tillbaka till historisk tid där bara barn från finare familjer fick gå i läroverk. De ansågs automatisk begåvade och ha möjlighet att utbilda sig.

Begåvningsreserven var barn till bönder och andra utan studievana som ändå hade sk läshuvud och kunde ta till sig högre utbildning.

(och den som inte tillhörde begåvningsreserven var alltså inte studiebegåvade/intelligenta barn)  

Består det lumpna i att inte uppfatta alla barn som med postentiell studiebegåvning lämpande sig för högre studier menar du? 
  • stormfågel

Ja, eller snarare att bedöma barns tänka studiebegåvning efter föräldrarnas ställning/ekonomi/bakgrund. 

Studiebegåvade fanns/finns förstås likaväl hos bönder och arbetare som hos högre klasser (likaväl som barn utan framträdande studiebegåvning finns överallt).

• MrsPenn

Exactamunde!

Waldo skrev 2013-06-13 23:19:27 följande:
    Behöver man ställa frågan tillhör man förmodligen inte intelligensreserven

• oOOo  oOOo
    stormfågel skrev 2013-06-13 23:21:06 följande:

Så tror jag också att det är. Militärt förekom ju iof 'utbildningsreserven' som i princip innebar att man var oduglig. Kan vara detta som skapar förvirring kring uttrycket 'begåvningsreserv' som är något positivt.
  • MrsPenn

Nej, fan, vänta nu. Behöver man ställa frågan TILLHÖR man intelligensreserven. Jupp.

MrsPenn skrev 2013-06-14 13:47:17 följande:
    Exactamunde!

Svar på tråden Intelligensreserven