• klinkers

Övertäckt barnvagn

Under min promenad idag mötte och såg jag ett antal barnvagnar, alla täckta med tyg, filt etc över suflett. Samtliga vagnar var svarta och med tanke på  vädret måste det bli oerhört varmt för barnet. Att dessutom täcka över "luftintaget" verkar i mina ögon mycket konstigt. Vilket är skälet tt ni gör så? Hoppas någon svarar för jag har länge funderat över denna vana.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-29 17:48
    Eftersom jag hade småbarn för över trettio år sedan gick jag och funderade över detta märkliga beteende.På "min tid" var det angeläget att barnen fick ad-vitamin vilket solen ger. Naturligtvis vände vi vagnen så att solen inte lyste i ögonen!Visst hade vi myggnät för insekter men inte svarta tyg för att barnen skulle sova. De sov sååå gott ändå.
  • Svar på tråden Övertäckt barnvagn
  • EllisBell

Natulcien våra bebisar har aldrig placerats inne i mörka kokonger inomhus nej, utan har getts möjlighet att stimuleras av omgivningen och titta på det som sker runtomkring.

• klinkers
    Natulcien skrev 2013-08-29 12:25:43 följande:
    Har ni takfönster hemma då också, så att bebisen kan se himlen och träden i sin säng också, eller finns det "behovet" bara i barnvagn?

Varför har du ett så stort behov av att vara otrevlig mot människor du inte känner?
  • Natulcien
    klinkers skrev 2013-08-29 14:11:11 följande:

Varför har du ett så stort behov av att vara otrevlig mot människor du inte känner?
    Det har jag absolut inget behov av. Och därför är jag inte otrevlig heller. Men berätta gärna vad det är som du tolkar som otrevligt i det citerade inlägget...?

Men jag misstänker att du tolkar mitt inlägg i affekt p.g.a. att du kanske blev stött av min fråga om varför du anser att det är vansinne att täcka över en vagn när det är varmt (vilket jag håller med om), medan du anser att det är självklart att man ska täcka över den när det är kallt...?
  • Natulcien
    klinkers skrev 2013-08-29 14:11:11 följande:

Det har jag absolut inget behov av. Och därför är jag inte otrevlig heller. Men berätta gärna vad det är som du tolkar som otrevligt i det citerade inlägget...?

Men jag misstänker att du tolkar mitt inlägg i affekt p.g.a. att du kanske blev stött av min fråga om varför du anser att det är vansinne att täcka över en vagn när det är varmt (vilket jag håller med om), medan du anser att det är självklart att man ska täcka över den när det är kallt...?
  • Ronis

Jag brukar täcka med en sjal när solen står så att det lyser rakt i ansiktet även med suffletten fullt neddragen. Har en sjal som är supertunn, jag brukar hänga den dubbelvikt på vagnen och även då så är den tunn nog att vara såpass genomskinlig att jag fortfarande kan se barnet. Bra luftgenomströmning men dämpar det skarpaste ljuset, blir mer mysbelysning inne i vagnen. 

Fantastiskt mycket smidigare än ett parasoll om man är ute och går och byter håll ofta, eftersom man inte behöver hålla på och vinkla om. 

• klinkers
    Natulcien skrev 2013-08-29 16:55:13 följande:

Haha
  • Natulcien
    klinkers skrev 2013-08-29 17:32:16 följande:

Haha
    Det välformulerade inlägget bekräftade min misstanke. Tack för det. Cool
  • Numminen

Men nu när solen står så lågt är det väl inte mycket farlig strålning? Jag har två riktiga blekfisar som skyddas noga med hatt och kläder hela sommaren. Men så här sent på sommaren är solen lägre och då vill jag tvärtemot att de tankar i sig det de kan få. Kan inte tänka mig att det är farligt även om man inte fyllt ett heller.

Kattflickan skrev 2013-08-29 10:04:19 följande:
    Små barn ska inte vara i solen alls! Igår såg jag en pappa med ett barn som såg ut att vara strax under året i en sittvagn. Pappan satte sig på en bänk och vinklade upp barnvagnen mot solen. Barnet hade inte ens solhatt. Varför inte vända på vagnen så barnet satt i skugga? Sådant gör mig upprörd.

• Numminen

Filtar förstår inte jag heller. Alla som lekt koja med sina barn under tex ett bord med filt över har väl märkt hur instängd luften blir, även om man har några luftinsläpp? Och då är ändå luftvolymen större än under en sufflett med filt. Dessutom tycker jag det är konstigt att man inte själv vill se sitt barn?

• Pat1
    EllisBell skrev 2013-08-29 10:23:00 följande:
    Folk gör så för att de är idioter och inte fattar hur farligt det är. Många inser inte heller att suffletten bör vara nedfälld bör barnet är vaket så att det ser himlen träden osv.
    Haha för det första förlåter jag dig för att du kallar mig en idiot!  För det andra använder jag ibland en ljus filt med lufthål i endast för att hålla solen borta från mitt barns ansikte, speciellt när han sover!
    Är det varmt får man självklart hålla koll så det absolut inte blir för varmt i vagnen och se till att det är öppet på båda sidor så att det kommer in luft plus att jag har en ventliationslucka jag kan fälla upp!
    Jag kan ju tycka att det är lite trångsynt av dig att kalla folk idioter istället för att försöka ta reda på varför man har en liten filt!
    Finns väl väldigt mycket värre saker folk gör mot sina barn eller? 
Svar på tråden Övertäckt barnvagn