• Anonym (Ledsen fruga)

Maken läcker urin...

Några droppar när han reser sig,det går inte hålla tätt säger han. Han är knappt 48,frisk,normalviktig,röker inte,dricker inte alkohol,inte mycket kaffe,har inga problem med funktionerna f.ö. "där nere". Dricker möjligen lite mycket vatten till middagen så han pinkar mycket,men det borde ju inte göra att han läcker. Nu är det så pass att jag tycker det är otrevligt och småjobbigt. Vad kan det bero på? Kan man göra nåt åt det?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Maken läcker urin...
  • S 81
    Anonym (Dsk) skrev 2013-09-04 22:20:09 följande:
    Här ställer du förövrigt både diagnos och talar om hur problemet ska behandlas.
    Nej, bara ren fakta utifrån det ts skrivit. Hennes man har svårt att tömma sig. Det är fakta inte någon diagnos. 
  • Anonym (Dsk)
    S 81 skrev 2013-09-04 22:22:30 följande:
    Om du läser VAD jag skrivit så hade du inte behövt kommentera... 
    Du påstår att TS make kan få hemsjukvård vilket är fel. Svårare än så är det inte.

Om man väljer att ge konkreta råd på ett internetforum bör man också se till att de råden är korrekta. Att bensäkert dessutom tala om vad problemet beror på och hur det ska behandlas är precis lika illa.

TS: ber om ursäkt för trådkapningen men det kan bli väldigt fel med den här typen av råd.
  • S 81
    Anonym (Dsk) skrev 2013-09-04 22:29:04 följande:
    Du påstår att TS make kan få hemsjukvård vilket är fel. Svårare än så är det inte.

Om man väljer att ge konkreta råd på ett internetforum bör man också se till att de råden är korrekta. Att bensäkert dessutom tala om vad problemet beror på och hur det ska behandlas är precis lika illa.

TS: ber om ursäkt för trådkapningen men det kan bli väldigt fel med den här typen av råd.
    Nej igen, hade du läst så hade du sett att jag skrev att man kan få hjälp av hemsjukvård/hemtjänst med RIK. 

Jag har inte heller bensäkert talat om vad problemet beror på eftersom resturin kan bero på många saker, bla förstorat prostata.  
  • Anonym (Dsk)
    S 81 skrev 2013-09-04 22:34:01 följande:
    Nej igen, hade du läst så hade du sett att jag skrev att man kan få hjälp av hemsjukvård/hemtjänst med RIK. 

Jag har inte heller bensäkert talat om vad problemet beror på eftersom resturin kan bero på många saker, bla förstorat prostata.  
    ...och det är ordet hemsjukvård jag reagerar på. Eftersom det som sagt är fel.
  • S 81
    Anonym (Dsk) skrev 2013-09-04 22:36:16 följande:
    ...och det är ordet hemsjukvård jag reagerar på. Eftersom det som sagt är fel.
    Tycke du. Antagligen så jobber eller bor du i en kommunen där dessa två inte är kombinerade. Jag har skrivit båda eftersom vi inte vet vart ts bor. 
  • Anonym (Dsk)
    S 81 skrev 2013-09-04 22:38:27 följande:
    Tycke du. Antagligen så jobber eller bor du i en kommunen där dessa två inte är kombinerade. Jag har skrivit båda eftersom vi inte vet vart ts bor. 
    Det finns kombinerat i alla kommuner men är två olika saker. Hemsjukvård är något en person kan få som behöver sjukvård i hemmet i mer än två veckor och inte kan ta sig till t ex VC. Om en person borde kunna utföra något själv. T ex en vuxen, fullt frisk man som vet vad och hur något (tex RIK) ska utföras men inte riktigt fixar det själv skrivs ett egenvårdsintyg. Han kan då få hjälp av hemtjänsten via en biståndsbedömare.
    Hemsjukvårdstaxan är betydligt lägre än hemtjänsttaxan.
  • Coxia

Jag tror några har glömt att detta är känsliga rummet och er diskussion känns rätt onödig. Det enda riktiga rådet i detta är ju det alla skrivit: uppsöka en läkare

• Anonym (knip karlar)

Precis som många äldre damer kan få problem med kontinensen så får en del äldre herrar det också Av precis samma orsak, d.v.s. försvagad bäckenbottenmuskulatur. Även behandlingen är det samma; KNIPÖVNINGAR!

Nog för att din karl inte är lastgammal och nog för att det är vanligare hos kvinnor än män (p.g.a. barnafödandets belastningar). Men det är inte alls ovanligt och det låter onekligen som om det kan vara det din man drabbats av.

Kontakta VC. Är det bäckenbottensmuskulaturen så kan det går att träna bort.

• S 81
    Anonym (Dsk) skrev 2013-09-05 05:42:15 följande:
    Det finns kombinerat i alla kommuner men är två olika saker. Hemsjukvård är något en person kan få som behöver sjukvård i hemmet i mer än två veckor och inte kan ta sig till t ex VC. Om en person borde kunna utföra något själv. T ex en vuxen, fullt frisk man som vet vad och hur något (tex RIK) ska utföras men inte riktigt fixar det själv skrivs ett egenvårdsintyg. Han kan då få hjälp av hemtjänsten via en biståndsbedömare.
    Hemsjukvårdstaxan är betydligt lägre än hemtjänsttaxan.
    Ja, jag vet vad hemsjukvård är. Och ja, man kan få hemsjukvård vid RIK. Har själv jobbat inom hemsjukvård till de som behöver hjälp med RIK. 
  • S 81
    Anonym (knip karlar) skrev 2013-09-05 10:08:11 följande:
    Precis som många äldre damer kan få problem med kontinensen så får en del äldre herrar det också Av precis samma orsak, d.v.s. försvagad bäckenbottenmuskulatur. Även behandlingen är det samma; KNIPÖVNINGAR!

Nog för att din karl inte är lastgammal och nog för att det är vanligare hos kvinnor än män (p.g.a. barnafödandets belastningar). Men det är inte alls ovanligt och det låter onekligen som om det kan vara det din man drabbats av.

Kontakta VC. Är det bäckenbottensmuskulaturen så kan det går att träna bort.
    Inte helt korrekt. 
  • sextiotalist
    S 81 skrev 2013-09-05 10:43:27 följande:
    Inte helt korrekt. 
    Varför inte, jag hade problem med inkontinens ett tag och då var det just smådroppande som kom. Inga problem med att tömma blåsan, utan det var nästan som att just när blåsan var tom och skulle fyllas på igen, som droppandet kom. Det är inte helt otroligt att det kan vara samma orsak.
  • S 81
    sextiotalist skrev 2013-09-05 10:45:47 följande:
    Varför inte, jag hade problem med inkontinens ett tag och då var det just smådroppande som kom. Inga problem med att tömma blåsan, utan det var nästan som att just när blåsan var tom och skulle fyllas på igen, som droppandet kom. Det är inte helt otroligt att det kan vara samma orsak.
    På ts verkar det som att hennes man inte tömmer sig ordenltigt, inte att det kommer lite troppar då och då. 
  • sextiotalist
    S 81 skrev 2013-09-05 10:51:40 följande:
    På ts verkar det som att hennes man inte tömmer sig ordenltigt, inte att det kommer lite troppar då och då. 
    Mitt förslag att låta mannen gå till läkaren för att kolla prostatan är ändå det bästa anser jag, utan att skrämma upp stackarn med att ta till slangar för att tömma ordentligt.

En läkare kan nog avgöra orsaken till droppandet (och mig veterligen så är det inte alls ovanligt med inkontinens för män heller när de kommer upp i åldrarna) 
  • S 81
    sextiotalist skrev 2013-09-05 10:55:25 följande:
    Mitt förslag att låta mannen gå till läkaren för att kolla prostatan är ändå det bästa anser jag, utan att skrämma upp stackarn med att ta till slangar för att tömma ordentligt.

En läkare kan nog avgöra orsaken till droppandet (och mig veterligen så är det inte alls ovanligt med inkontinens för män heller när de kommer upp i åldrarna) 
    Inkontinens löses med RIK eller perm.kateter. 
  • sextiotalist
    S 81 skrev 2013-09-05 11:50:56 följande:
    Inkontinens löses med RIK eller perm.kateter. 
    Hoppsan, det var väl att ta i. Du menar alltså att det är väldigt många män (och kvinnor) som idag har katetrar eller använder RIK. Snicksnack. Man lär sig leva med det, knipövningar och skydd om det behövs.
    Nu var min inkontinens tillfällig, men jag har flera väninnor som lider av det och där är det skydd som gäller 
  • S 81
    sextiotalist skrev 2013-09-05 11:54:38 följande:
    Hoppsan, det var väl att ta i. Du menar alltså att det är väldigt många män (och kvinnor) som idag har katetrar eller använder RIK. Snicksnack. Man lär sig leva med det, knipövningar och skydd om det behövs.
    Nu var min inkontinens tillfällig, men jag har flera väninnor som lider av det och där är det skydd som gäller 
    Fast du pratar inte om inkontinens. Många med inkontinens RIKar sig själva och använder skydd. 
  • Anonym (Ledsen fruga)

Här blev det andra diskussioner än det jag var ute efter som bara var rena spekulationer om vad det kunde tänkas vara! Diagnos via nätet finns det ingen med förståndet i behåll som tror man kan få,inte jag heller alltså. Men maken är som han är och reagerade precis som jag trodde och skrev: "aldrig i livet" en slang där inne, han skulle absolut inte klara av det,såg ju hur döförskräckt stackarn blev! Läkarbesök hade vi planerat redan innan jag skrev tråden,men det tycks inte folk fatta att man kanske vill ha råd och förslag innan man går dit så man är lite förberedd på vad som kan hända.

Tack för konkreta råd!

• Anonym (Ledsen fruga)

Placebo eller verklig effekt,men efter några dar med tranbär märker maken en liten positiv effekt Jaha liksom...? Men ät och var glad,de var gratis. Glad

Svar på tråden Maken läcker urin...