Inlägg från: Anonym (Man) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Man)

    21 och oskuld , längtar efter barn :(

    Det är ingen brådska med man och barn. Förhasta dig inte, utan vänta tills allt känns rätt. Att du är oskuld är inget konstigt. Om man har valt avhållsamhet, är det naturligt att sexdebuten inte blir så tidigt. Det är inget att sträva efter att gifta sig som 18-19-åring heller. Vill du vänta helt med sex tills du är gift? 

  • Anonym (Man)
    Anonym (Ångest) skrev 2013-07-24 12:04:29 följande:

    Hej vet inte riktigt alla säger olika , men de jag pratat med säger att man inte skall onanera men det är så olika för alla .Vissa kristna jag känner även muslimer väntade inte och deras familjer o vänner respekterar det jätte mycket ...
    Menar du att vissa som du känner inte väntade med sex till äktenskapet eller menar du att de inte avhöll sig från onani, men det behöver väl inte familjerna veta något om?
  • Anonym (Man)

    Väntade dina systrar också med sex tills de var gifta? Hittade de män som ställde upp på det? Hur gamla var de när de gifte sig? Kan du få stöd och råd av dem när det gäller dina funderingar?

  • Anonym (Man)
    Anonym (Ångest) skrev 2013-07-25 14:06:59 följande:

    Nej ingen i min familj är troende så för dom är detta bara väldigt konstigt , de bara skrattar åt det fick höra av min mamma när jag berättade att jag var kristen att tror man på bibeln kan man tro på vilken sagobok om helst :(så inget stöd alls , de var båda party tjejer innan de gifte sig och hade många sexpartners innan de träffade sina män. De var båda runt 22-23 när de gifte sig och båda är olyckligt gifta , ena vart otrogen men hennes man förlät henne , så ingen stöd alls faktiskt de lever helt annorlunda liv än mig
    OK, inget stöd där. Men kanske du indirekt får stöd för ditt val i och med att inte är lyckliga i sina relationer trots att de har haft många partners. Sådana som inte gillar tanken på avhållsamhet säger ofta att det bara är bra att ha tidig sexdebut och många partners, för då får man erfarenheter som gör att man får bättre sexliv och relationer sen. Men det kanske inte behöver stämma alla gånger. Man kan likaväl få ett bra sexliv om man väntar på den rätta.

    Men några funderingar om din situationer: Var inte desperat, Man behöver inte vara gift och ha barn när man är 21. Det är inte heller fel att vara oskuld vid den åldern. Om man har valt avhållsamhet får man nästan räkna med att vara det då ännu. Man får vara beredd att leva utan sex ganska länge om man ska kunna vänta tills man är gift. Det är säkert jobbigt många gånger. En ventil kan var att tillfredsställa sig själv, men tycker du att det också är fel?

    Du måste väl fundera lite på hurdan man du vill ha. Behöver han vara kristen på "samma sätt" som du (frikyrklig?) eller går det bra om han är mer "allmänkristen". Eller räcker det att han accepterar din religion, men kanske själv har en annan livssyn? Och hur ska hans syn på sex vara? Måste han också vara starkt för avhållsamhet till äktenskapet eller räcker det att han kan tänka sig att vänta på dig? Spelar det någon roll om han är erfaren tidigare? Hur strikt är din syn? Är det bröllopsnatten som gäller, eller kan du vid behov tänka dig att pröva på några gånger innan ni är gifta? Och var går gränsen för vad som ska vänta till äktenskapet? Kan du tänka dig att ha smeksex eller oralsex före du är gift, eller ska allt vänta? 

    Fundera också på hur du ska förhålla dig till killar. Även om du håller på dig kan de vara bra att inte vara för sluten och försiktig, så att du signalerar en sorts ointresse och oåtkomlighet. Men du kan inte heller låta det gå för långt, för då är risken att du hamnar i säng fortare än du anar. En viss djärvhet och öppenhet, men med tydliga gränser kanske är det bästa, för att få spännande kontakter men ändå kunna hålla på sig.  
  • Anonym (Man)
    Anonym (Ångest) skrev 2013-07-26 14:39:14 följande:
    tack för svar :) min framtida man kan vara ateist muslim eller kristen spelar ingen roll bara man accepterar varandra , men helst vill jag vänta tills bröllopsnatten , bara de att det är svårt för en kille som inte är kristen att klara av det , det är nog det som gör mig mest orolig att bli kär i någon som inte vill vänta , och då e frågan om jag ska ge med mig eller om han kan göra det för min skull , och hur många killar är skulle vilja gå ut med en tjej som är oskuld . Ibland blir jag orolig att det kanske skrämmer dom , men samtidigt vill jag inte ge upp mina värderingar och mig själv för att det ska passa andra :/
    Du ska förstås inte ge upp dina värderingar och allraminst dig själv. Sen kan man lyckas bättre eller sämre med att förverkliga sina värderingar i praktiken. Min fru gjorde samma livsval som du,men misslyckades. 
  • Anonym (Man)

    Du verkar så ensam med dina funderingar. Är du inte med i någon församling där du kan få stöd och diskutera dina tankar? Har du inga kompisar som har gjort samma livsval och som du kan prata med? Min fru var med i en grupp tjejer som alla valde avhållsamhet i tonåren och de hade en jättebra gemenskap, både när det gällde att peppa varandra och att stöda varandra när de hade misslyckats.

  • Anonym (Man)
    Göteborgskillen2101 skrev 2013-07-28 15:37:36 följande:
    Muslimsk kille här... 21 år gammal och också oskuld och längtar precis som du... =) så det är väl inget konstigt med det!! fast min oskuld är inte själv vald om man säger så :) vart finns du?
    Jo, själv väntade jag betydligt längre än så. Men du tänker inte vänta tills du är gift alltså?
  • Anonym (Man)
    Göteborgskillen2101 skrev 2013-07-29 15:55:59 följande:
    inte om tillfälle ges innan ;) så muslimsk är jag inte..
    Tänker du dig att du kan ha sex med din blivande fru innan ni är gifta, eller att du kan ha andra före? Och är du så "muslimsk" att du vill att din fru ska vara oskuld, när ni möts, eller när ni gifter er? Angår ju inte mig, men det är intressant att höra olika attityder och förhållningssätt till sex.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Kille) skrev 2013-07-29 13:14:17 följande:
    Alltså jag ser inte vad som skulle vara konstigt heller fel med ditt val. Jag tycker att de värderingar du har är väldigt sunda och inte som de mesta i samhället där allt kretsar kring sex.

    Jag har själv valt ett återhållsamt liv men undrar nu när jag närmar mig 25 om de riktigt är värt de, jag tänker inte främst på att jag saknar att varit med många men de är som de medfört nått som gör att de känns jobbigt och faktiskt svårare att börja träffa någon nu när jag känner att jag vill göra de.

    Jag skulle till och med tycka de var fint att träffa någon som dig, jag tycker också att du skall hålla på ditt val och vänta, du är bara 21år trots allt. Du har hela livet framför dig. Jag förstår dock att barnlängtan kan kännas hög. Får jag fråga vilken typ av liv lever du nu? Fast jobb och boende? Jag tänker att om du inte har de ordnat kanske de är nått du kan prioritera under väntan på den rätte?
    De svåra kanske kan vara att hitta någon som helt delar dina värderingar och din syn på livet och vad som är viktigt.
    Mina tankar är att största chansen att träffa någon måste ju vara i "kristna sammanhang".

    Av ren nyfikenhet undrar jag också, är de viktigt att din blivande man också är oskuld?
    Sen också av ren nyfikenhet så skrev du att du undrar hur många killar som skulle vilja gå ut med en oskuld, på vilket vis känner du själv att de kunde bli ett problem? Hur är de med att kyssas?

    Önskar dig lycka till med dina val :)
    Jo, det är ju viktigt att framhålla det är ett fullt normalt alternativ att vänta med sex tills förhållandena är de rätta. Att det inte bara är sex så tidigt som möjligt och med så många som möjligt som är det eftersträvansvärda. Själv var jag 28 första gången. Du har själv varit återhållsam skriver du. Betyder det att du inte har någon erfarenhet, eller bara begränsad? Vad är det som känns jobbigt och svårt nu? 
  • Anonym (Man)
    Boringbrick skrev 2013-07-30 17:05:55 följande:
    Kan ge dig två syner på det hela. Jag, 21 år, uppvuxen i kristet hem, halvt aktiv i religionen, MEN jag har också valt att vänta med sex tills jag gift mig. Jag själv har personligen inga problem med att fortfarande vara oskuld, försöker istället se det som något positivt. Du slipper oroa dig för sjukdomar, graviditet osv. Det visar väl också att du har respekt för dig själv genom att du håller det du lovat dig själv. Pojkvän, något äldre än mig, också uppvuxen i kristet hem däremot ej aktiv. Han känner att det är jobbigt att i hans ålder vara oskuld, men han har gått med på att vänta med sex tills äktenskapet ändå. Det är något han gör mest för min skull, men jag tror också att han kan se fördelarna med det valet. Kan låta knäppt men jag har faktiskt lite(!!) mer erfarenhet inom ämnet sex och i början tyckte han absolut att det var jobbigt, så ur det kan jag nog tolka det som att han föredrar att vara gift/ihop med en oskuld. Med detta vill jag säga att det finns såna killar också, så känn inte att folk tycker du är konstigt eller så. Stå för det du valt så kommer folk att respektera ditt val. Jag likt som du längtar efter familjelivet(skaffa barn osv), så jag förstår absolut att det kan kännas jobbigt att leva på det här sättet då. Du får hemskt gärna skriva till mig privat om du vill, om du vill diskutera mer eller så. Annars lycka till med allt!!
    Hur länge har ni sällskapat? Hur länge tänker ni vänta innan ni gifter er?
  • Anonym (Man)
    Boringbrick skrev 2013-08-01 01:17:35 följande:
    Anonym(man): närmare 3 år nu, så jag tycker väl att har man klarat det så här långt så kan man klara det ytterligare tid. vet inte, 1-3 år kanske, beror på.
    Imponerande att ni har väntat så länge tillsammans. Och att ni har perspektivet att vänta ytterligare några år till och med. Du förstår väl att visa din pojkvän uppksattning för att han är så tålmodig? Själv tyckte jag att det var länge att vänta när vi sällskapade ett år och var förlovade ett år. Men jag var ju också 28 när vi gifte oss, så jag hade "väntat" länge på egen hand först. Det var kanske lite liknande för mig som med din pojkvän, att jag inte var så strikt med attt vänta, men eftersom det var viktigt för min flickvän, lärde också jag mig att se det fina med det.

    Händer det aldrig att ni nu tappar kontrollen, eller att ni känner att nu struntar vi i det här och gör det skönt för varandra? Hur nära kan ni vara vandra utan att gå för långt? Övernatta tillsammans, hemma eller på resor? Röra varandra, klä av er lite etc? 
  • Anonym (Man)
    Boringbrick skrev 2013-08-01 21:21:30 följande:
    Anonym(man): tack! Hah, det gör jag absolut! Ja, jag tror att det kan hjälpa mycket när man känner att det är viktigt för en själv eller den man älskar. Jo, det kan ju ibland hända att man tappar kontrollen, men jag har ganska stor självkontroll så jag kan lätt sluta trots att jag är "in the moment". Hade vi båda haft hans självkontroll vad gäller detta så vet jag inte om vi hade klarat det. vi sover aldrig hos varandra så det är aldrig ett problem man försöker väl att inte sätta sig i såna situation så det blir för svårt, men det kan ju självklart hända ibland ändå. En massage som blir för mycket eller så, men då har vi som sagt min hyfsade självkontroll. hoppas du känner att du fått svar på dina funderingar
    Spännande. Varför väntar ni så länge med att gifta er? Tycker du att du är för ung, eller är inte pojkvännen redo? Är ni ens förlovade ännu? För vår del var det min (blivande) fru som drev på och ville gå fortare fram med förlovning och giftermål, medan jag ville vänta längre eftersom jag inte kände mig redo. Hon hade "tappat kontrollen" med en annan man och förlorat oskulden, så det var ganska svårt för henne att leva utan sex sen när hon hade prövat på.

    Blir det inte trist att aldrig få övernatta tillsammans? Att alltid gå hem till sig efter en trevlig dag eller kväll tillsammans? Vi övernattade nog tillsammans ibland, men "klarade oss". Den kroppsliga närheten var viktig för oss. Visst var vi nära att gå över gränsen ett antal gånger, men vi lyckades stöda varandra, så att när hon var tänd så drog jag mig undan och tvärtom.

    Men det var en fin tid, sett så här efteråt hade den t.o.m. kunnat vara lite längre. Man skulle önska att flera fick uppleva detta, att vänta tillsammans, i stället för att kasta sig in i en sexuell relation så fort som möjligt. 
  • Anonym (Man)
    Boringbrick skrev 2013-08-03 00:57:01 följande:
    Anonym (man): flera anledningar, bl.a. Så vill jag helst avsluta mina studier och vill att vi ska ha det stabilt med ekonomi och så. Vi båda två vill absolut gifta oss, men vi vill jobba på vår relation ännu mer så att den är mogen för ett äktenskap. Jag är en planeringsperson som gärna vill ha kontroll och koll på läget, så vi jobbar på att komma till den punkten då vi känner att hela paketet(ekonomi, utbildning, relationen osv) fungerar så bra som möjligt(även fast jag inser att livet ibland ändrar riktning). Nej, inte officiellt förlovade ännu, men vi båda två har siktet på förlovning så det kommer väl så småningom. okej, det bästa är ju att ta det i rätt tempo för båda parter, då det lätt kan bli fel annars. jo, självklart kan det ibland vara segt att efter en sen kväll behöva gå hem till sig själv, men men.. ja, tror att närheten kan vara nästan ännu viktigare om man väntar tills äktenskapet. Haha, det är bra! Hålla koll på varandra lite grann
    Ja det blir nog välplanerat det där, både äktenskapet och sexdebuten:) Kanske en bra morot att få studierna klara, om man inte får ha sex innan man har examen... För mig dröjde båda sakerna tills jag var 28, hoppas det inte tar lika länge för er. Tänk också på att det inte är självklart att sexet går bra första gången. Man kan få kämpa med misslyckanden och svårigheter innan det funkar.  Men det är ett beundransvärt tålamod hos er båda. Ett bra motexempel i vårt översexualiserade samhälle. Är ni öppna med att ni väntar? Får ni positiva eller negativa reaktioner? 
  • Anonym (Man)
    Anonym (Ångest) skrev 2013-07-23 21:10:39 följande:

    Hej är en tjej på 21 år som är kristen oskuld , har ej växt upp i ett kristet hem utan valt detta själv , problemet är att allt börjar kännas väldigt jobbigt med mitt livsval då jag verkligen vill träffa någon och få känna hur det känns att vara kär och bilda familj , vet att jag är väldigt ung fortfarande men iallafall , har aldrig haft en pojkvän och de killar som vart intresserade har inte vart kristna och helst velat ha en sexuell relation med mig vilket jag verkligen inte är ute efter , så vet inte hur jag ska göra :(
     
    Mår så otroligt dåligt alla mina systrar är gifta med barn , och nu börjar mitt liv kännas otroligt tomt , vet själv att jag hade blivit den bästa mamman i världen . Finns det några killar som skulle kunna tänka sig att dejta ngn med min livstil eller är det helt hopplöst här hemma i sverige , känns som om ingen är intresserad , är inte ful eller så ser bra ut ,och ingen i min omgivning förstår hur jag kan vara oskuld o aldrig hitta någon , men själv så känner jag mig väldigt osäker mest för att jag e så oerfaren och har sån fruktansvärd självkänsla .:(
      
    Hur ska jag göra ska jag vänta tills jag hittar någon jag älskar eller bara go for it så att säga ?? så många som tittar snett på mig o tycker jag e helt knäpp som är 21 och oskuld , har dom rätt eller vad tycker ni ?
    Snälla bara seriösa svar behöver verkligen råd , är helt desperat :/


    Hur har det gått för dig? Har du hittat någon kärlek?
  • Anonym (Man)
    Boringbrick skrev 2013-08-03 18:40:50 följande:

    Anonym(man):Haha, ja det blir det nog! om allt går enligt planerna så är jag pluggat klart om 3 år, men vi får se om vi orkar vänta med giftermål tills dess nja, är nog mer att vi inte säger något alls. Men frågar någon(som står mig hyfsat nära) så ljuger jag självklar inte, men är det någon mer "random" så kan jag istället säga att jag tycker att det är privat så. mest är det nog så att folk är positiva, men ändå har svårt att förstå hur man orkar vänta. tack för att du delar med dig av din erfarenhet TS: Ber om ursäkt för att mina svar tar över tråden!


    Lite "uppföljning" också här. Har ni gift er eller väntar ni ännu?
Svar på tråden 21 och oskuld , längtar efter barn :(