• Dr Mupp

Förklara det här

Alla säger att det handlar om kalorier in och kalorier ut. Bra då kanske nån kan förklara hur jag kan gå upp i vikt av att dra ner på maten och öka på motionen? Vad är det för vits att ta bort allt gott och springa runt i spåret om man ändå går upp i vikt. 

Och nej det handlar inte om att jag byggt muskler för även mage, rumpa och lårmått är större.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Svar på tråden Förklara det här
  • Fenina
    Dr Mupp skrev 2013-09-01 22:37:06 följande:
    Nej, är det verkligen det man måste göra för att gå ner i vikt. Det borde ju räcka med ökad motion och mindre mat. Jag äter på assiett för att hålla portionsstorleken nere. 
    Det handlar ju fortfarande om vad det är man äter. Man måste inte väga maten jättelänge, men det har varit mitt trick, tills man kan uppskatta lite på ett ungefär. 
  • alfahombre

Kan vara vad som helst. Jag tror du äter ändå för mycket. Läs Hjärnkoll på Vikten den tar upp mycket det du funderar på.

• Dr Mupp
    Fenina skrev 2013-09-01 22:38:27 följande:
    Det handlar ju fortfarande om vad det är man äter. Man måste inte väga maten jättelänge, men det har varit mitt trick, tills man kan uppskatta lite på ett ungefär. 
    Idag.

Frukost 2 rågkusar med tunt lager bregott, en skiva ost och tre gurkskivor per macka. Te (utan socker och mjölk)

Middag 1/3 av tallriken lax och broccoligratäng. 1/2 tallriken sallad på bladgrönt (babyspenat, mangold mm) gurka, tomat och paprika. (äter på assiett) Vatten att dricka.

Kvällsmat: Resterna av lunchsalladen

Utöver det har jag ätit en godisbit. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Fenina
    Dr Mupp skrev 2013-09-01 22:43:32 följande:
    Idag.

Frukost 2 rågkusar med tunt lager bregott, en skiva ost och tre gurkskivor per macka. Te (utan socker och mjölk)

Middag 1/3 av tallriken lax och broccoligratäng. 1/2 tallriken sallad på bladgrönt (babyspenat, mangold mm) gurka, tomat och paprika. (äter på assiett) Vatten att dricka.

Kvällsmat: Resterna av lunchsalladen

Utöver det har jag ätit en godisbit. 
    Din frukost motsvarar enligt viktväktarna ca 11 points, enligt kalorier ca 454 och består till 54 % av kolhydrater(mycket energi att göra av med). 
    Jag har ingen aning om vad du har i din gratäng, så det blir svårt för mig att räkna på det till dig.
    Ett tips är om du enbart vill fokusera på mängden mat, att gå med i viktpejl.se där du isåfall kan se hur din mat fördelas mellan proteing, fett och kolhydrater och också kan få hjälp att beräkna ca hur mycket du äter. 

Eller så ser du det som en tillfällig avstanning, eftersom det du gjort hittills verkar ha fungerat. Alla når depåer där det är kämpigt ett tag att ta sig vidare och sen rullar det på igen!

Lycka till! Solig 
  • Fenina
    Fenina skrev 2013-09-01 23:12:23 följande:
    Din frukost motsvarar enligt viktväktarna ca 11 points, enligt kalorier ca 454 och består till 54 % av kolhydrater(mycket energi att göra av med). 
    Jag har ingen aning om vad du har i din gratäng, så det blir svårt för mig att räkna på det till dig.
    Ett tips är om du enbart vill fokusera på mängden mat, att gå med i viktpejl.se där du isåfall kan se hur din mat fördelas mellan proteing, fett och kolhydrater och också kan få hjälp att beräkna ca hur mycket du äter. 

Eller så ser du det som en tillfällig avstanning, eftersom det du gjort hittills verkar ha fungerat. Alla når depåer där det är kämpigt ett tag att ta sig vidare och sen rullar det på igen!

Lycka till! Solig 
    Jag brukar använda mig av viktväktarna och isåfall hade jag, med tanke på mina mått, fått i mig nästan hälften av det jag fick äta under dagen, redan till frukost.
  • Dr Mupp
    Fenina skrev 2013-09-01 23:12:23 följande:

Lycka till! Solig 
    Enligt min beräkning blir frukosten 285 Kcal

Rågkusar 78+78
    Ost 28+28
    Bregott 33 
    Gurka 7

• PumpkinQueen

Antingen har du något medicinskt problem eller också får du i dig fler kalorier än vad du gör av med. Som någon annan redan skrivit: Väg maten. När man tränar blir man ofta hungrigare, alltså äter man mer.

Ja, det är jag på bilden
  • Dr Mupp

Grattängen innehöll mest broccoli, lite laxbitar och en gratängsås på mjölk, vetemjöl och ost. För lite gratängsås förövrigt (min man som gjorde maten räknade fel på mängden sås).

• Fenina
    Dr Mupp skrev 2013-09-01 23:43:53 följande:
    Enligt min beräkning blir frukosten 285 Kcal

Rågkusar 78+78
    Ost 28+28
    Bregott 33 
    Gurka 7

Ja, har du paketen så kan du ju se hur många kalorier en kuse innehåller. Jag tog coops(tror jag) innehålls förteckning, det kan skilja sig en del. Enligt deras blev två kusar 291 kalorier.  
    Räknade på ost 28%, och ca 5 g smör/macka. Bra om du väger det själv och kan hålla koll, eftersom jag inte kan väga din mat kan jag bara göra en generell uppskattning :)
    Men som sagt, det är de tipsen jag har - håll bättre och nogrann koll, eller bara kör på(vilket är skönast) så kolla om två veckor om det har rasslat till igen på vågen!
  • Dr Mupp
    PumpkinQueen skrev 2013-09-01 23:50:06 följande:
    Antingen har du något medicinskt problem eller också får du i dig fler kalorier än vad du gör av med. Som någon annan redan skrivit: Väg maten. När man tränar blir man ofta hungrigare, alltså äter man mer.
    Så genom att äta mindre mat med färre kalorier och motionera så har jag helt plötsligt fått i mig mer kalorier än när jag inte motionerade och åt mer mat. Intresting. 
Svar på tråden Förklara det här