• Anonym (Ledsen fruga)

Maken läcker urin...

Några droppar när han reser sig,det går inte hålla tätt säger han. Han är knappt 48,frisk,normalviktig,röker inte,dricker inte alkohol,inte mycket kaffe,har inga problem med funktionerna f.ö. "där nere". Dricker möjligen lite mycket vatten till middagen så han pinkar mycket,men det borde ju inte göra att han läcker. Nu är det så pass att jag tycker det är otrevligt och småjobbigt. Vad kan det bero på? Kan man göra nåt åt det?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Maken läcker urin...
  • S 81
    Anonym (Dsk) skrev 2013-09-04 21:28:06 följande:
    Hemsjukvården är inte inblandad om patienten har ett egenvårdsintyg och kostnaden skiljer sig markant.
    Hemsjukvård och hemtjänst är inte samma sak och om man vill utge sig för att ge kompetenta råd bör man skilja på det.

Kan vara kombinerat därav att jag skrev hemsjukvård/hemtjänst. 

Kan ju vara bra att läsa innan man kommenterar nåt...  
  • Anonym (Dsk)
    S 81 skrev 2013-09-04 21:30:12 följande:
    Kan vara kombinerat därav att jag skrev hemsjukvård/hemtjänst. 

Kan ju vara bra att läsa innan man kommenterar nåt...  
    Ja, det kan vara kombinerat men inte i den situation som TS beskriver. Det handlar om egenvård vilket innebär att personen vet vad som ska göras men av någon anledning inte klarar av det själv. Man får då hjälp av hemtjänsten och betalar hemtjänsttaxa. Hemsjukvården är överhuvudtaget inte inblandad utan man har kontakt med sin vårdcentral vid behov.
  • S 81
    Anonym (Dsk) skrev 2013-09-04 21:33:18 följande:
    Ja, det kan vara kombinerat men inte i den situation som TS beskriver. Det handlar om egenvård vilket innebär att personen vet vad som ska göras men av någon anledning inte klarar av det själv. Man får då hjälp av hemtjänsten och betalar hemtjänsttaxa. Hemsjukvården är överhuvudtaget inte inblandad utan man har kontakt med sin vårdcentral vid behov.
    Vet du vart ts bor? 
  • Anonym (Dsk)
    S 81 skrev 2013-09-04 21:37:57 följande:
    Vet du vart ts bor? 
    Lagen om egenvård är ingen lokal föreskrift. Många har hemtjänst utan att ha hemtjänst och tvärt om. Att likställa det när man ger "råd" blir väldigt fel.

Precis som att bensäkert ställa en diagnos och lösning på makens problem.
  • S 81
    Anonym (Dsk) skrev 2013-09-04 21:43:05 följande:
    Lagen om egenvård är ingen lokal föreskrift. Många har hemtjänst utan att ha hemtjänst och tvärt om. Att likställa det när man ger "råd" blir väldigt fel.

Min fråga var om du vet vart ts bor eftersom du säger så självklart att nej, där finns inte kombinerad hemsjukvård/hemtjänst. 

Och nej, har man hemtjänst så har man hemtjänst. Man kan inte ha hemtjänst utan att ha hemtjänst och tvärt om.  

Ingen i tråden har ställt diagnos på ts make. Det är lite svårt att ställa någon diagnos utan att se personen, göra undersökningar och ev ta prover. DÅ kan läkaren ställa diagnosen. Efter det. Men att inte ha sett en person, kan man inte ställa någon diagnos. Man kan anta vad det KAN vara.  
  • S 81
    Anonym (Dsk) skrev 2013-09-04 21:43:05 följande:

Det märks att du inte är dsk. 
  • mamaleona

våran kompis diagnostiserades prostataca förra våren trots ålder 45 och ingen i släkten hade detta. Skulle verkligen söka läkare.

• Anonym (Dsk)
    S 81 skrev 2013-09-04 21:46:58 följande:
    Min fråga var om du vet vart ts bor eftersom du säger så självklart att nej, där finns inte kombinerad hemsjukvård/hemtjänst. 

Och nej, har man hemtjänst så har man hemtjänst. Man kan inte ha hemtjänst utan att ha hemtjänst och tvärt om.  

Ingen i tråden har ställt diagnos på ts make. Det är lite svårt att ställa någon diagnos utan att se personen, göra undersökningar och ev ta prover. DÅ kan läkaren ställa diagnosen. Efter det. Men att inte ha sett en person, kan man inte ställa någon diagnos. Man kan anta vad det KAN vara.  
    Det ena hemtjänst ska förstås vara hemsjukvård vilket jag gissar att du förstod. Självklart finns hemsjukvård kombinerat med hemtjänst där TS bor, det gör det i hela Sverige. Däremot är det du beskriver inte en hemsjukvårdsuppgift utan en hemtjänstsuppgift. Det är två skilda saker och två saker med skilda taxor.
    S 81 skrev 2013-09-04 21:47:15 följande:
    Det märks att du inte är dsk. 
    Eller så är jag just det med tanke på vilket nick jag valt . Av samma anledning väljer jag att ge TS korrekta råd. Dvs sök vård och väljer att inte försöka diagnostisera problemet och ev lösning baserat på ett par rader på ett internetforum.

• Anonym (Dsk)
    S 81 skrev 2013-09-04 15:23:58 följande:
    Förslappad blåsa? Din man har problem med att få ut resturinen, dvs han har urin kvar i blåsan som gör att han läcker. Säkerligen pga förstorad prostata. Det man gör åt problemet är att han får RIKA sig själv några gånger per dag. 
    Här ställer du förövrigt både diagnos och talar om hur problemet ska behandlas.
  • S 81
    Anonym (Dsk) skrev 2013-09-04 22:18:56 följande:
    Det ena hemtjänst ska förstås vara hemsjukvård vilket jag gissar att du förstod. Självklart finns hemsjukvård kombinerat med hemtjänst där TS bor, det gör det i hela Sverige. Däremot är det du beskriver inte en hemsjukvårdsuppgift utan en hemtjänstsuppgift. Det är två skilda saker och två saker med skilda taxor.

Eller så är jag just det med tanke på vilket nick jag valt . Av samma anledning väljer jag att ge TS korrekta råd. Dvs sök vård och väljer att inte försöka diagnostisera problemet och ev lösning baserat på ett par rader på ett internetforum.

Om du läser VAD jag skrivit så hade du inte behövt kommentera... 
Svar på tråden Maken läcker urin...