• klinkers

Övertäckt barnvagn

Under min promenad idag mötte och såg jag ett antal barnvagnar, alla täckta med tyg, filt etc över suflett. Samtliga vagnar var svarta och med tanke på  vädret måste det bli oerhört varmt för barnet. Att dessutom täcka över "luftintaget" verkar i mina ögon mycket konstigt. Vilket är skälet tt ni gör så? Hoppas någon svarar för jag har länge funderat över denna vana.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-29 17:48
    Eftersom jag hade småbarn för över trettio år sedan gick jag och funderade över detta märkliga beteende.På "min tid" var det angeläget att barnen fick ad-vitamin vilket solen ger. Naturligtvis vände vi vagnen så att solen inte lyste i ögonen!Visst hade vi myggnät för insekter men inte svarta tyg för att barnen skulle sova. De sov sååå gott ändå.
  • Svar på tråden Övertäckt barnvagn
  • bomman

Också sett det! Så har jag bara gjort om det varit extremt kallt och bebisen varit 0-3 månader.

• Hannely

Täta filtar ska ju absolut inte täcka för hela öppningen. Men med gallerfilt (glest virkad/ stickad filt) får man både skugga och luft! I soligt väder är det nästan ett måste att ha något extra solskydd, inga sufletter går tillräckligt långt ner! Solen kan, förutom att den stör barnet, som bekant brännas och i värsta fall skada ögonen.

• klinkers
    bomman skrev 2013-08-28 19:12:55 följande:
    Också sett det! Så har jag bara gjort om det varit extremt kallt och bebisen varit 0-3 månader.
    Ja då är det ju självklart att göra så.
  • Natulcien
    klinkers skrev 2013-08-28 19:26:59 följande:
    Ja då är det ju självklart att göra så.
    Varför är det "självklart" att täcka hela öppningen med en filt om det är kallt? Det skulle aldrig falla mig in att göra så... jag tycker att även spädbarn ska få syre...
  • klinkers
    Hannely skrev 2013-08-28 19:20:45 följande:
    Täta filtar ska ju absolut inte täcka för hela öppningen. Men med gallerfilt (glest virkad/ stickad filt) får man både skugga och luft! I soligt väder är det nästan ett måste att ha något extra solskydd, inga sufletter går tillräckligt långt ner! Solen kan, förutom att den stör barnet, som bekant brännas och i värsta fall skada ögonen.

Vet allt detta. Min fråga kvarstår: Varför täcker man?
  • Natulcien
    klinkers skrev 2013-08-28 19:29:19 följande:

Vet allt detta. Min fråga kvarstår: Varför täcker man?
    Vi spände ibland ett tunt babylakan från sufflettens topp till vagnens fotända, så att det blev två, stora triangulära hål på vardera sida.
    Detta för att sufletten inte gick att fälla ner ordentligt, och för att mildra intrycken så att bebisen kom till ro, samt hindra solen att lysa rakt i bebisens ansikte när vi var på promenad och inte kunde gå med solen mot oss hela tiden...

Täcka hela öppningen, eller använda filt skulle vi aldrig ha kommit på idén att göra. Verkar oerhört korkat...

Fler frågor på det?
  • bomman

Fast jag menar när det är 10-15 minus och de står ute och sover.

• Natulcien
    bomman skrev 2013-08-28 19:39:52 följande:
    Fast jag menar när det är 10-15 minus och de står ute och sover.
    Täcker du hela vagnen med en filt då!!!???
Svar på tråden Övertäckt barnvagn