• Anonym (Ledsen fruga)

Maken läcker urin...

Några droppar när han reser sig,det går inte hålla tätt säger han. Han är knappt 48,frisk,normalviktig,röker inte,dricker inte alkohol,inte mycket kaffe,har inga problem med funktionerna f.ö. "där nere". Dricker möjligen lite mycket vatten till middagen så han pinkar mycket,men det borde ju inte göra att han läcker. Nu är det så pass att jag tycker det är otrevligt och småjobbigt. Vad kan det bero på? Kan man göra nåt åt det?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Maken läcker urin...
  • Anonym (123)

Förslagsvis uppsöker han en läkare.

• LillaJag06

Jag tycker att han ska kontakta en läkare.

Du borde tänka på att det kan drabba dig med så tyck inte att det är obehagligt.

Det ordnar sig säkert.

• Anonym (Ledsen fruga)
    Anonym (123) skrev 2013-09-03 19:23:12 följande:
    Förslagsvis uppsöker han en läkare.
    Jo,självklart kan han göra det,men råd kan man ju fråga om här ändå anser jag. Nån som har erfarenhet eller vet nåt.
  • Anonym (varför?)

Bara en undran, varför är det otrevligt och jobbigt för dig? och vad tycker han om dina flytningar? Som ju de flesta kvinnor har från och till i alla åldrar...

Menar inget dumt 

• Anonym (.)

www.tena.nu/ta-hand-om-nara-och-kara/informationscenter/orsaker-till-inkontinens/inkontinens-hos-man/

"En vanlig typ av urinläckage hos män är efterdropp. Detta orsakas ofta av en förstorad prostata, som försvårar för urinen att passera. Det resulterar i att urinblåsan inte töms helt."

Det verkar ju passa ganska bra in på beskrivningen. Han borde verkligen uppsöka en läkare så snart som möjligt! Förstorad prostata kan vara cancer.

• Anonym (Dr. Frääs)
    Anonym (.) skrev 2013-09-03 19:29:40 följande:
    www.tena.nu/ta-hand-om-nara-och-kara/informat.../

"En vanlig typ av urinläckage hos män är efterdropp. Detta orsakas ofta av en förstorad prostata, som försvårar för urinen att passera. Det resulterar i att urinblåsan inte töms helt."

Det verkar ju passa ganska bra in på beskrivningen. Han borde verkligen uppsöka en läkare så snart som möjligt! Förstorad prostata kan vara cancer.
    Njä, rätt osannolikt, debutåldern för prostatacancer är över 60 år i snitt.

Men att söka läkare är en god idé.
  • Anonym (A)
    Anonym (Dr. Frääs) skrev 2013-09-03 19:55:04 följande:
    Njä, rätt osannolikt, debutåldern för prostatacancer är över 60 år i snitt.

Men att söka läkare är en god idé.
    Bara för man är under 60 så är man inte på säkra sidan , min morbror är endast 50 och han fick prostata canser för ett par år sedan!
  • Anonym (doktor, doktor)

En urolog låter som en bra ide här. 
    Han bör kolla upp det, inte främst för att du tycker det är otrevligt, utan för att få klart för sig att det inte är något allvarligt.  

• Anonym (123)
    Anonym (Ledsen fruga) skrev 2013-09-03 19:25:29 följande:
    Jo,självklart kan han göra det,men råd kan man ju fråga om här ändå anser jag. Nån som har erfarenhet eller vet nåt.
    Du frågade vad man kan göra åt det. Jag svarade. Vad ville du höra? Gissningar på diagnoser? För bara en läkare som träffar honom kan ställa en säker diagnos. Jag ser inte meningen med att spekulera i min mans hälsa på ett forum.
  • Anonym (doktor, doktor)
    Anonym (123) skrev 2013-09-03 20:34:54 följande:
    Du frågade vad man kan göra åt det. Jag svarade. Vad ville du höra? Gissningar på diagnoser? För bara en läkare som träffar honom kan ställa en säker diagnos. Jag ser inte meningen med att spekulera i min mans hälsa på ett forum.
Svar på tråden Maken läcker urin...