• Anonym (Johan)

Frun inte trogen.

Jag har ett stort problem, och jag känner att jag inte kan hålla det för mig själv längre.

Det är så att jag vet att min fru inte är mig trogen.

Det hela började som alla andra otroheter, att jag började misstänka något genom hennes beteende, och därför började snoka.

Jag hittade sex-sms till den andra killen, sms där de pratade om att (under en konferensresa) fick lov att använda kondom, sms med bilder på frun skickade till honom, kondomer i hennes väska (vi använder inte kondomer) och ett allmänt förändrat beteende.

Hon vet inte att jag vet, och jag har inte berättat att jag vet.

Jag tog upp det som att jag var oroligt för vårt äktenskap, men hon bedyrade att det inte var något, och frågade hur jag kunde tro något sånt om henne.
    (Jag vet ju dock att hon ljuger.)

Hon pratar dessutom med honom i telefon flera gånger om dagen, ibland timmar åy gången, såg jag härom dagen när jag lånade henbes telefon för att ringa min bortslarvade.

Lägg till att hon inye har någon sexlust alls (med mig), så kan ni förstå att jag är ett vrak på insidan.

Jag ville bara skriva av mig lite, det finns ändå inget någon kan göra.

• Svar på tråden Frun inte trogen.
  • Anonym (M)

Ställ henne mot väggen och säg som det är?

• Fool

Jag kan förstå varför du är ett vrak på insidan , men varför har du inte tagit upp det med henne ?

• gbg grabb

Seriöst, om du har dessa pusselbitar mm. Vad hindrar dig att ställa henne mot väggen?

• Med Lem

Har du nån nära vän som du kan anförtro dig åt och som kan hålla tyst?

Börja med att prata med vännen så att du kan sortera det du vet och vad du kan och vill göra.

Sen måste du konfrontera henne.

Har ni barn?

• Anonym (Johan)

Jag har ingen nära vän jag kan prata med.

Jag vet inte om jag klarar att konfrontera henne, hon kommer bara att vända det till att det är mitt fel på något sätt.

Det som hindrar mig från att konfrontera henne är att jag slits mellan om jag ska tro det jag har läst och sett, eller om jag bara hittat på det.

Jag har aldrig älskat någon som jag älskar henne, men tydligen så kan det aldrig gå bra för mig. 

• Anonym (.)
    Anonym (Johan) skrev 2013-08-27 17:36:15 följande:
    Jag har ingen nära vän jag kan prata med.

Jag vet inte om jag klarar att konfrontera henne, hon kommer bara att vända det till att det är mitt fel på något sätt.

Det som hindrar mig från att konfrontera henne är att jag slits mellan om jag ska tro det jag har läst och sett, eller om jag bara hittat på det.

Jag har aldrig älskat någon som jag älskar henne, men tydligen så kan det aldrig gå bra för mig. 
    Du vet ju innerst inne att det inte är ditt fel. Du borde lämna henne, för du förtjänar mycket bättre än så.
    Jag beundrar ditt lugn, jag skulle fått ett psykbryt i din situation och eldat upp min partners favoritkläder i trädgården. 
  • Med Lem

Det låter som om du borde dumpa henne. Och inte konfrontera förrän efteråt. Att ni inte har sex borde räcka som motiv för dig.

• Anonym (Johan)

Jag har tagit upp en del hobbys som jag kan avreagera mig i, men som du säger så är brytet alltid nära.

Vi har sex, men det har de senaste månaderna varit sjukt sällan, och på mitt initiativ.

Med Lem skrev 2013-08-27 16:53:18 följande:
    Har ni barn?
    Barnfrågan låter jag vara obesvarad, då jag vill vara anonym.

Jag håller på att rasa sönder varje gång jag ens tänker på att konfrontera henne, så jag tror inte att jag klarar av att dumpa eller berätta för henne att jag vet.

Detta låter sjukt, men ibland känner jag att jag går och samlar ammunition för att någon gång i framtiden använda den.

Vi har varit nära på att separera, på hennes initiativ, men jag har lyckats hålla mig från att säga något än.

Jag vet dock exakt vad jag ska säga åt henne om dagen kommer, och hon bestämmer sig för att lämna mig, och det är en skön känsla.

• Med Lem

Du behöver nån att prata med. Kontakta familjerådgivningen i din kommun.

• de Robespierre

Du har hittat hennes "Smoking Gun" så det råder väl inget tvivel om att hon har en affär vid sidan om. Du vet men hon vet inte att du vet. Vilket gör att hon med största säkerhet kommer att fortsätta den så länge det går. Du märker skillnad på hennes beteende och sexlivet har tagit stryk (eftersom hon troligtvis nöjer sig med det hon får på annat håll). Du har alltså numera rollen som den som gör allt vardagligt som behövs, skjuter till den del av er ekonomin medans hon lägger minimalt av tvåsamhet på er två och den andre mannen får russinen i kakan.

Känns det som något du vill fortsätta att leva i?

Jag tror att du behöver landa i acceptansen att det som var ditt allt, det som du trodde skulle vara i alla evighet inte längre finns. Oavsett hur du försöker lura dig själv så kan du inte vrida tillbaka klockan eller få det som har hänt (och fortfarande händer) att bli ogjort. Ert hem är inte ert längre utan en tredje person har flyttat in där. Du kan fortsätta att inte se elefanten i rummet eller så ta du det jobbiga men nödvändiga beslutet att böra se den.

Om du inte agerar så kommer du med största säkerhet att drabbas av en massa påföljder. Ditt förtroende för henne är söndersmulat och för varje gång hon försvinner ur din sfär kommer dina tankar att kretsa runt tankar som om hon träffar honom nu, planerar att göra det osv. Det kommer säkert att leda till en rättmätig misstänksamhet från dig vilket hon kommer tolka som att du är svartsjuk och hindrar dig att göra det som alla andra får (trots att sanningen är att hon har en annan agenda). Jag tror inte du inser hur allt detta kommer att påverka din fysiska och psykiska hälsa. Sömnproblem, koncentrationsproblem, viktminskning, stress, oro, ångest, depression är vanliga påföljder. Och blir ännu värre eftersom du väljer att inte berätta att du vet. Mao, du hjälper henne med hennes lögn.

Som Med Lem skriver så kan professionell hjälp vara nödvändigt för att få de verktyg som du behöver för att du skall kunna få stopp på denna negativa spiral som du nu har dragits ned i. 

Svar på tråden Frun inte trogen.