• klinkers

Övertäckt barnvagn

Under min promenad idag mötte och såg jag ett antal barnvagnar, alla täckta med tyg, filt etc över suflett. Samtliga vagnar var svarta och med tanke på  vädret måste det bli oerhört varmt för barnet. Att dessutom täcka över "luftintaget" verkar i mina ögon mycket konstigt. Vilket är skälet tt ni gör så? Hoppas någon svarar för jag har länge funderat över denna vana.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-29 17:48
    Eftersom jag hade småbarn för över trettio år sedan gick jag och funderade över detta märkliga beteende.På "min tid" var det angeläget att barnen fick ad-vitamin vilket solen ger. Naturligtvis vände vi vagnen så att solen inte lyste i ögonen!Visst hade vi myggnät för insekter men inte svarta tyg för att barnen skulle sova. De sov sååå gott ändå.
  • Svar på tråden Övertäckt barnvagn
  • Sagolina

Använder tyget för att hålla strålarna borta från hans ögon och eftersom han oftast har huvudet svängt åt ena hållet så går det ju bra att bara täcka halva öppningen och på så sätt vara säker på att det blir ordentligt luftbyte inne i suffletten. Men nej, täta mörka tyger skulle jag aldrig använda och inte täcka för hela öppningen. Och inte lämna honom ensam ute med förtäckt öppning!

• Bbuws

Använd paraply som är till för vagnen i stället! Finns universal och är inte alls dyrt. Jag har nätöverdrag för jag är jätte rädd för getingar och äckliga kryp, och så paraply.

• Christi38

När vi använder vår Brio Go till minstingen är suffletten så pass bra att ansikte får skugga. När vi använder dubbelvagnen är lutningen annorlunda så vi använder en fint för halva öppningen - enbart för att ge skugga för ansikte och hals Mao.

Paraply använde vi förra året till storebror, det är ett jättebra alternativ, men vi hann avverka 3 st under sommarmånaderna, de höll inte för vind och till slut klåfingrigt barn hehe ;)

• Kattflickan

Självklart täcker folk vagnen för att inte få in solen! Jag gjorde det med gallerfilt förut. Men då täckte jag mest halva öppningen åt gången beroende på var solen kommer ifrån. Nu har jag en stor solsuflett som faktiskt tar bort all sol, även på eftermiddagen. Sen känner jag efter då och då om mitt barn blir varm. Klär henne i luftiga kläder en dag som igår.

Små barn ska inte vara i solen alls! Igår såg jag en pappa med ett barn som såg ut att vara strax under året i en sittvagn. Pappan satte sig på en bänk och vinklade upp barnvagnen mot solen. Barnet hade inte ens solhatt. Varför inte vända på vagnen så barnet satt i skugga? Sådant gör mig upprörd.

• momomo

Gallerfilt har jag använt som solskydd ibland, då mest när det varit stark sol som lyst in.

Jag vet vissa som täcker för vagnen med argumentet att "annars finns det så mycket att titta på, och då somnar barnet inte", men det behovet har jag inte haft med mina barn. 

• EllisBell

Folk gör så för att de är idioter och inte fattar hur farligt det är. Många inser inte heller att suffletten bör vara nedfälld bör barnet är vaket så att det ser himlen träden osv.

• Natulcien
    EllisBell skrev 2013-08-29 10:23:00 följande:
    Många inser inte heller att suffletten bör vara nedfälld bör barnet är vaket så att det ser himlen träden osv.
    Har ni takfönster hemma då också, så att bebisen kan se himlen och träden i sin säng också, eller finns det "behovet" bara i barnvagn?
  • cosinus
    momomo skrev 2013-08-29 10:16:50 följande:
    Gallerfilt har jag använt som solskydd ibland, då mest när det varit stark sol som lyst in.

Jag vet vissa som täcker för vagnen med argumentet att "annars finns det så mycket att titta på, och då somnar barnet inte", men det behovet har jag inte haft med mina barn. 
    Det behovet har vi haft, men det handlar ju som regel om 5 min. Sen kan man öppna igen när barnet väl sover. Men då har jag ofta gått hem och parkerat vagnen så då syns jag ju inte ute på prommenad :)
Svar på tråden Övertäckt barnvagn