• Anonym (oteknisk)

Hackar sig in i dator

På hur långt avstånd går det att hacka sig i i någons dator? :/ Och går det att hacka sig in på en låst dator? Vad brukar hackarna vilja komma åt? Om ni har hackat er i någons dator? Varför gjorde ni det?

• Svar på tråden Hackar sig in i dator
  • Tihi
    jaghopparhögt skrev 2013-08-30 17:57:03 följande:
    Idag är det nog svårare då det inte finns lika många sätt att infektera en smartphone som det finns till Windows. Förutsatt att du med dator menar en persondator och inte en server.
    Men fallen med smartphones kommer att öka i framtiden när fler och fler börjar använda sig av dom och då särskilt för att betala saker.
    Genom dagspressen har jag trott att androider blir hackade relativt ofta men det kanske är vilseledande som vanligt. Det lät som ett stort problem i pressen. Jag menade persondator när jag skrev dator.
  • jaghopparhögt
    Tihi skrev 2013-08-30 18:00:16 följande:
    Genom dagspressen har jag trott att androider blir hackade relativt ofta men det kanske är vilseledande som vanligt. Det lät som ett stort problem i pressen. Jag menade persondator när jag skrev dator.
    Stort och stort, det är inte i närheten lika vanligt som för vanliga windowsdatorer men visst förekommer det. Och det ökar.
  • jaghopparhögt
    Anonym (A) skrev 2013-08-29 22:45:58 följande:
    isf får du tänka dig för innan du öppnar mail, alltså vem de är ifrån osv
    Att öppna mail är ingen fara men om man klickar på länkar eller laddar ner bifogade filer så är det en annan sak.
  • Anonym (A)
    jaghopparhögt skrev 2013-08-30 18:27:24 följande:
    Att öppna mail är ingen fara men om man klickar på länkar eller laddar ner bifogade filer så är det en annan sak.
    menar det såklart förstår du ju 
  • jaghopparhögt
    Anonym (A) skrev 2013-08-30 18:48:50 följande:
    menar det såklart förstår du ju 
    Nej det förstod jag inte :)
    Men det har funnits sårbarheter i e-postklienter som gjort att det har räckt att öppna mailet.
  • kristaav
    jaghopparhögt skrev 2013-08-30 17:48:14 följande:
    Nej det går faktiskt inte sålätt, det måste finnas saker man kan ansluta till. Persondatorer har mycket sällan tjänster som går att ansluta till utifrån. Så det enda sättet är egentligen att infektera datorn med ett program (virus) som man sedan kan ansluta till.
    Skrev aldrig att det är lätt. Skydda sig mot massattacker är inte svårt men vill man ta sig in i en dator så kan man beroende på hur mycket tid man vill lägga på det. En dator som inte är ansluten till nätet är inte säker om t.ex. lösenordet är abc123. Det krävs då att man bryter sig in hos personen och knappar in lösenordet och vips så har man "hackat" datorn. Jobbade tidigare med att kontrollera säkerheten på arbetsplatser och det var många lösenord jag kunde lista ut genom att bara kolla runt på skrivbordet. Ett exempel va en person hade en teckning som dottern hade gjort och skrivit sin namn. Efter 3 försök så va jag inne i datorn. Lösenordet va namnet på dottern och årtalet hon va född. Personen använde samma lösenord till sin hotmail och där kunde jag hitta inloggningsuppgifter för olika sidor på nätet. Många gånger så behöver man inte avancerade program utan det räcker med att lära känna personen vars dator man vill komma åt.
  • Anonym (dd)
    kristaav skrev 2013-09-10 10:03:00 följande:
    Skrev aldrig att det är lätt. Skydda sig mot massattacker är inte svårt men vill man ta sig in i en dator så kan man beroende på hur mycket tid man vill lägga på det. En dator som inte är ansluten till nätet är inte säker om t.ex. lösenordet är abc123. Det krävs då att man bryter sig in hos personen och knappar in lösenordet och vips så har man "hackat" datorn. Jobbade tidigare med att kontrollera säkerheten på arbetsplatser och det var många lösenord jag kunde lista ut genom att bara kolla runt på skrivbordet. Ett exempel va en person hade en teckning som dottern hade gjort och skrivit sin namn. Efter 3 försök så va jag inne i datorn. Lösenordet va namnet på dottern och årtalet hon va född. Personen använde samma lösenord till sin hotmail och där kunde jag hitta inloggningsuppgifter för olika sidor på nätet. Många gånger så behöver man inte avancerade program utan det räcker med att lära känna personen vars dator man vill komma åt.

Det sättet du använder dig av och loggar in på företagsanställdas hotmail är straffbart oavsett vad för uppgift arbetsgivaren gett dig. Horribelt rent ut sagt.
  • Anonym (dd)
    Anonym (oteknisk) skrev 2013-08-30 17:43:12 följande:
    Vilket sätt skulle du rekommendera för att skydda sig bäst på?

Genom att använda den högre graden av kryptering på ditt nätverk hemma om det är trådlöst tex, WPA2. WEP är så enkelt att bryta krypteringen på att det inte borde benämnas krypterat då räcker det med att sniffa upp ditt trådlösa och ge en 14-åring 30 minuter så kommer de vara inne på ditt nät.
  • jaghopparhögt
    kristaav skrev 2013-09-10 10:03:00 följande:
    Om vi räknar inbrott för att gå tillgång till datorn fysiskt så har vi höjt ribban lite väl mycket tycker jag. Jag tror det är rätt sällan privatpersoner råkar ut för det.
    Sen får man sällan ha så enkla lösenord som namn+årtal nuförtiden :)
  • P30

Känns som det är lite blandat med kunskap och okunskap här...

Om du vill undvika att bli hackad föreslår jag följande:

1. Skaffa mac istället för vanlig windowsdator. Fortfarande betydligt säkrare.

2. Skaffa iPhone istället för Androidtelefon. Oerhört mycket säkrare.

3. Ladda ner de appar och program du behöver, men undvik mindre gratisappar och mindre gratisprogram.
    Antalet iphoneappar med skadlig kod är inte många, men det är onödigt om du inte verkligen behöver dem. Om du vill ladda ner "onödiga" appar, se till att det är populära appar som är mycket använda.

4. Skaffa en router mellan din dator och din Internetkoppling. Om du kör resten Mac är Airport Time Capsule en fantastisk kombination av router och backupenhet som backuppar din dator så fort den är påslagen utan att du märker det.

5. Stäng av datorn / sätt den i viloläge när du inte använder den / fäll ihop locket på den bärbara - mao låt den inte stå på hela nätterna.

6. Aktivera automatisk uppdatering av programvarorna du använder. Använd Google Chrome som webbrowser och använd tillägget adblock för att slippa annonser som kan locka dig att tro att du skall ladda ner programvara som inte har på din dator att göra.

7. Se till att inte ha ett hotmailkonto. Använd hellre gmail som har en betydligt bättre spam- och antivirusmotor.

8. Klicka inte på bifogade filer från personer som du inte känner väl, eller där du förväntat dig att de skall skicka filer till dig. Om du får ett mail från din kompis och mailtexten är på engelska kan du ju utgå ifrån att du inte skall öppna filen som är medskickad. 

9. Undvik obskyra porrsajter eller att ladda ner olagligheter i parti och minut. Om porrbehovet är för stort - använd de största gratissajterna.

10. Oroa dig inte så mycket. Om du bara väljer punkt 4,7 och 9 så är risken för att bli hackad mycket, mycket liten. Lägg till övriga punkter så skulle jag säga att det är runt en på miljonen... 

Om du gör som du alltid har gjort får du det resultat du alltid fått.
  • Anonym (oteknisk)
    P30 skrev 2013-09-11 02:19:21 följande:
    Känns som det är lite blandat med kunskap och okunskap här...

Om du vill undvika att bli hackad föreslår jag följande:

1. Skaffa mac istället för vanlig windowsdator. Fortfarande betydligt säkrare.

2. Skaffa iPhone istället för Androidtelefon. Oerhört mycket säkrare.

3. Ladda ner de appar och program du behöver, men undvik mindre gratisappar och mindre gratisprogram.
    Antalet iphoneappar med skadlig kod är inte många, men det är onödigt om du inte verkligen behöver dem. Om du vill ladda ner "onödiga" appar, se till att det är populära appar som är mycket använda.

4. Skaffa en router mellan din dator och din Internetkoppling. Om du kör resten Mac är Airport Time Capsule en fantastisk kombination av router och backupenhet som backuppar din dator så fort den är påslagen utan att du märker det.

5. Stäng av datorn / sätt den i viloläge när du inte använder den / fäll ihop locket på den bärbara - mao låt den inte stå på hela nätterna.

6. Aktivera automatisk uppdatering av programvarorna du använder. Använd Google Chrome som webbrowser och använd tillägget adblock för att slippa annonser som kan locka dig att tro att du skall ladda ner programvara som inte har på din dator att göra.

7. Se till att inte ha ett hotmailkonto. Använd hellre gmail som har en betydligt bättre spam- och antivirusmotor.

8. Klicka inte på bifogade filer från personer som du inte känner väl, eller där du förväntat dig att de skall skicka filer till dig. Om du får ett mail från din kompis och mailtexten är på engelska kan du ju utgå ifrån att du inte skall öppna filen som är medskickad. 

9. Undvik obskyra porrsajter eller att ladda ner olagligheter i parti och minut. Om porrbehovet är för stort - använd de största gratissajterna.

10. Oroa dig inte så mycket. Om du bara väljer punkt 4,7 och 9 så är risken för att bli hackad mycket, mycket liten. Lägg till övriga punkter så skulle jag säga att det är runt en på miljonen... 
    Tack så jättemycket för ditt svar!! Känns mycket tryggare nu! Stort tack!!
  • kristaav
    Anonym (dd) skrev 2013-09-10 10:28:27 följande:

Det sättet du använder dig av och loggar in på företagsanställdas hotmail är straffbart oavsett vad för uppgift arbetsgivaren gett dig. Horribelt rent ut sagt.
    Det va -96 och, nej, det är inte etiskt. Slutade på det företaget några månader senare. Vad jag försöker få fram är att "alla" datorer går att komma in på ett eller annat sätt. Och många gånger så behöver man inte några avancerade program.
  • NoOx

Gör vad ni vill, köp vad som....man kan hacka allt .

We are Legion
Svar på tråden Hackar sig in i dator