• rickiräv

Fel att vända barn i bilen som inte fyllt tre år?

Jag har en son som blir tre i september. Han är ganska stor, 105 cm och 20 kilo, och nu i en bakåtvänd Acta Graco i bilen. Jag funderar nu på om det är dags att vända honom. Eller är det för tidigt?

• Svar på tråden Fel att vända barn i bilen som inte fyllt tre år?
  • rickiräv
    Dr Mupp skrev 2013-06-19 12:10:48 följande:
    Jag räknar att 64 är totalhöjden som störst, vill man veta hur stor stolen är så vill man ju veta det i totalhökjd i största läget. I vilket fall som helst, min 3,5 åring har suttit i båda. Two-wayen räcker längre. 
    Jo, det är det jag menar. Visst är yttermåtten intressanta men det är ju själva utrymmet för barnet man vill åt när man jämför stolarna. 
  • Mumin80

Vi har twoway och highway. Lillan har highwayen, stora (3,5 åring) har twowayen. Jag upplever twowayen som betydligt rymligare, eftersom sittdelen är så mycket lägre och öppnare, så dottern har mycket mer benutrymme i den. 

Nu är hon en ganska liten treåring, typ en kurva under medel, men hon har inga problem att rymmas i twowayen på längd eller bredd. Och ettåringen (sd+1 på längden, sd-1 på vikten) sitter bra i highwayen, med gott om plats att växa. 

• chrissandra
    EnAnonumius skrev 2013-06-19 10:09:03 följande:
    Det var inte så du skrev.

Du skrev detta jag citerar #311:

( Slut citat)
    Jag svarade ut från den infon DU gav.  Flört

Ok, men infon jag gav var att det är farligare att kollidera med en SUV än med en V 70. 
    Oavsett vilken bil du sitter i. 
  • Lillii
    Kookaburra skrev 2013-06-19 09:16:01 följande:
    Har ni provat en Two Way? Vi köpte den till dottern när hon växt ur Acta graco Cosmic Comfort. Dottern är idag 112 cm lång och har långt kvar innan Two Way är urvuxen. Även om din dotter har lång rygg och min dotter kort borde den funka ett bra tag till för er tycker jag.

Här finns bra tips på stolar med längre rygg: bloggen.fi/bilstolslotsen/lista-pa-sakra-bilb.../
    Vi provade alla stolar som finns hos barnens hus i våran bil,och vissa satt hon hel kasst i för de satt dåligt, andra var hon får lång för =/ så, ja tyvärr har vi det!
  • Lillii
    Sisisisi skrev 2013-06-19 10:13:59 följande:

Multitech har ju mycket längre användningstid än vad hiway har så det var konstigt att ni köpte en mindre stol.

Testa twoway nu så kan hon garanterat åka bakåt minst ett år till. Låter ju som att du vill ha henne bakåtvänt egentligen.
    Vad spelar det för roll om "den kan användas längre" när hon faktiskt inte kan sitta i den ordentligt och säkert?! Vi köpte ju en stol hon satt bättre i... eller hur? Sen köpte jag ännu än när den var "urvuxen" -. men att vi bytte ut den första berode ju på att den inte passade i den nya bilen vi köpte, hon fick liksom inte plats. Och Tow-way har jag för mig sitter lika kasst, att de var därför vi valde bort den! (nej, vi har ingen liten bil, vi har en peugeot 807). De är för breda så de "vippar" på sätet,och de är inte varken säkert eller godkänt att åka med det!
  • Dr Mupp
    Lillii skrev 2013-06-19 16:11:48 följande:
    Vad spelar det för roll om "den kan användas längre" när hon faktiskt inte kan sitta i den ordentligt och säkert?! Vi köpte ju en stol hon satt bättre i... eller hur? Sen köpte jag ännu än när den var "urvuxen" -. men att vi bytte ut den första berode ju på att den inte passade i den nya bilen vi köpte, hon fick liksom inte plats. Och Tow-way har jag för mig sitter lika kasst, att de var därför vi valde bort den! (nej, vi har ingen liten bil, vi har en peugeot 807). De är för breda så de "vippar" på sätet,och de är inte varken säkert eller godkänt att åka med det!
    den vippar bara om man inte drar åt spännbanden ordentligt. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Sisisisi
    Lillii skrev 2013-06-19 16:11:48 följande:

Du behöver nog hjälp med att montera stolarna
  • PerG

Tyvärr är inte alltid personalen på babybutiker så kunniga på alla modeller och hur man monterar dem bäst i olika bilmodeller (inte så konstigt med tanke på hur många kombinationer det finns). Ibland får man typ ägna en halv dag åt att lusläsa instruktioner och prova olika monteringsvarianter för att hitta den bästa. Så var det definitivt med vår Hi-way...

Sisisisi skrev 2013-06-19 17:37:01 följande:
    Du behöver nog hjälp med att montera stolarna

• Sisisisi
    PerG skrev 2013-06-19 17:47:11 följande:
    Tyvärr är inte alltid personalen på babybutiker så kunniga på alla modeller och hur man monterar dem bäst i olika bilmodeller (inte så konstigt med tanke på hur många kombinationer det finns). Ibland får man typ ägna en halv dag åt att lusläsa instruktioner och prova olika monteringsvarianter för att hitta den bästa. Så var det definitivt med vår Hi-way...

Det är ju tyvärr så. Jag har träffat många okunniga försäljare.
  • Tre Töser

Ursäkta, men jag måste fråga. Om nu bilen fyllt 3 år, får man vända barn då? ( kunde inte låta bli, men är det ingen annan som reagerat på syftningsfelet i rubriken...?)

Svar på tråden Fel att vända barn i bilen som inte fyllt tre år?