• Anonym (Rådvill)

FÅR jag slänga ut honom?

Jag hyr en studentlägenhet och står ensam på kontraktet. Jag flyttade hit för ca ett halvår sen med min kille och hans namn står på dörren men inte på kontraktet. Han har bara varit folkbokförd här sedan mars ungefär, vi har alltså inte varit skrivna på samma adress i mer än 3-4 månader. Han fuckar upp mitt liv totalt, han har ljugit och tagit smslån FAST jag betalat allt i hemmet, jag har varit tvungen att betala av hans lån med mina sparpengar och lägga ut mitt studiestöd på att betala hela hyran, mat till oss båda osv. Nu är måttet rågat och jag vill slänga ut skitstöveln och ta mitt liv tillbaka. Han säger att jag inte får, han har lika stor rätt till lägenheten som jag har. Stämmer det? Vad kan jag göra isåfall? Avsluta kontraktet på studentlägenheten (det kan man bara göra 4 ggr om året och nästa gång är i september) och flytta hem till mamma? Känns jävligt surt att JAG måste flytta från MIN lägenhet för att jag vill göra slut.

P.S. Han har också "tappat bort" sin nyckel så min nyckel är den enda som finns. Jag skulle ju kunna lösa problemet genom att helt enkelt inte öppna när han vill komma in, men han har sina grejer här osv och om han nu INTE har tappat bort nyckeln utan bara gömmer den så kommer han ju in ändå. Vill inte bli polisanmäld för att jag låser in hans saker heller.

• Svar på tråden FÅR jag slänga ut honom?
  • TrendyFarsa

@EnAonymous

Hur är det när det kommer till just Studentlägenheter? För där är väl även besittningsrätten väldigt begränsad och inte densamma som "vanliga" lägenheter.

Jag känner inte till juridiken i dessa fall men du verkar ha koll iaf och kanske kan reda ut detta eftersom Sambolagen INTE borde gälla när det kommer till just Studentlägenheter.

Men som sagt, jag vet inte i just dessa fall vad det är som gäller. 

Östermalm - Mer behöver inte sägas.
  • prinzessa

såhär säger hyresgästföreningen:

"

Kan min sambo vägra att flytta, trots att jag redan hade lägenheten när vi träffades och bara mitt namn står på kontraktet?
    Fråga
    Hon vill bo kvar eller byta lägenheten till två. Har hon rätt att göra så? Vi har inga barn.
    SVAR:
    Svar
    Din sambo har ingen rätt till lägenheten eftersom du hade lägenheten innan ni träffades. Om din sambo vägrar flytta kan du vända dig till kronofogdemyndigheten för att få hjälp med avhysningen.
    Om ni däremot hade skaffat lägenheten för att bo där tillsammans ska den ingå i bodelningen om en av er begär det. Även om bara en av er står på kontraktet. Situationen hade också varit annorlunda om ni hade barn."
  • Anonym (V)

Spontant så tänker jag ungefär såhär:

- Kontakta polisen (inte på akutnummer, ring för icke-akuta ärenden), de kan hjälp till att avhysa honom. Om du inte kan ringa för att han följer efter sig är det väl bara att ringa när han är med, det kanske får idioten att fatta att du menar allvar.
    - Kontakta din hyresvärd. Berätta om situationen, berätta att han inte betalat något på hyran, att han spelar poker, har betalningsanmärkningar och dessutom inte ens är student. De kommer inte att vilja ha honom som hyresgäst. Även om han har ett besittningsskydd då ni varit sambo förutsätter det att han är en lämplig hyresgäst (dvs. är student och kan betala hyran). De kan kolla upp ev. betalningsanmärkningar.
    - Kan du stärka att du ensam betalat hyran från ditt egna konto, genom kontoutdrag exempelvis stärker det din berättelse ytterligare. Visa för hyresvärden.
    - Är du med i hyresgästföreningen? Kontakta dem, de har jurister som kan hjälpa dig och stötta dig.

• plutus

Adressen för folkbokföringen har varit uppe i förvaltningsrätten. Skatteverket hade fått en förfrågan om att en person ville bli skriven på församlingen (vanligt för hemlösa) SKV hävdade att personen skulle ha sin adress hos XX där han hade bott tidigare. Men XX hävdade att personen inte hade bott där på flera år, men förvaltningsrätten gick på SKV:s linje. Jag hade en annan åsikt och frågade lagmannen om jag ändrade min folkbokföringsadress till hennes hemadress, så skulle hon inte kunna göra något åt det? Enligt henne var det så.
    Med det i minnet så blir debatten om sambos lite konstig, jag kan alltså skriva mig hos en person med en fin adress och efter en tid hävda att jag större behov av lägenheten eftersom jag har barn. Helt orimligt för de flesta, men inte helt omöjligt juridiskt, Vill vi att det ska vara så?
    Ut med karln skulle jag säga. 

• Anonym (V)

Och skaffa dig ett jobb. Hur ska du kunna betala hyran under sommaren utan jobb?

• SolOchSnö
    EnAnonumius skrev 2013-06-17 09:20:36 följande:
    Läst TS?
    Jag svarade baserat på TS.
    Dessutom så är det ju bra att du läser själv innan du rättar mig. Jag skall svara baserat på dina länkar.

"Jo, om sambolagen gäller! Enligt sambolagen ska den sambo som bäst behöver bostaden överta den. Det gäller i vissa fall även om den andra sambos står ensam på kontraktet
    www.notisum.se/rnp/sls/lag/20030376.htm"

22 § Innehar den ena sambon den gemensamma bostaden med hyresrätt eller bostadsrätt och utgör egendomen inte samboegendom, har den andra sambon rätt att överta den när samboförhållandet upphör, om den sambon bäst behöver bostaden och ett sådant övertagande även med hänsyn till omständigheterna i övrigt kan anses skäligt.

TS sambo står INTE på kontraktet.
    Alltså utgörs inte TS Studentbostad "gemensam egendom".

Så tyvärr båda skall stå på kontraktet. Då flörst kan den ena sambon ha "mer rätt" till bostaden om det finns synnerliga skäl att den ena har större behov av bostaden.

"Den sambo som flyttar har rätt till tre månaders uppsägningstid:
    lawline.se/answers/7465"

Du länkar till en lag och fall som inte är överensstämmande med TS fall?

TS bor i en studentbostad. Hon skaffade den i egenskap av studierna och inte i egenskap av att hon och hennes kille skulle bo ihop. 

Länken du hänvisade till handlade om ett fall där frågeställaren hade förvärvat lägenheten i egenskap över att de skulle bo ihop.

Ser du skillnaden? Det är inte riktigt samma sak fallet i länken VS TS fall.
    "Bostad i egenskap av studier"  VS "bostad i egenskap av att flytta ihop".

"MEN frågan är om TS och hennes ex räknas som sambo. Man måste nämligen ha bott tillsammans stadigvarande och det brukar räknas som minst sex månader:
    lawline.se/answers/5108"

Behövs inte skrivas till lawline och fråga.

Jag hade "tillfälligt adress" själv, innan jag gifte mig med min make. Med "tillfälligt adress" så använder man adressen med ett C/O. Har man en adressen som C/O så räknas man att man har bara adressen där tillfälligt och man räknas inte som sambo i lagens mening.
    Kronofogden berättade för mig och min älskling att det var smart gjort av oss att kringgå lagen på det sättet för då kan de inte röra den andres egendom som lagen skulle kunna betrakta som "samboegendom" när man bott ihop ett tag.
    För hade jag haft vanlig adress (EJ tillfällig adress -->C/O) så hade jag efter ett 6 månader räknats som sambo i lagens ögon och delar av vår egendom hade ingått i "samboegendom". 

Då killen bara haft sin adress där i 3-4 månader så är det inte sambos ännu fullt ut i lagens mening ännu.
    Lägenheten räknas inte som samboegendom för att TS skaffade en studentlägenhet och inte en vanlig bostad. Studentbostad skaffar man i egenskap för att man skall studera.

Nu svarar jag först på det allmänna om sambolagen och sedan svarar jag på det som gäller TS i ett annat inlägg.

Det du skrev att en sambo som inte står på hyreskontraktet saknar rätt är fel. Det du själv har kopierat in (22§) gäller om den ena sambon står på kontraktet och den andra sambon får rätt att ta över bostaden. Läs texten som du kopierade in och förstå vad "den ena" och "den andra" betyder. Sambos har gemensam bostad oavsett vem av dem som äger eller hyr bostaden. Detta står även under 16§:
    " Den sambo som bäst behöver bostaden eller bohaget har rätt att få denna egendom i avräkning på sin lott eller, om värdet är ringa, utan avräkning. En förutsättning för att en sambo skall få överta bostad eller bohag som tillhör den andra sambon är dock att ett sådant övertagande även med hänsyn till omständigheterna i övrigt kan anses skäligt."
    Obs detta gäller inte TS situation!

Man kan vara sambo i en studentlägenhet om en person studerar och står på kontraktet och den andra inte studerar och inte står med på kontraktet. Se tex Stockholms studentbostäders regler, mitt på sidan under "Studentlägenhet – särskilda regler":
    www.sssb.se/index.php
    Sedan kan inte den andra sambon ta över kontraktet pga regler för studentlägenheten så det som står ovan gäller inte i det specialfallet.
  • SolOchSnö
    EnAnonumius skrev 2013-06-17 09:20:36 följande:
    Läst TS?
    Jag svarade baserat på TS.
    Dessutom så är det ju bra att du läser själv innan du rättar mig. Jag skall svara baserat på dina länkar.

"Jo, om sambolagen gäller! Enligt sambolagen ska den sambo som bäst behöver bostaden överta den. Det gäller i vissa fall även om den andra sambos står ensam på kontraktet
    www.notisum.se/rnp/sls/lag/20030376.htm"

22 § Innehar den ena sambon den gemensamma bostaden med hyresrätt eller bostadsrätt och utgör egendomen inte samboegendom, har den andra sambon rätt att överta den när samboförhållandet upphör, om den sambon bäst behöver bostaden och ett sådant övertagande även med hänsyn till omständigheterna i övrigt kan anses skäligt.

TS sambo står INTE på kontraktet.
    Alltså utgörs inte TS Studentbostad "gemensam egendom".

Så tyvärr båda skall stå på kontraktet. Då flörst kan den ena sambon ha "mer rätt" till bostaden om det finns synnerliga skäl att den ena har större behov av bostaden.

"Den sambo som flyttar har rätt till tre månaders uppsägningstid:
    lawline.se/answers/7465"

Du länkar till en lag och fall som inte är överensstämmande med TS fall?

TS bor i en studentbostad. Hon skaffade den i egenskap av studierna och inte i egenskap av att hon och hennes kille skulle bo ihop. 

Länken du hänvisade till handlade om ett fall där frågeställaren hade förvärvat lägenheten i egenskap över att de skulle bo ihop.

Ser du skillnaden? Det är inte riktigt samma sak fallet i länken VS TS fall.
    "Bostad i egenskap av studier"  VS "bostad i egenskap av att flytta ihop".

"MEN frågan är om TS och hennes ex räknas som sambo. Man måste nämligen ha bott tillsammans stadigvarande och det brukar räknas som minst sex månader:
    lawline.se/answers/5108"

Behövs inte skrivas till lawline och fråga.

Jag hade "tillfälligt adress" själv, innan jag gifte mig med min make. Med "tillfälligt adress" så använder man adressen med ett C/O. Har man en adressen som C/O så räknas man att man har bara adressen där tillfälligt och man räknas inte som sambo i lagens mening.
    Kronofogden berättade för mig och min älskling att det var smart gjort av oss att kringgå lagen på det sättet för då kan de inte röra den andres egendom som lagen skulle kunna betrakta som "samboegendom" när man bott ihop ett tag.
    För hade jag haft vanlig adress (EJ tillfällig adress -->C/O) så hade jag efter ett 6 månader räknats som sambo i lagens ögon och delar av vår egendom hade ingått i "samboegendom". 

Då killen bara haft sin adress där i 3-4 månader så är det inte sambos ännu fullt ut i lagens mening ännu.
    Lägenheten räknas inte som samboegendom för att TS skaffade en studentlägenhet och inte en vanlig bostad. Studentbostad skaffar man i egenskap för att man skall studera.

Nu svarar jag om TS situation. Här är länken som jag skickade:
    lawline.se/answers/7465

Här är frågan från länken:
    "Hej! Jag undrar om jag kan vräka min sambo? Jag köpte en lägenhet (bostadsrätt) i Augusti min mamma står för lånet, och enbart jag står på kontraktet. Min fd. har sin adress där men står inte med på kontraktet. Det var nu två månader sedan det tog slut och han vägrar flytta. Måste jag nu sälja lägenheten? eller har jag rätt att låta honom flytta? Tacksam för svar!"

Svaret är:
    "Som ägare av bostadsrätten är du att betrakta som hyresvärd för din sambo och han som din hyresgäst i andrahand. Eftersom du så att säga hyr ut en del av din egen bostad har din sambo inget besittningsskydd, d.v.s. ingen rätt till automatisk förlängning av hyreskontraktet 12:45 st. 1 p. 3 JB. Det skydd din sambo har är istället rätten till uppsägningstid. Om inget annat avtalats (vilket torde vara normalfallet mellan sambor) har han rätt till en uppsägningstid på tre månader från det månadsskifte som inträffar närmast efter uppsägningen, 12:4 st. 1 p. 1 JB."

Detta gäller alltså trots att frågeställaren (med hjälp av som mamma) har köpt lägenheten och står ensam på kontraktet. Det står inte att frågeställaren har skaffat lägenheten för att bo ihop med sambon! Frågan är vad som gäller om TS och hennes ex inte räknas som sambos. Jag misstänker att TS ändå räknas som hyresvärd och därför gäller tre månaders uppsägningstid.

Vad du och ditt ex trixade med c/o adresser är irrelevant eftersom TS inte har skrivit ett ord om c/o adress. Men även en inneboende med c/o adress har rätt till tre månaders uppsägningstid! Detta är helt rimligt för annars skulle folk kunna bli utslängda på gatan över en natt.
  • Anonym (Eken)

Skrämmande att se så många komma med juridiska råd utan att ha någon koll. Precis som SolochSnö säger kan sambon i detta fall aldrig få ta över studentbostaden eftersom det är särskilda regler som gäller för dessa. Besittningsrätt gäller endast vanliga hyresrätter. När samboförhållandet upphör gör man en bodelning i den anger man att ts ska bo kvar i lägenheten eftersom det är en studentbostad. Då måste sambon flytta. Gör han inte det vänder sig ts till kronofogden och får honom avhyst.

• sextiotalist
    Anonym (Eken) skrev 2013-06-17 11:22:24 följande:
    Skrämmande att se så många komma med juridiska råd utan att ha någon koll. Precis som SolochSnö säger kan sambon i detta fall aldrig få ta över studentbostaden eftersom det är särskilda regler som gäller för dessa. Besittningsrätt gäller endast vanliga hyresrätter. När samboförhållandet upphör gör man en bodelning i den anger man att ts ska bo kvar i lägenheten eftersom det är en studentbostad. Då måste sambon flytta. Gör han inte det vänder sig ts till kronofogden och får honom avhyst.
    Så om TS får ett beslut via kfm i tingrsätten (eller det kanske räcker med att kfm tar beslutet) så kan hon med hjälp av kfm och hyresvärden byta lås  och flytta ut exet saker helt lagligt?
Svar på tråden FÅR jag slänga ut honom?