• Anonym (Rådvill)

FÅR jag slänga ut honom?

Jag hyr en studentlägenhet och står ensam på kontraktet. Jag flyttade hit för ca ett halvår sen med min kille och hans namn står på dörren men inte på kontraktet. Han har bara varit folkbokförd här sedan mars ungefär, vi har alltså inte varit skrivna på samma adress i mer än 3-4 månader. Han fuckar upp mitt liv totalt, han har ljugit och tagit smslån FAST jag betalat allt i hemmet, jag har varit tvungen att betala av hans lån med mina sparpengar och lägga ut mitt studiestöd på att betala hela hyran, mat till oss båda osv. Nu är måttet rågat och jag vill slänga ut skitstöveln och ta mitt liv tillbaka. Han säger att jag inte får, han har lika stor rätt till lägenheten som jag har. Stämmer det? Vad kan jag göra isåfall? Avsluta kontraktet på studentlägenheten (det kan man bara göra 4 ggr om året och nästa gång är i september) och flytta hem till mamma? Känns jävligt surt att JAG måste flytta från MIN lägenhet för att jag vill göra slut.

P.S. Han har också "tappat bort" sin nyckel så min nyckel är den enda som finns. Jag skulle ju kunna lösa problemet genom att helt enkelt inte öppna när han vill komma in, men han har sina grejer här osv och om han nu INTE har tappat bort nyckeln utan bara gömmer den så kommer han ju in ändå. Vill inte bli polisanmäld för att jag låser in hans saker heller.

• Svar på tråden FÅR jag slänga ut honom?
  • Anonym (Eken)
    sextiotalist skrev 2013-06-17 12:11:39 följande:
    Så om TS får ett beslut via kfm i tingrsätten (eller det kanske räcker med att kfm tar beslutet) så kan hon med hjälp av kfm och hyresvärden byta lås  och flytta ut exet saker helt lagligt?

Jag har läst mycket av det du har skrivit här på FL och du verkar ha koll på läget. Du har rätt. Man gör en bodelning när samboförhållandet upphör. Den som inte får lägenheten i bodelningen måste omedelbart flytta ut. Gör denna inte det vänder man sig till KFM som avlyser personen och som tar hand om personens prylar en viss tid. Byta lås kan man själv göra omedelbart efter bodelningen är klar. Vägrar sambon att göra bodelning vänder man sug till tingsrätten som dels kan besluta om bodelningsförättare men även att ts ska få bo ensam i lägenheten fram till bodelningen är klar. Då måste sambon omedelbart flytta.
  • SolOchSnö
    Anonym (Eken) skrev 2013-06-17 12:23:35 följande:

Jag har läst mycket av det du har skrivit här på FL och du verkar ha koll på läget. Du har rätt. Man gör en bodelning när samboförhållandet upphör. Den som inte får lägenheten i bodelningen måste omedelbart flytta ut. Gör denna inte det vänder man sig till KFM som avlyser personen och som tar hand om personens prylar en viss tid. Byta lås kan man själv göra omedelbart efter bodelningen är klar. Vägrar sambon att göra bodelning vänder man sug till tingsrätten som dels kan besluta om bodelningsförättare men även att ts ska få bo ensam i lägenheten fram till bodelningen är klar. Då måste sambon omedelbart flytta.
    Varifrån har du fått den informationen?

Det enda exempel som jag har hittat där en person vill att den fd sambon flyttar ut är min länk ovan och där står tre månaders uppsägningstid. Efter den tiden kan man vräka exet med hjälp av kronofogden.

Dessutom, hur går bodelningen till enligt dig och vem bestämmer vilken sambo som "får" bostaden?
  • TrendyFarsa
    Anonym (Eken) skrev 2013-06-17 11:22:24 följande:
    Skrämmande att se så många komma med juridiska råd utan att ha någon koll. Precis som SolochSnö säger kan sambon i detta fall aldrig få ta över studentbostaden eftersom det är särskilda regler som gäller för dessa. Besittningsrätt gäller endast vanliga hyresrätter. När samboförhållandet upphör gör man en bodelning i den anger man att ts ska bo kvar i lägenheten eftersom det är en studentbostad. Då måste sambon flytta. Gör han inte det vänder sig ts till kronofogden och får honom avhyst.
    Jo, det är riktigt äckligt att personer som inte besitter den minsta kunskap om juridik sitter i trådar som denna och rapar ur sig en massa skit som faktiskt kan ställa till enorma problem för TS.

Det här är inte den enda tråden där en TS får rådet att "Kasta ut svinet" "Byt lås på dörren" och andra fabler bara för att personer som knappt klarat  att komma in på högstadiet TYCKER att det är det rätta att göra.

Men sådana inlägg raderas minsann inte av de högskoleutbildade "Moderatorerna" på FL. Men dom har väl samma (bristfälliga) kunskaper om juridik dom... 
    Östermalm - Mer behöver inte sägas.
  • Anonym (Eken)
    SolOchSnö skrev 2013-06-17 12:46:12 följande:
    Varifrån har du fått den informationen? Det enda exempel som jag har hittat där en person vill att den fd sambon flyttar ut är min länk ovan och där står tre månaders uppsägningstid. Efter den tiden kan man vräka exet med hjälp av kronofogden. Dessutom, hur går bodelningen till enligt dig och vem bestämmer vilken sambo som "får" bostaden?

Läs sambolagen så står allt detta där, förutom bestämmelserna om studentbostaden som finns i de stadgar som studenbostadsföreningen har, dvs endast studenter får hyra en studentbostad.
  • sextiotalist

Det enda exempel som jag har hittat där en person vill att den fd sambon flyttar ut är min länk ovan och där står tre månaders uppsägningstid. Efter den tiden kan man vräka exet med hjälp av kronofogden.

Dessutom, hur går bodelningen till enligt dig och vem bestämmer vilken sambo som "får" bostaden?
    I det här fallet så är det nog ganska glasklart, Ts får den eftersom det är en studentlägenhet.
  • Amelle
    TrendyFarsa skrev 2013-06-17 12:47:42 följande:
    Jo, det är riktigt äckligt att personer som inte besitter den minsta kunskap om juridik sitter i trådar som denna och rapar ur sig en massa skit som faktiskt kan ställa till enorma problem för TS.

Det här är inte den enda tråden där en TS får rådet att "Kasta ut svinet" "Byt lås på dörren" och andra fabler bara för att personer som knappt klarat  att komma in på högstadiet TYCKER att det är det rätta att göra.

Men sådana inlägg raderas minsann inte av de högskoleutbildade "Moderatorerna" på FL. Men dom har väl samma (bristfälliga) kunskaper om juridik dom... 
    Du är tillbaka! Underbart!
  • SolOchSnö
    Anonym (Eken) skrev 2013-06-17 12:58:13 följande:

Läs sambolagen så står allt detta där, förutom bestämmelserna om studentbostaden som finns i de stadgar som studenbostadsföreningen har, dvs endast studenter får hyra en studentbostad.
    Det som står i sambolagen om att flytta omedelbart (29§ och 31§) gäller endast om en domstol har beslutat att den ena sambon ska få bo kvar. Det står ingenting om avflyttning vid normal bodelning och då gäller per default normal uppsägningstid.

Det snabbaste sättet för TS att bli av med exet är att säga upp honom. Om hon samtidigt ger honom räkning för hyra och andra utgifter och gör klart att han måste betala för varenda dag han stannar kvar så försvinner han förhoppningsvis snabbare.
    sextiotalist skrev 2013-06-17 13:03:44 följande:
    I det här fallet så är det nog ganska glasklart, Ts får den eftersom det är en studentlägenhet.

Ja, TS får bostaden men hennes ex har rätt till uppsägningstid.

• Anonym (Eken)

Såg att du har hänvisat till Lawline. Du är väl medveten om att Lawlines svar är rätt generella och ges av juriststudenter som inte är färdigutbildade.

En sambo har ingen uppsägningstid istället gör man en bodelning när man separerar, se 8 § i sambolagen. Hur själva bodelningen går till kan du läsa i sambolagen.

Övertagande av bostad i vissa fall regleras i 22 § sambolagen. Det krävs särskilda skäl för att ett övertagande ska kunna ske t ex att man har barn som ska bo kvar med den som ska bo kvar i bostaden. 

I 29 § kan du läsa om att för det fall att tingsrätten låter den ena sambon bo kvar i bostaden fram till dess att bodelning sker så måste den andre omedelbart flytta därifrån, dvs ingen uppsägningstid.
    "Har den ena sambon berättigats att bo kvar i bostaden, är den andra sambon skyldig att genast flytta därifrån."

En studentbostad är inte att betrakta som en vanlig hyresrätt eftersom det ställs krav på att man ska vara student, medlem i studentkåren samt ta minst 15 högskolepoäng per termin för att få bo kvar i studenbostaden. Därmed kan aldrig en sådan bostad få tas över av en sambo som  inte själv studerar. Detta står i stiftelsen studenbostäders stadgar och inte i sambolagen.

Jag vet inte varifrån skrönan om 3 månaders uppsägningstid mellan sambos kommer ifrån. För man gör som sagt en bodelning och då tilldelas en av parterna bostaden och den andre får flytta därifrån. Även om man inte har hunnit göra en bodelning så kan man ansöka hos tingsrätten att interimistiskt få kvarsittningsrätten i bostaden och då måste den andre genast flytta.

Tre månaders uppsägningstid gäller dock om du hyr ut en bostad åt någon och denna har bott i bostaden i minst tre månader då krävs en skriftlig uppsägning och minst tre månaders uppsägningstid. Men sambos är inte hyresvärdar åt varandra så därför gäller inte denna hyresregel istället gäller bodelningsreglerna.

• Anonym (Eken)
    SolOchSnö skrev 2013-06-17 13:20:18 följande:
    Det som står i sambolagen om att flytta omedelbart (29§ och 31§) gäller endast om en domstol har beslutat att den ena sambon ska få bo kvar. Det står ingenting om avflyttning vid normal bodelning och då gäller per default normal uppsägningstid.

Det snabbaste sättet för TS att bli av med exet är att säga upp honom. Om hon samtidigt ger honom räkning för hyra och andra utgifter och gör klart att han måste betala för varenda dag han stannar kvar så försvinner han förhoppningsvis snabbare.

Ja, TS får bostaden men hennes ex har rätt till uppsägningstid.

Hur ska ts kunna säga upp sin sambo? De har ju inget hyresavtal sinsemellan. TS är inte sin sambos hyresvärd.

Därmed finns inte heller någon uppsägningstid.

Istället gör man en bodelning. Om sambon vägrar att flytta så vänder man sig till tingsrätten som kommer att besluta att ts har kvarsittningsrätt i bostaden fram till dess bodelning sker eftersom det inte finns någon möjlighet att ge bostaden till sambon då det är fråga om en studentbostad.

Och då måste sambon genast flytta.

Det är inte svårare än så. 
  • EnAnonumius
    SolOchSnö skrev 2013-06-17 11:19:30 följande:
    Nu svarar jag om TS situation. Här är länken som jag skickade:
    lawline.se/answers/7465

Här är frågan från länken:
    "Hej! Jag undrar om jag kan vräka min sambo? Jag köpte en lägenhet (bostadsrätt) i Augusti min mamma står för lånet, och enbart jag står på kontraktet. Min fd. har sin adress där men står inte med på kontraktet. Det var nu två månader sedan det tog slut och han vägrar flytta. Måste jag nu sälja lägenheten? eller har jag rätt att låta honom flytta? Tacksam för svar!"

Svaret är:
    "Som ägare av bostadsrätten är du att betrakta som hyresvärd för din sambo och han som din hyresgäst i andrahand. Eftersom du så att säga hyr ut en del av din egen bostad har din sambo inget besittningsskydd, d.v.s. ingen rätt till automatisk förlängning av hyreskontraktet 12:45 st. 1 p. 3 JB. Det skydd din sambo har är istället rätten till uppsägningstid. Om inget annat avtalats (vilket torde vara normalfallet mellan sambor) har han rätt till en uppsägningstid på tre månader från det månadsskifte som inträffar närmast efter uppsägningen, 12:4 st. 1 p. 1 JB."
    Som jag skrev i inlägget om du läste det

Så avser inte den frågan TS fall då TS skaffade lägenhet i egenskap för att STUDERA.

Det spelar ingen roll att du klipper/klistara in den frågan i svaret nu. Då jag hade redan läst det när jag svarade.

Varför tror du att jag FRÅGADE dig detta?

Jag vcitera frågan igen;
    "Ser du skillnaden? Det är inte riktigt samma sak fallet i länken VS TS fall.
    "Bostad i egenskap av studier"  VS "bostad i egenskap av att flytta ihop". "

Varför länkar du till ett fall som inte har med saken att göra med TS fall?  Det kan du ta och sitta ned och fundera på. I stället.
    SolOchSnö skrev 2013-06-17 11:19:30 följande:

Vad du och ditt ex trixade med c/o adresser är irrelevant eftersom TS inte har skrivit ett ord om c/o adress. Men även en inneboende med c/o adress har rätt till tre månaders uppsägningstid! Detta är helt rimligt för annars skulle folk kunna bli utslängda på gatan över en natt.
    Därför om du valde att läsa inlägget så hade DU sett att jag ciuterade ut styckerna ur dit inlägg.

Så mitt s.k trixande som du valde att kalla det för var svaret på detta från ditt inlägg:

""MEN frågan är om TS och hennes ex räknas som sambo. Man måste nämligen ha bott tillsammans stadigvarande och det brukar räknas som minst sex månader:
    lawline.se/answers/5108""

Så mitt trixande har i allra högsta grad med det och göra. Varken du gillar sanningen eller inte.
    Bara för att jag viste hur det förhäll sig ochh redogjorde fär detta. Inte mina problem om du inte gillade det.

Och skall du i fortsättningen  sitta och läsa andras svar så som fan läser bibeln, och blunda för kontexten(Trådens ämne samtidigt) så har jag vettigare saker än att sitta och svara på dina inlägg, där du  "motbevisad" på NOLL och INGA grunder alls.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden FÅR jag slänga ut honom?