• Anonym (Rådvill)

FÅR jag slänga ut honom?

Jag hyr en studentlägenhet och står ensam på kontraktet. Jag flyttade hit för ca ett halvår sen med min kille och hans namn står på dörren men inte på kontraktet. Han har bara varit folkbokförd här sedan mars ungefär, vi har alltså inte varit skrivna på samma adress i mer än 3-4 månader. Han fuckar upp mitt liv totalt, han har ljugit och tagit smslån FAST jag betalat allt i hemmet, jag har varit tvungen att betala av hans lån med mina sparpengar och lägga ut mitt studiestöd på att betala hela hyran, mat till oss båda osv. Nu är måttet rågat och jag vill slänga ut skitstöveln och ta mitt liv tillbaka. Han säger att jag inte får, han har lika stor rätt till lägenheten som jag har. Stämmer det? Vad kan jag göra isåfall? Avsluta kontraktet på studentlägenheten (det kan man bara göra 4 ggr om året och nästa gång är i september) och flytta hem till mamma? Känns jävligt surt att JAG måste flytta från MIN lägenhet för att jag vill göra slut.

P.S. Han har också "tappat bort" sin nyckel så min nyckel är den enda som finns. Jag skulle ju kunna lösa problemet genom att helt enkelt inte öppna när han vill komma in, men han har sina grejer här osv och om han nu INTE har tappat bort nyckeln utan bara gömmer den så kommer han ju in ändå. Vill inte bli polisanmäld för att jag låser in hans saker heller.

• Svar på tråden FÅR jag slänga ut honom?
  • EnAnonumius
    sextiotalist skrev 2013-06-17 13:03:44 följande:
    I det här fallet så är det nog ganska glasklart, Ts får den eftersom det är en studentlägenhet.
    Precis.

Finns ju knappast någon tvekan här.  

Tror inte ens en jurist skulle anse annorlunda. Glad

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    SolOchSnö skrev 2013-06-17 12:46:12 följande:
    Varifrån har du fått den informationen?

Det enda exempel som jag har hittat där en person vill att den fd sambon flyttar ut är min länk ovan och där står tre månaders uppsägningstid. Efter den tiden kan man vräka exet med hjälp av kronofogden.

Dessutom, hur går bodelningen till enligt dig och vem bestämmer vilken sambo som "får" bostaden?
    Det handlar om en STUDENTLÄGENHET. Inte en ordinär vanlig lägenhet.
    Kan du ta och fundera på skillnaden mellan studentlägenhet och en vanlig lägenhet. 

När du har lärt dig skillnaderna mellan studentlägenhet och vanlig hyres-/bostadsrätt så kan du komma in och snacka.

• Anonym (Eken)
    EnAnonumius skrev 2013-06-17 13:40:19 följande:
    Precis.

Finns ju knappast någon tvekan här.  

Tror inte ens en jurist skulle anse annorlunda. Glad

Jag tog min jur kand för mer än 15 år sedan och för mig är saken också glasklar. Det finns inte en möjlighet för en sambo som inte studerar att få ta över studentlägenheten.
  • TrendyFarsa
    EnAnonumius skrev 2013-06-17 13:43:19 följande:
    Det handlar om en STUDENTLÄGENHET. Inte en ordinär vanlig lägenhet.
    Kan du ta och fundera på skillnaden mellan studentlägenhet och en vanlig lägenhet. 

När du har lärt dig skillnaderna mellan studentlägenhet och vanlig hyres-/bostadsrätt så kan du komma in och snacka.

Precis!

Lösenordet här är STUDENTLÄGENHET och utgå ifrån det då det är en helt speciell boende- och hyresform. 
    Östermalm - Mer behöver inte sägas.
  • EnAnonumius
    Anonym (Eken) skrev 2013-06-17 13:43:31 följande:
    Jag tog min jur kand för mer än 15 år sedan och för mig är saken också glasklar. Det finns inte en möjlighet för en sambo som inte studerar att få ta över studentlägenheten.
    Snacka om svar direkt här..

Det tackar jag för.  Glad

• EnAnonumius
    Anonym (Eken) skrev 2013-06-17 12:58:13 följande:

Läs sambolagen så står allt detta där, förutom bestämmelserna om studentbostaden som finns i de stadgar som studenbostadsföreningen har, dvs endast studenter får hyra en studentbostad.
  • Anonym (Eken)

Det är ett stort problem när folk utan någon som helst juridisk kunskap ger råd och är så övertygade att de har rätt så att de strider som besatta. Gärna med hänvisningar till svar på nätet från ej färdigutbildade juriststudenter där svaret handlar om en helt annan fråga än den som ts har ställt.

Det är rätt irriterande när folk jämför päron och äpplen (hyreslägenhet med studenbostad) och hänvisar till att det är samma regler eftersom de båda är frukter.

Sedan menar man att sambos är hyresvärdar åt varandra och därmed har man uppsägningstid? Gäller det även på frågan om man ska vara sambos eller inte, dvs har jag uppsägningstid på mitt förhållande så att när jag gör slut måste jag vänta tre månader innan jag får träffa någon ny? 

• SolOchSnö
    Anonym (Eken) skrev 2013-06-17 13:27:50 följande:
    Hur ska ts kunna säga upp sin sambo? De har ju inget hyresavtal sinsemellan. TS är inte sin sambos hyresvärd.

Därmed finns inte heller någon uppsägningstid.

Istället gör man en bodelning. Om sambon vägrar att flytta så vänder man sig till tingsrätten som kommer att besluta att ts har kvarsittningsrätt i bostaden fram till dess bodelning sker eftersom det inte finns någon möjlighet att ge bostaden till sambon då det är fråga om en studentbostad.

Och då måste sambon genast flytta.

Det är inte svårare än så. 
    Om man låter en annan person bo i sin bostad så har man ett avtal med denne oavsett om man har planerat det eller inte. Menar du att en sambo kan slänga ut den andra på gatan samma dag om h*n vill?

Bodelningen ska vara en frivillig överenskommelse mellan de båda personerna som har varit sambo. Enligt vad jag har hittat ska den avflyttande sambon få skälig tid på sig att hitta en ny bostad.

Om personerna inte kommer överens om bodelningen kan man ansöka hos tingsrätten och då gäller det du skriver. Men frågan är hur länge det tar innan tingsrätten kommer fram till något.
  • SolOchSnö

Man får ha inneboende och sambos även i studentlägenheter oavsett om de är studenter eller inte. En person som inte är student har ingen rätt att ta över lägenheten, men har likafullt rätt till uppsägningstid.

• EnAnonumius
    Anonym (Eken) skrev 2013-06-17 13:52:08 följande:

Sedan menar man att sambos är hyresvärdar åt varandra och därmed har man uppsägningstid? Gäller det även på frågan om man ska vara sambos eller inte, dvs har jag uppsägningstid på mitt förhållande så att när jag gör slut måste jag vänta tre månader innan jag får träffa någon ny? 
    Ha ha... 

Svar på tråden FÅR jag slänga ut honom?