• klinkers

Övertäckt barnvagn

Under min promenad idag mötte och såg jag ett antal barnvagnar, alla täckta med tyg, filt etc över suflett. Samtliga vagnar var svarta och med tanke på  vädret måste det bli oerhört varmt för barnet. Att dessutom täcka över "luftintaget" verkar i mina ögon mycket konstigt. Vilket är skälet tt ni gör så? Hoppas någon svarar för jag har länge funderat över denna vana.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-29 17:48
    Eftersom jag hade småbarn för över trettio år sedan gick jag och funderade över detta märkliga beteende.På "min tid" var det angeläget att barnen fick ad-vitamin vilket solen ger. Naturligtvis vände vi vagnen så att solen inte lyste i ögonen!Visst hade vi myggnät för insekter men inte svarta tyg för att barnen skulle sova. De sov sååå gott ändå.
  • Svar på tråden Övertäckt barnvagn
  • Pat1
    Numminen skrev 2013-08-30 00:12:30 följande:
    Filtar förstår inte jag heller. Alla som lekt koja med sina barn under tex ett bord med filt över har väl märkt hur instängd luften blir, även om man har några luftinsläpp? Och då är ändå luftvolymen större än under en sufflett med filt. Dessutom tycker jag det är konstigt att man inte själv vill se sitt barn?
    Det är ju inte så att man aldrig kollar hur varmt det är i vagnen eller? jag kollar ca va 5minut så att det är bra temp inne i vagnen! Tycker det är tråkigt att folk kommer med dåliga argument och tycker att det skulle vara konstigt att använda en tunn filt för att stänga ute den värsta av solen? 
    Finns det inte värre saker att klaga på? 
  • Natulcien
    EllisBell skrev 2013-08-29 13:42:50 följande:
    Natulcien våra bebisar har aldrig placerats inne i mörka kokonger inomhus nej, utan har getts möjlighet att stimuleras av omgivningen och titta på det som sker runtomkring.
    Mörka kokonger? Nej, vem lägger sin bebis i en sån?
    Vår son har också kikat runt och stimulerats. När han har varit vaken. Men när han sov...så sov han.
    Handlar inte det här om sovande bebisar? Varföf ska sovande bebisar "se" himmel och träd och stimuleras en massa? Nä, jag får inte ihop det...
  • Kattflickan

Men hur gör ni som inte har filt eller solsuflett? Låter ni bli att gå ut mellan kl 10-16 eller låter ni de stackars barnen sola?

Enda gången jag låter min dotter se träd och himmel är när vagnen står still i skuggan, eller om jag går mot solen så suffletten kan dras ner lite utan att solen kommer in. Hellre en bebis som är lite uttråkad än som får hudcancer!

• EllisBell

Natulcien: Det du kommenterade var en passus där man tydligt kunde utläsa att just denna handlade om vakna bebisar. Har du problem att läsa innantill?

• Numminen

Jag pratar inte bara om värme utan även instängd luft. Det känner man inte med handen. Vi måste haft bra suffletter på vagnarna för solproblem hade vi ytterst sällan, trots att vi var ute mycket. Har hund så det handlade om långa promenader flera gånger om dan. Visst kan man tycka att det är en fånig sak att störa sig på men jag tror att de flesta hat filt över sufletten bara för att de ser andra göra så. Och jag tycker fortfarande det är märkligt att man vill ge sämre luft åt barnet OCH ta bort möjligheten för båda till ögonkontakt. pr

Pat1 skrev 2013-08-30 08:31:35 följande:
    Det är ju inte så att man aldrig kollar hur varmt det är i vagnen eller? jag kollar ca va 5minut så att det är bra temp inne i vagnen! Tycker det är tråkigt att folk kommer med dåliga argument och tycker att det skulle vara konstigt att använda en tunn filt för att stänga ute den värsta av solen? 

Finns det inte värre saker att klaga på? 

• Maggie Puh

Jag blev faktiskt sur på en kvinna ang hennes kommentar på dotterns middagsvila i våras. Dottern har sedan hon varit bebis velat ha något över ansiktet när hon sover (som bebis snurrade hon runt på huvudet ända tills mössan åkte ner över ögonen). Sedan hon var ca 5 mån och lärde sig att ta snutten över ansiktet har hon sovit med snutten över ansiktet.

Denna kvinna kommenerade  när liten sov i vagnen i våras "Vad synd det är om bebisen som måste ha en filt över huvudet" (dottern var då 2,5 år så ingen bebis). Hon har själv valt att ha fleecefilt med hundtassar (från hundavdelningen i affärer) som snutte. De är lite tunnare än vanliga fleecefiltar och betydligt mindre ca 70*100. 

• hannis

Kattflickan:

Jag har suffletten uppdragen och så en extra solskärm. Exponerar aldrig mitt barn för sol men skulle heller aldrig täcka för med filt!

• Natulcien
    EllisBell skrev 2013-08-30 13:59:03 följande:
    Natulcien: Det du kommenterade var en passus där man tydligt kunde utläsa att just denna handlade om vakna bebisar. Har du problem att läsa innantill?
    Nej, jag har inte "problem att läsa innatill". Sjukt otrevligt skrivet. Tumme ner för den skitnödiga attityden.
  • Pat1
    Numminen skrev 2013-08-30 14:22:18 följande:
    Jag pratar inte bara om värme utan även instängd luft. Det känner man inte med handen. Vi måste haft bra suffletter på vagnarna för solproblem hade vi ytterst sällan, trots att vi var ute mycket. Har hund så det handlade om långa promenader flera gånger om dan. Visst kan man tycka att det är en fånig sak att störa sig på men jag tror att de flesta hat filt över sufletten bara för att de ser andra göra så. Och jag tycker fortfarande det är märkligt att man vill ge sämre luft åt barnet OCH ta bort möjligheten för båda till ögonkontakt. pr
    Haha det är ganska uppenbart att du är mycket för att döma ut andra människor! Så om jag förstår dig rätt påstår du att jag har en filt över vagnen för att alla andra har det? Det måste nog vara det dummaste jag har hört! Jag har som sagt en tunn filt över vagnen när min son har somnat (alltså ingen ögonkontakt) då jag är ute och går för att han INTE skall få direkt solljus på sig! Och vad det gäller instängd luft så har jag som sagt en ventilationslucka på sufletten som man kan ha öppet, men eftersom du inte alls verkar veta vad ventilationslucka betyder så kanske jag skall förklara detta för dig? 
    Jag tycker absolut inte det är en fånig sak att undra över men när folk dömer ut andra människor istället för att försöka förstå, så blir jag rätt så förbannad! 
  • Oscarsmamma84

När jag gick min mammagrupp för nån månad sen så sa bm att det ökar risken för psd. Så jag täcker aldrig för vagnen

• Numminen

Jag skriver "de flesta" inte alla.

Jag vet mycket väl vad en ventilationslucka är men den är på alla vagnar jag sett mindre än själva öppningen, alltså sämre luftflöde. Tråkigt om du blir förbannad, det var inte meningen. Men jag ser ofta små bebisar under fleecefiltar inne på köpcentrum etc. Det är ett relativt nytt fenomen och av någon anledning har folk börjat göra så. Mig veterligen brände man inte småbarn i solen på 70 och 80-talen trots att man inte hade filt över.

Pat1 skrev 2013-08-30 15:30:07 följande:
    Haha det är ganska uppenbart att du är mycket för att döma ut andra människor! Så om jag förstår dig rätt påstår du att jag har en filt över vagnen för att alla andra har det? Det måste nog vara det dummaste jag har hört! Jag har som sagt en tunn filt över vagnen när min son har somnat (alltså ingen ögonkontakt) då jag är ute och går för att han INTE skall få direkt solljus på sig! Och vad det gäller instängd luft så har jag som sagt en ventilationslucka på sufletten som man kan ha öppet, men eftersom du inte alls verkar veta vad ventilationslucka betyder så kanske jag skall förklara detta för dig? 

Jag tycker absolut inte det är en fånig sak att undra över men när folk dömer ut andra människor istället för att försöka förstå, så blir jag rätt så förbannad! 

• EllisBell

Natulcien: samma Numminen: Du har rätt

• LinneaJosie

Nu passar jag på att be om tips. Vårt solparaply som följde med emmaljungan var det sämsta solskydd jag sett i mitt liv, och suffletten räcker inte. Finns det andra sorters solskydd att köpa?

• EllisBell

Linneajosie: Det finns bl.a. solskydd som förlänger suffletten. Finns tex på gobaby.se

• Therese L
    LinneaJosie skrev 2013-08-30 16:38:34 följande:
    Nu passar jag på att be om tips. Vårt solparaply som följde med emmaljungan var det sämsta solskydd jag sett i mitt liv, och suffletten räcker inte. Finns det andra sorters solskydd att köpa?

Dooky solskydd, man spänner fast den med plast öglor i suffletten sedan spänner man tyget med de band som finns längst ner på tyget på vagnens handtag = bebis skyddas från sol samt får bra med luft...
  • Natulcien
    LinneaJosie skrev 2013-08-30 16:38:34 följande:
    Det finns ju en uppsjö om man googlar "solskydd barnvagn", men vi valde budgetvarianten och spände upp ett tunt, vitt babylakan med klämmor på samma sätt som visas här:

www.syskonhuset.se/sol-och-bad/69-solskydd-till-barnvagn.html

Funkade lysande! Inga brända bebisben och massor av syre och luft till bebisen. Glad
  • sommar2001

Massor av svar..
    Jag har aldrig täckt vagnen men förstår problemet. Enda nackdelen med vår vagn är att det alltid kommer in sol, från sidan eller rätt in.
    Idag finns många bra alternativ som stänger ute sol men ändå håller öppet både när bebisen ligger och sitter. Har en extra sufflett samt ett "segel" och paraply. Täcker alla våra behov.

Svar på tråden Övertäckt barnvagn