EnAnonumius skrev 2013-06-17 09:20:36 följande:
Läst TS?
Jag svarade baserat på TS.
Dessutom så är det ju bra att du läser själv innan du rättar mig. Jag skall svara baserat på dina länkar.
"Jo, om sambolagen gäller! Enligt sambolagen ska den sambo som bäst behöver bostaden överta den. Det gäller i vissa fall även om den andra sambos står ensam på kontraktet
www.notisum.se/rnp/sls/lag/20030376.htm"
22 § Innehar den ena sambon den gemensamma bostaden med hyresrätt eller bostadsrätt och utgör egendomen inte samboegendom, har den andra sambon rätt att överta den när samboförhållandet upphör, om den sambon bäst behöver bostaden och ett sådant övertagande även med hänsyn till omständigheterna i övrigt kan anses skäligt.
TS sambo står INTE på kontraktet.
Alltså utgörs inte TS Studentbostad "gemensam egendom".
Så tyvärr båda skall stå på kontraktet. Då flörst kan den ena sambon ha "mer rätt" till bostaden om det finns synnerliga skäl att den ena har större behov av bostaden.
"Den sambo som flyttar har rätt till tre månaders uppsägningstid:
lawline.se/answers/7465"
Du länkar till en lag och fall som inte är överensstämmande med TS fall?
TS bor i en studentbostad. Hon skaffade den i egenskap av studierna och inte i egenskap av att hon och hennes kille skulle bo ihop.
Länken du hänvisade till handlade om ett fall där frågeställaren hade förvärvat lägenheten i egenskap över att de skulle bo ihop.
Ser du skillnaden? Det är inte riktigt samma sak fallet i länken VS TS fall.
"Bostad i egenskap av studier" VS "bostad i egenskap av att flytta ihop".
"MEN frågan är om TS och hennes ex räknas som sambo. Man måste nämligen ha bott tillsammans stadigvarande och det brukar räknas som minst sex månader:
lawline.se/answers/5108"
Behövs inte skrivas till lawline och fråga.
Jag hade "tillfälligt adress" själv, innan jag gifte mig med min make. Med "tillfälligt adress" så använder man adressen med ett C/O. Har man en adressen som C/O så räknas man att man har bara adressen där tillfälligt och man räknas inte som sambo i lagens mening.
Kronofogden berättade för mig och min älskling att det var smart gjort av oss att kringgå lagen på det sättet för då kan de inte röra den andres egendom som lagen skulle kunna betrakta som "samboegendom" när man bott ihop ett tag.
För hade jag haft vanlig adress (EJ tillfällig adress -->C/O) så hade jag efter ett 6 månader räknats som sambo i lagens ögon och delar av vår egendom hade ingått i "samboegendom".
Då killen bara haft sin adress där i 3-4 månader så är det inte sambos ännu fullt ut i lagens mening ännu.
Lägenheten räknas inte som samboegendom för att TS skaffade en studentlägenhet och inte en vanlig bostad. Studentbostad skaffar man i egenskap för att man skall studera.
Nu svarar jag om TS situation. Här är länken som jag skickade:
lawline.se/answers/7465
Här är frågan från länken:
"Hej! Jag undrar om jag kan vräka min sambo? Jag köpte en lägenhet (bostadsrätt) i Augusti min mamma står för lånet, och enbart jag står på kontraktet. Min fd. har sin adress där men står inte med på kontraktet. Det var nu två månader sedan det tog slut och han vägrar flytta. Måste jag nu sälja lägenheten? eller har jag rätt att låta honom flytta? Tacksam för svar!"
Svaret är:
"Som ägare av bostadsrätten är du att betrakta som hyresvärd för din sambo och han som din hyresgäst i andrahand. Eftersom du så att säga hyr ut en del av din egen bostad har din sambo inget besittningsskydd, d.v.s. ingen rätt till automatisk förlängning av hyreskontraktet 12:45 st. 1 p. 3 JB. Det skydd din sambo har är istället rätten till uppsägningstid. Om inget annat avtalats (vilket torde vara normalfallet mellan sambor) har han rätt till en uppsägningstid på tre månader från det månadsskifte som inträffar närmast efter uppsägningen, 12:4 st. 1 p. 1 JB."
Detta gäller alltså trots att frågeställaren (med hjälp av som mamma) har köpt lägenheten och står ensam på kontraktet. Det står inte att frågeställaren har skaffat lägenheten för att bo ihop med sambon! Frågan är vad som gäller om TS och hennes ex inte räknas som sambos. Jag misstänker att TS ändå räknas som hyresvärd och därför gäller tre månaders uppsägningstid.
Vad du och ditt ex trixade med c/o adresser är irrelevant eftersom TS inte har skrivit ett ord om c/o adress. Men även en inneboende med c/o adress har rätt till tre månaders uppsägningstid! Detta är helt rimligt för annars skulle folk kunna bli utslängda på gatan över en natt.