• Anonym (Rådvill)

FÅR jag slänga ut honom?

Jag hyr en studentlägenhet och står ensam på kontraktet. Jag flyttade hit för ca ett halvår sen med min kille och hans namn står på dörren men inte på kontraktet. Han har bara varit folkbokförd här sedan mars ungefär, vi har alltså inte varit skrivna på samma adress i mer än 3-4 månader. Han fuckar upp mitt liv totalt, han har ljugit och tagit smslån FAST jag betalat allt i hemmet, jag har varit tvungen att betala av hans lån med mina sparpengar och lägga ut mitt studiestöd på att betala hela hyran, mat till oss båda osv. Nu är måttet rågat och jag vill slänga ut skitstöveln och ta mitt liv tillbaka. Han säger att jag inte får, han har lika stor rätt till lägenheten som jag har. Stämmer det? Vad kan jag göra isåfall? Avsluta kontraktet på studentlägenheten (det kan man bara göra 4 ggr om året och nästa gång är i september) och flytta hem till mamma? Känns jävligt surt att JAG måste flytta från MIN lägenhet för att jag vill göra slut.

P.S. Han har också "tappat bort" sin nyckel så min nyckel är den enda som finns. Jag skulle ju kunna lösa problemet genom att helt enkelt inte öppna när han vill komma in, men han har sina grejer här osv och om han nu INTE har tappat bort nyckeln utan bara gömmer den så kommer han ju in ändå. Vill inte bli polisanmäld för att jag låser in hans saker heller.

• Svar på tråden FÅR jag slänga ut honom?
  • Anonym (jocke)

Ja, du får kasta ut honom, men du måste ge honom 3 månaders "uppsägningstid". Då han är skriven i lägenheten så har han rätt att få chans att hitta ett nytt boende.

Det blir svårt för honom att få förstahandskontraktet om du står på det och bodde där först. Om han inte har barn som bor med er? Men det låter inte så.

• Anonym (Rådvill)
    Anonym (jocke) skrev 2013-06-16 13:05:37 följande:
    Ja, du får kasta ut honom, men du måste ge honom 3 månaders "uppsägningstid". Då han är skriven i lägenheten så har han rätt att få chans att hitta ett nytt boende.

Det blir svårt för honom att få förstahandskontraktet om du står på det och bodde där först. Om han inte har barn som bor med er? Men det låter inte så.
    Nej, vi har inte barn eller är gifta. Dessutom är det bara jag som är student av oss två och man måste vara student för att få hyra.
  • Anonym ()
    Anonym (Rådvill) skrev 2013-06-16 13:09:15 följande:
    Nej, vi har inte barn eller är gifta. Dessutom är det bara jag som är student av oss två och man måste vara student för att få hyra.
    där har du ju svaret! Han är inte student och därför har han inte rätt till lägenheten :)

Byt lås på dörren till lägenheten och lägg ut alla hans grejer i trappen klart!!! 
  • Anonym (jocke)
    Anonym (Rådvill) skrev 2013-06-16 13:09:15 följande:
    Ja, då har han inget att komma med. Ge honom skriftligt att han får 3 månaders uppsägninstid och att han ska vara ute ur lägenheten senast sista september.
  • Anonym (jocke)
    Anonym () skrev 2013-06-16 13:11:05 följande:
    där har du ju svaret! Han är inte student och därför har han inte rätt till lägenheten :)

Byt lås på dörren till lägenheten och lägg ut alla hans grejer i trappen klart!!! 
    Absolut INTE. Han är skriven i lägenheten och har besittningsskydd. Hon har inte rätt att byta lås eller slänga ut hans saker, han bor där rent lagligt. Det enda hon kan göra är att säga upp hans rätt till lägenheten med uppsägningstid.
  • Anonym (Rådvill)

Jag måste alltså vänta i tre månader innan jag får ut skiten? Tror inte jag orkar det Rynkar på näsan det är ändå jag som står för hela hyran, el osv, har också bestämt att jag bara köper min egen mat sedan en månad tillbaka, men han går och äter upp den ändå. Ska börja dra hem en massa killar bara för att verkligen visa att det är slut Skrikandes

• Anonym (jocke)
    Anonym (Rådvill) skrev 2013-06-16 13:15:46 följande:
    Jag måste alltså vänta i tre månader innan jag får ut skiten? Tror inte jag orkar det Rynkar på näsan det är ändå jag som står för hela hyran, el osv, har också bestämt att jag bara köper min egen mat sedan en månad tillbaka, men han går och äter upp den ändå. Ska börja dra hem en massa killar bara för att verkligen visa att det är slut Skrikandes
    Ja, du kan ju alltid göra det hemskt för honom att stanna så att han flyttar självmant. Men det är detta som är risken med att flytta ihop. Och den bör man vara medveten om.
  • Anonym (Hallå)

Hallå. Varför inte bara ringa hyresvärden och förklara läget och fråga DEM hur du ska göra?? Dom lär ge dig ett svar direkt istället för att få flera olika svar på familjeliv liksom..

• Anonym (Rådvill)
    Anonym (jocke) skrev 2013-06-16 13:17:17 följande:
    Ja, du kan ju alltid göra det hemskt för honom att stanna så att han flyttar självmant. Men det är detta som är risken med att flytta ihop. Och den bör man vara medveten om.
    Ja, hade jag vetat om allt det här innan skulle jag inte flyttat ihop med honom... han har varit en lögnare hela tiden, sa att han var ansvarsfull osv men hade tagit lite lån som jag såklart betalade av för att han brukade tjäna dubbelt så mycket som jag i månaden och kunde gottgöra det direkt. Sekunden vi flyttade ihop blev han "arbetslös" och orkade inte gå till jobbet mer, det visade sig sen att han hade ca 100 000 i skulder och den minimala lön han får in går direkt till att betala räntan på lånen. Känner mig som världens blåstaste brud Skrikandes
  • Anonym (Rådvill)
    Anonym (Hallå) skrev 2013-06-16 13:19:25 följande:
    Hallå. Varför inte bara ringa hyresvärden och förklara läget och fråga DEM hur du ska göra?? Dom lär ge dig ett svar direkt istället för att få flera olika svar på familjeliv liksom..
    Tänkte ringa polisen och fråga men kan inte göra det medan han är här och han följer efter mig och gnäller när jag går ut. Han har sjukanmält sig från jobbet ikväll för att han "mår dåligt" men om han skulle sjukanmäla sig varje gång han mår dåligt (typ har ont i tån, har ont i en minimal muskel i handryggen, har LÖKALLERGI???!?!, har blivit sömnig, nyser osv) så skulle han jobba typ en halv dag i månaden - vänta, så är det ju redan Obestämd
Svar på tråden FÅR jag slänga ut honom?