• klinkers

Övertäckt barnvagn

Under min promenad idag mötte och såg jag ett antal barnvagnar, alla täckta med tyg, filt etc över suflett. Samtliga vagnar var svarta och med tanke på  vädret måste det bli oerhört varmt för barnet. Att dessutom täcka över "luftintaget" verkar i mina ögon mycket konstigt. Vilket är skälet tt ni gör så? Hoppas någon svarar för jag har länge funderat över denna vana.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-29 17:48
    Eftersom jag hade småbarn för över trettio år sedan gick jag och funderade över detta märkliga beteende.På "min tid" var det angeläget att barnen fick ad-vitamin vilket solen ger. Naturligtvis vände vi vagnen så att solen inte lyste i ögonen!Visst hade vi myggnät för insekter men inte svarta tyg för att barnen skulle sova. De sov sååå gott ändå.
  • Svar på tråden Övertäckt barnvagn
  • k girl

Vi har jämt på myggnät när dottern sover ute, antar att det faller in under kategorin "tyg över öppningen". Vagnen höll stadiga (hela!) 13-14 grader.

• k girl
    k girl skrev 2013-08-28 20:26:47 följande:

Vi har jämt på myggnät när dottern sover ute, antar att det faller in under kategorin "tyg över öppningen". Vagnen höll stadiga (hela!) 13-14 grader.

Idag alltså.
  • klinkers
    k girl skrev 2013-08-28 20:26:47 följande:
    Vi hade 24 plusgrader här och jag talar om svart tätt tyg, inte myggnät.
  • Cadencee

Har inte det problemet. Brio smile gör att maninte vbehöver någon filt fär att göra skugga/ bli mörkt för att barnet ska sova. Sufletten är ENORM :D men skulle aldrig hänga en filt över hela hålet ändå. Sambon gjorde det en gång med vår gamla vagn ocj när jag tog jort filten strömmade det jättevarm luft pp mig. Stackars liten "/

• Natulcien
    klinkers skrev 2013-08-28 20:33:20 följande:
    Vi hade 24 plusgrader här och jag talar om svart tätt tyg, inte myggnät.
    Du svarade inte på min fråga ang. att det är "självklart" att täcka över vagnen när det är kallt ute?

(Inlägg #14)
  • Grace77

Många vagnar har ju så man kan dra upp där bak på suffletten t ex där det finns nät eller liknande. Då kan det väl vara ok att täcka där fram men inte om det inte finns ett annat luftintag.

• hannis

Jag har då aldrig behövt täcka över vagnen för att barnen skall kunna sova oavsett sol, kyla eller annat. Täcker ni över barnen i famnen, sjalen, babyskyddet och spjälsängen också? När slutar ni med detta i så fall?

• Sagolina

Jag kan täcka med ett tunt, vitt blöjtyg då vi är ute på promenad och har solen i ryggen. Försöker ändå alltid ha en del av öppningen helt fri från tyg och vädringsluckan fram öppen, så då jag känt med handen inne i suffletten är det samma temperatur som utanför. Och så försöker jag att hålla mina promenader sådana tider att solen inte värmer som värst.

Svar på tråden Övertäckt barnvagn