• Anonym (Ledsen fruga)

Maken läcker urin...

Några droppar när han reser sig,det går inte hålla tätt säger han. Han är knappt 48,frisk,normalviktig,röker inte,dricker inte alkohol,inte mycket kaffe,har inga problem med funktionerna f.ö. "där nere". Dricker möjligen lite mycket vatten till middagen så han pinkar mycket,men det borde ju inte göra att han läcker. Nu är det så pass att jag tycker det är otrevligt och småjobbigt. Vad kan det bero på? Kan man göra nåt åt det?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Maken läcker urin...
  • Anonym (ssk)
    Anonym (varför?) skrev 2013-09-03 19:29:09 följande:
    Bara en undran, varför är det otrevligt och jobbigt för dig? och vad tycker han om dina flytningar? Som ju de flesta kvinnor har från och till i alla åldrar...

Menar inget dumt 

Det är DUMT att jämföra flytningar med urinläckage. Flytningar har alla kvinnor, det är normalt  men INGEN man eller kvinna ska läcka urin, det är inte normalt.

TS antingen har din man förstorad prostata eller så har muskelsfinktern blivit slapp  , han måste uppsöka en urolog.
  • Anonym (Ledsen fruga)

Så man får inte fråga om råd och sen fundera på läkare? Min man svimmar nästan vid tanke på läkare/sjukhus så om han vet lite mer innan skulle det kännas mycket bättre för honom. Och för mig med förstås!

Prostatacancer har ingen i släkten haft så det betvivlar jag. Jag är mer inne på förslappad blåsa p.g.a att blåsan är "bortskämd": Han kan pinka 4 ggr i timmen kvällstid vilket jag sagt är vansinne,men han skyller på allt vatten till middagen. Han går om han är det minsta nödig och inte kommer det mycket heller. Kan man göra nåt åt en sån blåsa då? Förutom dricka mindre förstås!

Vad sen mina flytningar har med saken att göra fattar inte jag. De har jag vid äl och de ser han ju inte,däremot både syns och luktar hans kiss på kallingar och byxor som jag ska tvätta förutom att man självklart blir lite orolig.

Jag ska naturligtvis prata med honom och be honom boka en läkartid på V.c. Jag ville bara ha lite mer kött på benen innan!

• S81S
    Anonym (Ledsen fruga) skrev 2013-09-04 14:20:36 följande:

Så man får inte fråga om råd och sen fundera på läkare? Min man svimmar nästan vid tanke på läkare/sjukhus så om han vet lite mer innan skulle det kännas mycket bättre för honom. Och för mig med förstås!

Prostatacancer har ingen i släkten haft så det betvivlar jag. Jag är mer inne på förslappad blåsa p.g.a att blåsan är "bortskämd": Han kan pinka 4 ggr i timmen kvällstid vilket jag sagt är vansinne,men han skyller på allt vatten till middagen. Han går om han är det minsta nödig och inte kommer det mycket heller. Kan man göra nåt åt en sån blåsa då? Förutom dricka mindre förstås!

Vad sen mina flytningar har med saken att göra fattar inte jag. De har jag vid äl och de ser han ju inte,däremot både syns och luktar hans kiss på kallingar och byxor som jag ska tvätta förutom att man självklart blir lite orolig.

Jag ska naturligtvis prata med honom och be honom boka en läkartid på V.c. Jag ville bara ha lite mer kött på benen innan!

Fast han kan ha förstorad prostata utan att det är cancer och han kan få prostatacancer utan att någon i hans släkt har det. 
  • Anonym (Ledsen fruga)
    S81S skrev 2013-09-04 14:54:28 följande:
    Fast han kan ha förstorad prostata utan att det är cancer och han kan få prostatacancer utan att någon i hans släkt har det. 
    Ja,det vet jag,men sist han kollade prostatan var den okey och han hade samma problem då som nu (även om det förvärrats lite) och det är ju vanligare med prostatacancer ifall andra släktningar haft det. Bara därför jag skrev att jag inte tror att det är det.
  • S 81
    Anonym (Ledsen fruga) skrev 2013-09-04 14:59:18 följande:
    Ja,det vet jag,men sist han kollade prostatan var den okey och han hade samma problem då som nu (även om det förvärrats lite) och det är ju vanligare med prostatacancer ifall andra släktningar haft det. Bara därför jag skrev att jag inte tror att det är det.
    Fast prostatan kan vara mera förstorad nu än tidigare... 
  • Anonym (Ledsen fruga)
    S 81 skrev 2013-09-04 15:04:37 följande:
    Fast prostatan kan vara mera förstorad nu än tidigare... 
    Då var den inte förstorad ö.h.t så det blir i så fall mer rätt att säga att den nu kan vara förstorad,inte mer förstorad. Hur som tror jag på förslappad blåsa,den har inte lärt sig att kunna hålla p.g.a hans eviga pinkande.
  • S 81
    Anonym (Ledsen fruga) skrev 2013-09-04 15:10:59 följande:
    Då var den inte förstorad ö.h.t så det blir i så fall mer rätt att säga att den nu kan vara förstorad,inte mer förstorad. Hur som tror jag på förslappad blåsa,den har inte lärt sig att kunna hålla p.g.a hans eviga pinkande.
    Läcker man urin så är prostatan något förstorad även om den inte anses vara förstorad. 
  • S 81
    Anonym (Ledsen fruga) skrev 2013-09-04 15:10:59 följande:
    Förslappad blåsa? Din man har problem med att få ut resturinen, dvs han har urin kvar i blåsan som gör att han läcker. Säkerligen pga förstorad prostata. Det man gör åt problemet är att han får RIKA sig själv några gånger per dag. 
  • S 81
    S 81 skrev 2013-09-04 15:23:58 följande:
    Förslappad blåsa? Din man har problem med att få ut resturinen, dvs han har urin kvar i blåsan som gör att han läcker. Säkerligen pga förstorad prostata. Det man gör åt problemet är att han får RIKA sig själv några gånger per dag. 
    Eller att hemtjänsten/hemsjukvården kommer och hjälper med detta. 
  • Anonym (Ledsen fruga)
    S 81 skrev 2013-09-04 15:24:18 följande:
    Eller att hemtjänsten/hemsjukvården kommer och hjälper med detta. 

Finns ju inte en chans att man får hemtjänst som fullt frisk 48-åring! Blir väl nåt jag får göra,vad det nu är. Om det nu beror på det,då skulle läkaren som gjorde förra hälsokontrollen nämnt nåt om det för problemet togs upp även då och prostatan klämdes och kändes på. Jag tror fortfarande han skämt bort blåsan att kissa vid minsta lilla mängd kiss,han går direkt om han känner sig minsta nödig och det ska man inte. Blåsan ska lära sig hålla tätt. F.ö tror jag inte v.c skulle engagera sig alls så långt som du påstår  i en sån man som min som bara har ett sånt litet beskymmer och annars är frisk. Ska man ha vård i Sverige får man tjata sig blå och det vet jag inte om han ids,han har värre beskymmer om man säger så. Mest jag som tycker kisset är otrevligt estetiskt och luktmässigt.
Svar på tråden Maken läcker urin...