Fel att vända barn i bilen som inte fyllt tre år?
Jag har en son som blir tre i september. Han är ganska stor, 105 cm och 20 kilo, och nu i en bakåtvänd Acta Graco i bilen. Jag funderar nu på om det är dags att vända honom. Eller är det för tidigt?
Jag har en son som blir tre i september. Han är ganska stor, 105 cm och 20 kilo, och nu i en bakåtvänd Acta Graco i bilen. Jag funderar nu på om det är dags att vända honom. Eller är det för tidigt?
Vi har twoway och highway. Lillan har highwayen, stora (3,5 åring) har twowayen. Jag upplever twowayen som betydligt rymligare, eftersom sittdelen är så mycket lägre och öppnare, så dottern har mycket mer benutrymme i den.
Nu är hon en ganska liten treåring, typ en kurva under medel, men hon har inga problem att rymmas i twowayen på längd eller bredd. Och ettåringen (sd+1 på längden, sd-1 på vikten) sitter bra i highwayen, med gott om plats att växa.

Tyvärr är inte alltid personalen på babybutiker så kunniga på alla modeller och hur man monterar dem bäst i olika bilmodeller (inte så konstigt med tanke på hur många kombinationer det finns). Ibland får man typ ägna en halv dag åt att lusläsa instruktioner och prova olika monteringsvarianter för att hitta den bästa. Så var det definitivt med vår Hi-way...
Ursäkta, men jag måste fråga. Om nu bilen fyllt 3 år, får man vända barn då? ( kunde inte låta bli, men är det ingen annan som reagerat på syftningsfelet i rubriken...?)