• Anonym (kattägare)

Djurplågeri på katt

Jag och min familj har 2 katter steliriserade. Den ena är 9 år går inte ut mer än att den går och lägger sig på en soffa vi har på balkongen vi bor på bottevåningen.
    vi bor i en hyresrätt vi har en katt på 2år som går ut lite grann.

Det finns andra grannar som har katter och andra katter som är på området dessa säger grannen inget om.

Vi har ett nät för sandådan för att katter inte ska kunna kissa eller bajsa i sandlådan det ligger träflis vid gungorna för att hålla borta katter. Sedan fastighetskötaren la på detta förra året så har inga katter varit i sandlådan eller vid gungorna.

Idag var hela familjen ute och våran 2 åriga katt satt i en buske som inte tillhör någon utan är gårdens den gjorde inget den satt bara där och nästan sov. Katthataren kommer hem ser våran katt i busken grannen går fram till busken och sparkar våran katt jag blir arg och skäller ut honom. våran katt försvann blev rädd nu vet jag inte hur den mår får se när den kommer hem igen. Grannen sparkade hårt på kroppen

Vi har polisanmält detta hur allvarligt ta man på det i lagens ögon att någon sparkar en katt

• Svar på tråden Djurplågeri på katt
  • viseversa
    Supertorsk skrev 2013-06-09 17:08:27 följande:
    Envar har rätt att skydda sig mot närkontakt med husdjur, som ägaren inte har omedelbar kontroll över.

Menar du på allvar att man har rätt att gå fram till ett djur som sitter i godan ro och sparka det i magen? kan jag sparka på gubbar också om jag inte gillar dom?
  • Supertorsk
    viseversa skrev 2013-06-09 17:10:25 följande:
    Menar du på allvar att man har rätt att gå fram till ett djur som sitter i godan ro och sparka det i magen? kan jag sparka på gubbar också om jag inte gillar dom?
    Det finns en stor skillnad i lagen mellan djur och människor. Djur får man till exempel döda och äta, det är inte tillåtet med människor.

Den största fisken i en liten damm
  • Anonym (kattägare)
    viseversa skrev 2013-06-09 17:10:25 följande:

polisen som tog i mot anmälan såg inte det som okej att sparka på en katt som inte gort något. jag bryr mig inte om löjliga komentarer där man jämför människor med djur. jag är orolig för hur min katt mår efter sparken den har inte kommit hem än den gapade lite innan den försvann nu vet jag inte.

jag har fått avliva en katt 1 gång innan som någon sparkat i magen det är inget roligt inget att skämta om det var mycket jobbigt att se hur dåligt katten mådde och hur ont den hade efter sparken . 
  • Supertorsk
    Anonym (kattägare) skrev 2013-06-09 17:18:14 följande:

polisen som tog i mot anmälan såg inte det som okej att sparka på en katt som inte gort något. jag bryr mig inte om löjliga komentarer där man jämför människor med djur. jag är orolig för hur min katt mår efter sparken den har inte kommit hem än den gapade lite innan den försvann nu vet jag inte.

jag har fått avliva en katt 1 gång innan som någon sparkat i magen det är inget roligt inget att skämta om det var mycket jobbigt att se hur dåligt katten mådde och hur ont den hade efter sparken . 
    Men varför har du då inte kontroll på din katt, så att sånt inte kan hända?

• och
    Supertorsk skrev 2013-06-09 17:21:35 följande:
    Men varför har du då inte kontroll på din katt, så att sånt inte kan hända?

Och själv går du inte ut alls? För vem som helst kan ju sparka ned dig med om de tex uppfattar dig som jävligt irriterande.
    The hard way is the right way.
  • Supertorsk
    och skrev 2013-06-09 17:25:50 följande:

Och själv går du inte ut alls? För vem som helst kan ju sparka ned dig med om de tex uppfattar dig som jävligt irriterande.
    Som jag skrev tidigare så skiljer lagen på människor och djur.

• cazh82

Nu hoppar jag in här, oavsett vad lagen säger så säger det en hel del om ens empatiska förmåga om man finner det ok att sparka en oskyldig katt i magen. De är precis som barn, eller ska vi tillåtas sparka grannungen i magen också bara för att den är ful och skriker på nätterna?

Supertorsk skrev 2013-06-09 17:17:00 följande:
    Det finns en stor skillnad i lagen mellan djur och människor. Djur får man till exempel döda och äta, det är inte tillåtet med människor.

• och
    Supertorsk skrev 2013-06-09 17:28:54 följande:
    Som jag skrev tidigare så skiljer lagen på människor och djur.

Nej. Man får inte gå fram och sparka på vare sig katter, människor eller idioter.
    The hard way is the right way.
  • Supertorsk
    och skrev 2013-06-09 17:32:13 följande:
    Nej. Man får inte gå fram och sparka på vare sig katter, människor eller idioter.
    En katt som antastar får man försvar sig emot.

• EnGladPingvin

Det är lagligt med utekatt, det är olagligt med djurplågeri. Man får släppa ut sin katt utan uppsikt och man ska inte behöva räkna med knäppgökar som ger sig på att plåga oskyldiga djur. Nej, man får självklart inte gå fram till en katt och sparka på den bara för att man retar sig på den eller ogillar utekatter. Man får inte ens skada en katt som kommer in på ens tomt. Skrämma bort den är ok, men inte skada. Man får inte sparka på hundar, kossor eller gubbar heller bara för att man ogillar dem. 

Det är något allvarligt fel i huvudet på en person som gör något sådant och du gjorde helt rätt som polisanmälde TS. Hoppas katten blev rädd och därför sprang iväg, men att den inte blev skadad.

Svar på tråden Djurplågeri på katt