• Anonym (Ledsen fruga)

Maken läcker urin...

Några droppar när han reser sig,det går inte hålla tätt säger han. Han är knappt 48,frisk,normalviktig,röker inte,dricker inte alkohol,inte mycket kaffe,har inga problem med funktionerna f.ö. "där nere". Dricker möjligen lite mycket vatten till middagen så han pinkar mycket,men det borde ju inte göra att han läcker. Nu är det så pass att jag tycker det är otrevligt och småjobbigt. Vad kan det bero på? Kan man göra nåt åt det?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Maken läcker urin...
  • sextiotalist
    Anonym (Ledsen fruga) skrev 2013-09-04 15:59:27 följande:
    Han har ett väldigt speciellt jobb och visserligen toa,men en rejält skitig och pytteliten. Den andra toan han har tillgång till är 100% utesluten att använda till sånt där. Alla skulle få reda på det direkt och han skulle dö av skam. Det skulle få räcka med de gånger vi kunde fixa det hemma. Om jag ens nämnde orden "slang i snoppen" skulle han dessutom svimma,ni anar inte hur känslig han är! Jag tror ärligt sagt han hellre har kvar problemet,han tänker inte ens vara med när jag föder barn. En som kräks och svimmar är liksom inget stöd då!
    Strunta i sådant, skicka honom till en läkare, det finns mediciner som man kan få. Börja den vägen, så slipper du avsvimmade karlar Flört
  • Anonym (Ledsen fruga)
    sextiotalist skrev 2013-09-04 16:02:35 följande:
    Strunta i sådant, skicka honom till en läkare, det finns mediciner som man kan få. Börja den vägen, så slipper du avsvimmade karlar Flört

Mediciner? Jamen det låter ju tusen gånger bättre! Glad Jag ska ta upp saken till middan idag,tills vidare får det väl bli strängare order på att dricka mindre (borde ju rimligen minska problemet något) och kanske trosskydd.
  • S 81
    sextiotalist skrev 2013-09-04 16:02:35 följande:
    Det finns inte några mediciner man kan få mot resturin, dvs när man inte tömmer sig helt. 
  • S 81
    Anonym (Ledsen fruga) skrev 2013-09-04 16:09:41 följande:

Mediciner? Jamen det låter ju tusen gånger bättre! Glad Jag ska ta upp saken till middan idag,tills vidare får det väl bli strängare order på att dricka mindre (borde ju rimligen minska problemet något) och kanske trosskydd.
    Drickande spelar ingen roll, utan problemet ligger ju i att han inte tömmer blåsan helt vid toabesök. 
  • Anonym (E)
    S 81 skrev 2013-09-04 15:32:58 följande:
    Fast läcker man urin och behöver RIKas så är man inte fullt frisk och då kan man få hemtjänst/hemsjukvård enbart för det! Om det inte är så att man själv klarar det. 

Varför ska man ha hemsjukvård för det? Har jobbat hos flera män med prostataproblem som tömmer blåsan manuellt själva.
  • sextiotalist
    S 81 skrev 2013-09-04 19:33:40 följande:
    Det finns inte några mediciner man kan få mot resturin, dvs när man inte tömmer sig helt. 

Fast om det beror på prostatan så finns det mediciner. Sedan vet vi ju inte om det är att inte tömmer helt eller om det är andra besvär.

• S 81
    Anonym (E) skrev 2013-09-04 19:36:49 följande:

Varför ska man ha hemsjukvård för det? Har jobbat hos flera män med prostataproblem som tömmer blåsan manuellt själva.
    Ja, alla kan inte det och då kan man har rätt till hemsjukvård/hemtjänst som kommer på tider och hjälper. 
  • Anonym (Dsk)
    S 81 skrev 2013-09-04 19:48:01 följande:
    Ja, alla kan inte det och då kan man har rätt till hemsjukvård/hemtjänst som kommer på tider och hjälper. 
    Nej, en i övrigt frisk man som behöver hjälp med RIK har inte rätt till hemsjukvård. Däremot kan han få hjälp av hemtjänsten genom ett egenvårdsintyg om han inte klarar av RIK själv.

TS: Hur jobbigt din man än tycker att det är måste han söka hjälp innan problemet blir större.
  • S 81
    Anonym (Dsk) skrev 2013-09-04 21:17:17 följande:
    Nej, en i övrigt frisk man som behöver hjälp med RIK har inte rätt till hemsjukvård. Däremot kan han få hjälp av hemtjänsten genom ett egenvårdsintyg om han inte klarar av RIK själv.

TS: Hur jobbigt din man än tycker att det är måste han söka hjälp innan problemet blir större.
    Ja, och det var det jag skrev att han kan få rätt till hemsjukvård/hemtjänst. 
  • Anonym (Dsk)
    S 81 skrev 2013-09-04 21:24:58 följande:
    Ja, och det var det jag skrev att han kan få rätt till hemsjukvård/hemtjänst. 
    Hemsjukvården är inte inblandad om patienten har ett egenvårdsintyg och kostnaden skiljer sig markant.
    Hemsjukvård och hemtjänst är inte samma sak och om man vill utge sig för att ge kompetenta råd bör man skilja på det.

Svar på tråden Maken läcker urin...