• Anonym (Ledsen fruga)

Maken läcker urin...

Några droppar när han reser sig,det går inte hålla tätt säger han. Han är knappt 48,frisk,normalviktig,röker inte,dricker inte alkohol,inte mycket kaffe,har inga problem med funktionerna f.ö. "där nere". Dricker möjligen lite mycket vatten till middagen så han pinkar mycket,men det borde ju inte göra att han läcker. Nu är det så pass att jag tycker det är otrevligt och småjobbigt. Vad kan det bero på? Kan man göra nåt åt det?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Maken läcker urin...
  • S 81
    Anonym (Ledsen fruga) skrev 2013-09-04 15:30:49 följande:

Finns ju inte en chans att man får hemtjänst som fullt frisk 48-åring! Blir väl nåt jag får göra,vad det nu är. Om det nu beror på det,då skulle läkaren som gjorde förra hälsokontrollen nämnt nåt om det för problemet togs upp även då och prostatan klämdes och kändes på. Jag tror fortfarande han skämt bort blåsan att kissa vid minsta lilla mängd kiss,han går direkt om han känner sig minsta nödig och det ska man inte. Blåsan ska lära sig hålla tätt. F.ö tror jag inte v.c skulle engagera sig alls så långt som du påstår  i en sån man som min som bara har ett sånt litet beskymmer och annars är frisk. Ska man ha vård i Sverige får man tjata sig blå och det vet jag inte om han ids,han har värre beskymmer om man säger så. Mest jag som tycker kisset är otrevligt estetiskt och luktmässigt.
    Fast läcker man urin och behöver RIKas så är man inte fullt frisk och då kan man få hemtjänst/hemsjukvård enbart för det! Om det inte är så att man själv klarar det. 
  • S 81
    Anonym (Ledsen fruga) skrev 2013-09-04 15:30:49 följande:

Finns ju inte en chans att man får hemtjänst som fullt frisk 48-åring! Blir väl nåt jag får göra,vad det nu är. Om det nu beror på det,då skulle läkaren som gjorde förra hälsokontrollen nämnt nåt om det för problemet togs upp även då och prostatan klämdes och kändes på. Jag tror fortfarande han skämt bort blåsan att kissa vid minsta lilla mängd kiss,han går direkt om han känner sig minsta nödig och det ska man inte. Blåsan ska lära sig hålla tätt. F.ö tror jag inte v.c skulle engagera sig alls så långt som du påstår  i en sån man som min som bara har ett sånt litet beskymmer och annars är frisk. Ska man ha vård i Sverige får man tjata sig blå och det vet jag inte om han ids,han har värre beskymmer om man säger så. Mest jag som tycker kisset är otrevligt estetiskt och luktmässigt.
    Fast oavsett, har man resturin så måste man få ut det. Och det får man genom RIKning, dvs manuell tömning av blåsan. Oavsett vad resuturinen beror på så är det inte bra att gå med det. 
  • Anonym (Ledsen fruga)
    S 81 skrev 2013-09-04 15:32:58 följande:
    Fast läcker man urin och behöver RIKas så är man inte fullt frisk och då kan man få hemtjänst/hemsjukvård enbart för det! Om det inte är så att man själv klarar det. 
    Kan du inte förklara vad det är då för jag har aldrig hört talas om det? Värt att göra alltså för problemet skulle minska eller rent av försvinna? Här är de snåla med all praktisk hjälp,när makens operationssår sprack upp helt fick jag lägga om det själv i två veckor,fick bara attiraljer med hem. Tur jag inte är äckelmagad för det var sannerligen inte trevligt!
  • S 81
    Anonym (Ledsen fruga) skrev 2013-09-04 15:37:00 följande:
    Kan du inte förklara vad det är då för jag har aldrig hört talas om det? Värt att göra alltså för problemet skulle minska eller rent av försvinna? Här är de snåla med all praktisk hjälp,när makens operationssår sprack upp helt fick jag lägga om det själv i två veckor,fick bara attiraljer med hem. Tur jag inte är äckelmagad för det var sannerligen inte trevligt!
    http://www.sinoba.se/behandlingsmetoder/ren-intermittent-kateterisering/sa-laer-du-dig-anvaenda-rik
  • sextiotalist
    Anonym (Ledsen fruga) skrev 2013-09-04 14:20:36 följande:

Så man får inte fråga om råd och sen fundera på läkare? Min man svimmar nästan vid tanke på läkare/sjukhus så om han vet lite mer innan skulle det kännas mycket bättre för honom. Och för mig med förstås!

Prostatacancer har ingen i släkten haft så det betvivlar jag. Jag är mer inne på förslappad blåsa p.g.a att blåsan är "bortskämd": Han kan pinka 4 ggr i timmen kvällstid vilket jag sagt är vansinne,men han skyller på allt vatten till middagen. Han går om han är det minsta nödig och inte kommer det mycket heller. Kan man göra nåt åt en sån blåsa då? Förutom dricka mindre förstås!

Vad sen mina flytningar har med saken att göra fattar inte jag. De har jag vid äl och de ser han ju inte,däremot både syns och luktar hans kiss på kallingar och byxor som jag ska tvätta förutom att man självklart blir lite orolig.

Jag ska naturligtvis prata med honom och be honom boka en läkartid på V.c. Jag ville bara ha lite mer kött på benen innan!

Förstorad prostata är väldigt vanligt bland män, och det kan mycket väl börja redan i din mans ålder.http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Godartad-prostataforstoring/
  • Anonym (Ledsen fruga)

Andra länken finnns inte och den första sa inte i detalj hur det går till,men jag anar att maken absolut inte skulle klara det själv! Han svimmar i princip av att ta blodtrycket,mer känslig och äckelmagad person har jag aldrig träffat på faktiskt. Lite blod och han blir kritvit och helt stirrig. Hur ofta måste det göras då? Han är ju på jobbet 10 timmar per dag och det finns inte en susning han kan göra sånt där där!

• S 81
    Anonym (Ledsen fruga) skrev 2013-09-04 15:51:56 följande:
    Andra länken finnns inte och den första sa inte i detalj hur det går till,men jag anar att maken absolut inte skulle klara det själv! Han svimmar i princip av att ta blodtrycket,mer känslig och äckelmagad person har jag aldrig träffat på faktiskt. Lite blod och han blir kritvit och helt stirrig. Hur ofta måste det göras då? Han är ju på jobbet 10 timmar per dag och det finns inte en susning han kan göra sånt där där!
    Han har väl toalett på jobbet? 

Stoppa in en slang i snoppen och tömma i toaletten, svårare än så är det inte.  
  • S 81
    Anonym (Ledsen fruga) skrev 2013-09-04 15:51:56 följande:
    http://www.regionhalland.se/sv/vard-halsa/for-vardgivare/handbocker-program/handbocker/kateterbehandling-av-urinvagar/ren-intermittent-kateterisering-rik-/

Här kan man klicka sig till hur man gör. 

Hur ofta det ska göras bestämms av läkaren.  
  • Anonym (Ledsen fruga)
    S 81 skrev 2013-09-04 15:54:03 följande:
    Han har väl toalett på jobbet? 

Stoppa in en slang i snoppen och tömma i toaletten, svårare än så är det inte.  
    Han har ett väldigt speciellt jobb och visserligen toa,men en rejält skitig och pytteliten. Den andra toan han har tillgång till är 100% utesluten att använda till sånt där. Alla skulle få reda på det direkt och han skulle dö av skam. Det skulle få räcka med de gånger vi kunde fixa det hemma. Om jag ens nämnde orden "slang i snoppen" skulle han dessutom svimma,ni anar inte hur känslig han är! Jag tror ärligt sagt han hellre har kvar problemet,han tänker inte ens vara med när jag föder barn. En som kräks och svimmar är liksom inget stöd då!
Svar på tråden Maken läcker urin...