Inlägg från: Sokkerflikkan |Visa alla inlägg
  • Sokkerflikkan

    BF vintern 13/14 i Umeå!

    Tänkte att jag startar upp en tråd för oss alla i Umeå som väntar smått under vintern.

    Jag är beräknad till den 10/12 och hoppas på att det finns fler här inne i Umeå som vill följas åt och kanske ta en fika längre fram!


  • Svar på tråden BF vintern 13/14 i Umeå!
  • Sokkerflikkan

    Va roligt att åtminstone någon nappar på tråden. Tycker det borde finnas massa Umeå människor här som väntar smått :)

    Vilken vecka är du då i? Hunnit vara till BM?

    Jag är idag i vecka 19(18+1)^^

  • Sokkerflikkan

    Då är vi i samma situation vad gäller vänkretsen. Jag känner några men dom bor alldeles för långt bort. Så hoppas på att lära känna nå folk här i stan. Hoppas på familjegruppen senare :)

    Haha det har varit exakt samma här. Fram till vecka 17(16+0) Var jag helt symtomfri. Men nu har jag fått svårt att äta fet mat. Allt är i princip äckligt. Hoppas att det bara är tillfälligt.

    Då har du fått gå ganska ofta till BM ändå än så länge:)

    Vi har hunnit med ganska många ul redan. Vi har nämligen inga bra erfarenheter av att vara gravid. I september i fjol blev vi tvungna att avbryta i vecka 21 pga svåra skador på barnet. Så denna gång har vi gjort flera undersökningar och än så länge är krabaten där inne friskförklarad. Nästa ul är nu på onsdag, då ska hjärtat kontrolleras och om det ser bra ut får vi avgöra själva om vi vill ha fler ul undersökningar. Men bäbisen är livlig och sparkar runt varje dag så jag har svårt att tro att något är fel denna gång.

    Shit blev mycket skrivet. Bor du i lägenhet inne i stan? Vi, jag och min sambo och våra hundar bor i en lägenhet på Nydalahöjd :) min sambo jobbar och jag har precis blivit färdigutbildad vattenkraftstekniker. Söker jobb, men det känns ganska hopplöst med en mage i vädret ;)

  • Sokkerflikkan

    Jag gjorde ett fostervattenprov förra gången, det var lite läskigt. Fast då är jag extremt nålrädd så det spädde nog bara på obehagskänslan. Blev frågad om vi ville göra denna gång men vi skippade det. Tror aldrig jag kommer göra om det.

    Haha ja jag har hoppats på att jag ska bli sjukt sugen på granatäpple bara för att det är jättegott :D men det har inte hänt än.

    Va roligt att ni också har hundar, va är det för ras? Vi har två afghanhundar. Dom är dock nedklippta just nu, fick diskbråck i fjol och sen gravid och gravid igen så har inte riktigt haft tid och ork med pälsarna. Men dom verkar nöjda som korthåriga :)

    Frisör trainee verkar roligt. Men det är som du säger, vi får väl se vad som händer då man kommer tillbaka från mammaledigheten.

    Detta blir mitt första barn. Min sambo har en flicka på 14 månader sen innan. Vi har varit tillsammans sen 07 men under sommaren 11 hade vi ett kort uppehåll. Då kom den lilla tjejen till:) så vi har henne var annan helg och varje onsdag. I september blir det nog ett veckoboende. Så lite barn vana har vi nog fått, vi började ha henne hos oss då hon var fyra månader.

    Är du en infödd umeåbo eller är du inflyttad? Jag kommer egentligen från Vännäs.

    Kan även berätta att i veckan har den lilla i magen blivit så stark så man tydligt kan se rörelser på magen. Ganska mysigt faktiskt ^^

  • Sokkerflikkan

    Förra graviditeten på RUL upptäckte dom att lillhjärnan på bäbisen var delad. Då blev vi rådda att göra ett fp för att utesluta kromosomavvikelser. Det var tydligeninga kromosomfel, vi hade bara en otrolig otur.

    Jag tror man ska gå på första känslan man känner och följa den.

    Haha dom var verkligen omaka, en av mina afghaner från förr var tok kär i min systers chihuahua. Så storlek har ingen betydelse ^^

    Tänkte precis fråga dig samma fråga. Jag har sagt att vi inte vill veta men min sambo tar gärna reda på könet. Men hittills har vi inte kollat, får väl se om han lyckas övertala mig till på onsdag^^

    Holmsund, jag har en vän därifrån. Erik kristianson.
    Det är ganska skönt att bo i stan. Nära till allt men vi måste söka en större lägenhet då vi bara bor i en tvåa. Men jag älskar vår tvåa!!:) men det kommer bli trångt med två barn, afghanerna och oss själva på 65 kvadratmeter:p

    Det är riktigt fränt med sparkarna. Men det kan va lite obehagligt ibland också.
    Nu ska jag gå ut och spendera kvällen på vännäsdagarna. Hoppas du har en bra helg :)

  • Sokkerflikkan

    Hej, skulle skriva här igår men dagen sprang som förbi :p

    Haha nä vi är fortfarande väldigt ovetande om vad som gömmer sig där inne. Men vi båda tror flicka eftersom vi inte kunde se något själva som skulle tyda på en pojke. Men man har ju ingen aning, helt plötsligt är ju den där foten man trodde man kikade på en hand:p

    Men rulet gick jätte bra. Läkaren konstaterade att allt såg normalt ut och såg ingen anledning till att fortsätta med ul undersökningar fram till tillväxtultraljudet.
    Det var en enorm lättnad, både jag och min sambo han bli nervösa under undersökningen. Men det var en överaktiv bäbis som boxade runt där inne. Läkaren lyckades inte ens få en vettig bild för bäbisen rörde sig så mycket :p

    Hur är det med dig och magen:)?

  • Sokkerflikkan

    Tillväxtuktraljud görs runt vecka 31. Det är bara en koll så att bäbisen växer som den ska :)

    Jo, jag känner den varje dag numera, ibland sparkar och ibland då den ändrar ställning. Det är ganska läckert^^

    Skönt att höra. Ja de veckorna är eg ganska tråkiga. Man går bara och väntar på att det ska hända något. Här hemma längtar jag till nästa vecka då det är lön. Ska se om vi hittar några småkläder på rean., och lite linnen till mig då utbudet på kläder som passar har minskat :p

  • Sokkerflikkan

    Jag är född 88 och min sambo 83. Du då?

    Vi har också ärvt.. Alldeles för mkt tror jag :p vi har kläder upp till sex år. Men av det jag tagit fram till en baby är många tyger sträva. Mycket är sen jag och mina systrar var små. Så då känner jag att åtminstone i början ska vi ha mjuka kläder för bäbisens hud.

    Vi köpte en begagnad emmaljunga på blocket. En 06:à med all utrustning för 1500. Den fungerar jätte bra men är naturligtvis inte lika snygg som dom nya. Men vi skulle aldrig ha råd med en ny. Och sen tycker jag det är fruktansvärt mycket pengar man lägger ut på en vagn man kanske bara anv första året. När bäbisen blir större kanske man vill ha en nättare sitt vagn ;) vi har en sån också, den fungerar utmärkt på stan och i stora folksamlingar.
    Men det är otroligt svårt att välja vagn, det finns alldelesför mycket.

    När hade du tid för RUL?

  • Sokkerflikkan

    Då är du och jag i ganska samma ålder, kul :)

    Ett tips är att bilbarnstolar har oftast bara en livslängd på tio år eftersom plasten åldras. Vi tänkte också köpa begagnat innan jag lärde mig det. Då blev det ett begagnat babyskydd och en ny bilbarnstol. Men det är mycket pengar. Iblandkänns det som att man ska bli ruinerad, och då får jag ångest över att bäbisen snart är här. Men det mesta löser sig ju alltid :)

    Ja det var ett tag kvar, men snart bara en månad :D !!

  • Sokkerflikkan
    SandraL skrev 2013-07-21 10:33:03 följande:
    Ja men visst! :)

    Jaha okej, det hade jag ingen aning om. En bra bilbarnstol känns mycket viktigt så då får jag sluta bort det.
    Eller hur! Det dyker ständigt upp nya saker som måste införskaffas. Precis! På ett eller annat sätt så löser det sig alltid :)

    Är du extra noga nu med vad du stoppar i dig (bra mat)? Tycker det känns som en hel djungel vad man får stoppa i sig och inte :s     

         
    Gick du gymnasiet i Umeå? 

    Nä det hade inte jag någon aning om heller till för ett par månader sedan då vi jagade efter en bilbarnstol för större barn. Det är helt klart en lika jobbig djungel som barnvagnarna.

     Verkligen inte, jag äter det jag ätit förut. Men tror jag äter ganska bra.. bortsett från kanske lite, lite mycket socker ibland(gör ont att erkänna :P) .. Frågade min BM sist jag var ditt om jag borde äta några vitaminer eller tillskott eftersom det känns som att alla gravida proppar i sog tabletter hit och dit med olika tillskott. Men hon sa att så länge mina värden ser bra ut och att jag äter som vanligt så ska det inte behövas. Så då kör jag på det. 

    Idag har jag gått och funderat på barnvagnar. Vet inte om vi ska behöva köpa en syskonvagn eller bara en till begagnad enkel barnvagn. Eller om vi helt enkelt ska avvakta till dagen vi har bäbisen här så ser vi om det fungerar med en vagn. Från och med 1/9 så kommer vi ha min sambos dotter varannan vecka så det är därför vagnfunderingen har dykt upp i mitt huvud igen :) 
  • Sokkerflikkan

    Okej, själv gick jag på forslunda gymnasiet vilket ledde in mig i djurskötar yrket. Har jobbat som djurskötare tills för två år sedan då jag bytte inriktning och började plugga ist. Underbara jobb men dåligt betalt.

    Att det är roligt då man börjar ha lite grejer. Gå igenom och fixa. Tror allt kommer kännas overkligt ända till tiden efter att bäbisen anlänt. Man kommer nog inte fatta att bäbisen är ens egen då den väl tittar ut :p

  • Sokkerflikkan

    Huvva huvudvärken är så jobbig!! Under min förra graviditet hade jag huvudvärk av och till. Den liknade nog mest migrän för jag var alltid tvungen att lägga mig och kunde inte gör något mer. Denna gång hade jag konstant huvudvärk under vecka 14-16 vi gjorde en koll för havandeskapsförgiftning men det var ingen fara. Min BM sa att huvudvärk är normalt men det bör kollas upp om den är ihållande en längre tid.

    Hoppas det bara är tillfälligt. För dagarna blir verkligen förstörda:/

  • Sokkerflikkan

    Kul du hittade hit Goldie utan min länkning. Verkar aldrig ta mig till en dator :p det mesta funkar ju från mobilen :D

    Välkommen linnroos, vi är ännu inte så många här men jag hoppas det fyller på med tiden :)

  • Sokkerflikkan

    SandraL- va skönt med minisemester, var flera år sedan jag var i Stockholm. Korvskins känslan är ju fantastiskt. tycker det är så tråkigt att alla mammakläder är så tråkiga. iaf om man vill komma undan relativt billigt.

    Handlade faktiskt ingenting till bäbis. Spanade bara efter filtar men hittade inget jag gillade. Har precis virkat klart en baby filt som bonus dottern fick. Måste nästan virka en ny nu till skorven i magen ^^
    Det blev dock en hel del kläder till bonusen, halva rea priset både på lindex och m-huset och det fanns riktigt mycket kvar :)

    Sen unnade jag mig själv två par linnen, ett par tjockisbyxor och ett par gravidleggins som nog är det skönaste jag haft på mig sen magen vägrat rymmas i mina vanliga kläder :p

  • Sokkerflikkan

    Idag hade jag ett BM besök, bäbis hjärtljud låg på 144 slag i minuten.. En vilding :)

    Under besöket sa barnmorskan lite fint att jag förmodligen skulle få höra framöver att magen är liten. Men hon var väldigt tydlig med att poängtera att det är fullt normalt.. Inte för att jag varit orolig och funderat över det. Men kanske bra dom berättar sånt:)

    Hur som ska jag börja ta två järntabletter i veckan i förebyggande syfte. Hur jag nu ska komma ihåg dem :p

  • Sokkerflikkan

    SandraL - stick i fingret visade blodvärdet. Så idag är järntabletterna inhandlade. Nu ska jag bara lyckas komma ihåg att ta två i veckan. Jag är verkligen sämst på att komma ihåg sånt :p

    Linnroos - vi kollade inte könet. Sambon ville men jag tyckte vi kunde vänta :p så vi är helt ovetande men vi båda tror flicka :)

  • Sokkerflikkan

    Nu är moderskapsintyget äntligen postat och försäkringskassan kan börja jobba. Ser verkligen inte framemot alla papper som ska skickas fram och tillbaka.

    Annars ska jag ägna helgen till att hitta en bra gravid/barnförsäkring. Hur tänker ni på det? Valt något försäkringsbolag?

  • Sokkerflikkan

    Det jag tänker främst på ang försäkring är mer på barnet. Om man har täcknat betal försäkringen innan förlossningen så täcker den allt som bäbisen eve kan födas med, även sjukhusvistelse :)

  • Sokkerflikkan

    SandraL - allt detdär är en djungel! Tycker jag har läst överallt men blir inte klokare. Överväger Folksam mest eftersom jag har mina försäkringar där.. Men ska ringa runt lite först innan jag bestämmer mig för något. Men personligen tror jag det är klokt att teckna en innan förlossningen.

Svar på tråden BF vintern 13/14 i Umeå!