• JNike

Sömnmedel barn

Någon som har erfarenhet av sömnmedlet theralen (eller annan typ) till småbarn?

• Svar på tråden Sömnmedel barn
  • Essence
    kiriaki skrev 2013-06-23 04:52:12 följande:
    Jag hade aldrig gett ett barn Theralen. Hade det sjalv i en period och fick extremt mycket nasblod som inte slutade pa flera timmar. Hemskt var det.. Och det ar en vanlig biverkning. Kan tillagga att man inte sover en blund av det heller nar man bloder som en stucken gris :P
    Vilken tur att alla människor i hela världen kommer få precis samma bieffekter som du fick av den medicinen. :P
  • Essence
    JNike skrev 2013-06-12 12:39:36 följande:
    Någon som har erfarenhet av sömnmedlet theralen (eller annan typ) till småbarn?

Vår femåring fick theralen under en vecka. Innan hon fick det kunde det ta över en timme för henne att somna. Vi lade henne runt kl 20 och hon somnade kanske 21.30. Hon vaknade dessutom flera gånger per natt, gärna redan runt 23, och sen kanske 01, 03, och 05. Detta påverkade både humör och beteende.

Med theralen tvärslockade hon på fem minuter, och vaknade kanske bara en gång runt 05. Så för sömnen i sig gjorde den sitt.

Problemet var att hon var så fruktansvärt trött och grinig resten av dagen. Som att det satt i kroppen liksom. Hon var lättirriterad och tjurig och orkade inte så mycket. Så vi gav upp och slutade med medicinen. Nu, en vecka efter att vi slutade, så är hon tillbaka till att sova skitdåligt och vakna ofta. Pest eller kolera?
  • Hamingja

Jag hade inte vågat ge mitt barn det, nej. Men där ute i verkligheten finns det naturligtvis alla sorters situationer, och livet måste bli en kompromiss på många sätt, för många. Jag vet att det finns läkare som skriver ut det, när de känner att barnmisshandeln ligger i luften, så att säga. Inte för att det är hälsosamt rent medicinskt, men för att alternativet skulle vara ännu värre för barnet.

• kenopeno
    Hamingja skrev 2013-06-23 08:46:39 följande:
    Jag hade inte vågat ge mitt barn det, nej. Men där ute i verkligheten finns det naturligtvis alla sorters situationer, och livet måste bli en kompromiss på många sätt, för många. Jag vet att det finns läkare som skriver ut det, när de känner att barnmisshandeln ligger i luften, så att säga. Inte för att det är hälsosamt rent medicinskt, men för att alternativet skulle vara ännu värre för barnet.
    Åhhhh......om det du skriver stämmer, så är det ju något så fruktansvärt tragiskt. Barn blir nerdrogade för att inte riskera att bli misshandlade. Fy hemska tanke. Nej det vill jag inte ens tro på.....skulle följa med mig in i sömnen och ge mig mardrömmar att tro detta.

Skäms
  • Hamingja
    kenopeno skrev 2013-06-23 08:53:05 följande:
    Åhhhh......om det du skriver stämmer, så är det ju något så fruktansvärt tragiskt. Barn blir nerdrogade för att inte riskera att bli misshandlade. Fy hemska tanke. Nej det vill jag inte ens tro på.....skulle följa med mig in i sömnen och ge mig mardrömmar att tro detta.

Skäms

Jag vet dock att det är sant. Vad är alternativet, menar du..? Doktorn kan ju inte flytta barnet hem till sig...
  • kenopeno
    Essence skrev 2013-06-23 08:43:52 följande:

Problemet var att hon var så fruktansvärt trött och grinig resten av dagen. Som att det satt i kroppen liksom. Hon var lättirriterad och tjurig och orkade inte så mycket. Så vi gav upp och slutade med medicinen. Nu, en vecka efter att vi slutade, så är hon tillbaka till att sova skitdåligt och vakna ofta. Pest eller kolera?

Ja detta är en mycket vanlig bieffekt av den medicinen. Nej ge inte mer sömnmedel.....låt hennes lilla hjärna få utvecklas i lugn o ro utan kemikalier. {#emotions_dlg.flower} Förstår om det kan vara jobbigt om hon vaknar hela tiden... Och att det tar henne en timma att somna är inte hela världen. Försök hellre att söka efter drogfria tips som hjälp....och finn avslappningsövningar ni kan göra tillsammans, så kvällen innan sovdags blir så lugn och harmonisk som möjligt. Kämpa kämpa kämpa.....här får du en stor skopa av energi från mig Hjärta
  • kenopeno
    Hamingja skrev 2013-06-23 08:54:32 följande:

Jag vet dock att det är sant. Vad är alternativet, menar du..? Doktorn kan ju inte flytta barnet hem till sig...

Om doktorn skulle vara så orolig att barnet skulle bli misshandlat, så är det hans skyldighet att gå vidare med detta genom att vända sig till myndigheterna.....inte att droga ner barnet som skydd mot misshandel.  

Skulle jag någonsin få veta om en läkare som betedde sig så mot ett barn, så skulle jag vända upp o ner på allt......jag skulle vänt mig till alla medier jag jag....alla myndigheter jag kan.....och slagit på alla trummor jag kan.                             
  • Liten elak och intelligent

Hur fungerar han på dagtid? Gnällig eller glad? Hyperaktiv? Vår sjuåring har autism och han får Melatonin för sömnen.

Jag vet hur det är att ha barn som inte sover även om jag inte tycker det låter så himla besvärligt det du beskriver. Kan ni turas om? Få avlastning? Samsova hela natten?

Får han välling på kvällen? En dem barn sover faktiskt sämre av det.

• Hamingja
    kenopeno skrev 2013-06-23 09:02:24 följande:

Om doktorn skulle vara så orolig att barnet skulle bli misshandlat, så är det hans skyldighet att gå vidare med detta genom att vända sig till myndigheterna.....inte att droga ner barnet som skydd mot misshandel.  

Skulle jag någonsin få veta om en läkare som betedde sig så mot ett barn, så skulle jag vända upp o ner på allt......jag skulle vänt mig till alla medier jag jag....alla myndigheter jag kan.....och slagit på alla trummor jag kan.                             

Fast i den verkliga världen - den där ute du vet - så är det inte alls säkert, att det blivit bättre för barnet om läkaren anmält till soc. Fosterfamiljer kan vara ännu värre, och förödmjukande utredningar kan skada både barn och föräldrar psykiskt för livet. Socialarbetare är långt ifrån alltid särskilt smarta eller inkännande. De kan fatta felaktiga beslut, som gör allting värre.

Kanske det minst dåliga alternativet då ändå är, att man låter familjen vara - men ger dem ett medel att överleva en jobbig period. Som kanske bara är tillfällig. Förr när det fanns familjeläkare, så var det ju jättevanligt att läkare fattade informella beslut, som kanske inte skulle hålla för dagens granskning. Han kunde hjälpa ett föräldrapar som höll på att bli galna av sömnbrist med lite droppar, så att babyn sov om nätterna, och han kunde hjälpa en utsliten åttabarnsmor eller 15-årig flicka med en illegal abort. Allt behövde inte föras in i journaler... För att han KÄNDE familjen, och visste att de var i grunden sunda... 
  • kenopeno
    Hamingja skrev 2013-06-23 09:12:51 följande:

Fast i den verkliga världen - den där ute du vet - så är det inte alls säkert, att det blivit bättre för barnet om läkaren anmält till soc. Fosterfamiljer kan vara ännu värre, och förödmjukande utredningar kan skada både barn och föräldrar psykiskt för livet. Socialarbetare är långt ifrån alltid särskilt smarta eller inkännande. De kan fatta felaktiga beslut, som gör allting värre.

Kanske det minst dåliga alternativet då ändå är, att man låter familjen vara - men ger dem ett medel att överleva en jobbig period. Som kanske bara är tillfällig. Förr när det fanns familjeläkare, så var det ju jättevanligt att läkare fattade informella beslut, som kanske inte skulle hålla för dagens granskning. Han kunde hjälpa ett föräldrapar som höll på att bli galna av sömnbrist med lite droppar, så att babyn sov om nätterna, och han kunde hjälpa en utsliten åttabarnsmor eller 15-årig flicka med en illegal abort. Allt behövde inte föras in i journaler... För att han KÄNDE familjen, och visste att de var i grunden sunda... 
    Jadu.....det fins inga garantier här i livet.....och det finns säkert många system som kan förbättras. Men en läkare ska följa den lag som råder. Det vore skandal om en läkare drogar ner ett barn för att föräldrarna ska få lugn o ro och pga av att barnet inte ska riskera bli misshandlat. Och en sak är säker....den skandalen skulle bli vida känd om jag någonsin fick kännedom om en sådan läkare.  
Svar på tråden Sömnmedel barn