• RoadRunner

Blodpudding, vad/hur gör jag?

Jag har aldrig ätit blodpudding men nu ska min blodpuddingsoskuld ryka. Det jag vill veta nu är hur och vad gör jag med den för att det ska bli bra. Jag gillar all sorts blodmat t.ex. blodkorv, blodplättar, svartkorv (men inte blodbröd som vi har här i Finland). Dessa äter jag med smält smör och lingon, gäller samma tillbehör för puddingen också eller har ni andra alternativ.

...vill jag så kan jag, annars får det vara...
  • Svar på tråden Blodpudding, vad/hur gör jag?
  • kaffeamanda
    Aniiee skrev 2013-09-04 20:15:55 följande:
    varför klagar du på att andra inte gör sin egna då? Lika väl som du får välja att inte äta alls så får andra välja att köpa färdig. Gör du egen ost?

Vaddå gör inte du din egen ost? Kokar du inte ens egen buljong? Vad är du för hemsk människa Flört
  • Farmor52

Du gör en smet av grisblod, rågmjöl och buljong samt kryddar efter smak. Det finns massor av recept på nätet. Smörj en avlång form och grädda i vattenbad i ugn 175 gr, ungefär en timme. Man brukar behöva beställa i förväg om man ska ha grisblod, men alla större matvaruaffärer kan fixa det. Provstek gärna en klick i förväg för att se om kryddning och konsistens blr bra. Det är inte alls speciellt svårt att göra, den sköter sig själv i ugnen.

Ett hem utan böcker är som en kropp utan själ.
  • Mineralvatten
    kaffeamanda skrev 2013-09-04 20:20:31 följande:

Vaddå gör inte du din egen ost? Kokar du inte ens egen buljong? Vad är du för hemsk människa Flört
    haha nja lite får man fuska va.
    har ju lixom inte plats för kossor på tomten ;).
    men jag försöker i den mån det går att göra saker själv. 
  • Mineralvatten
    MonkeyLover skrev 2013-09-04 20:19:05 följande:
    Apelsinjuice ska väl vara det bästa...
    det är för att kalcium sägs minska upptaget av c-vitamin.
  • Unis
    MonkeyLover skrev 2013-09-04 20:19:05 följande:
    Apelsinjuice ska väl vara det bästa...
    Har hört det med, juicen gör det lättare för kroppen att ta upp järnet. Fick alltid juice i plugget tillsammans med blodpuddingen. 

TS: Stek blodpuddingen ganska hårt i tunna skivor och massssor av lingon till   
  • Mineralvatten
    Unis skrev 2013-09-04 20:29:25 följande:
    Har hört det med, juicen gör det lättare för kroppen att ta upp järnet. Fick alltid juice i plugget tillsammans med blodpuddingen. 

TS: Stek blodpuddingen ganska hårt i tunna skivor och massssor av lingon till   
    precis det jag menade men skrev rätt i mitt förra inlägg.
    c-vitamin sägs främja upptaget av järn medans kalcium sägs hämma den. 
  • RoadRunner

Oj vad många svar, tack! Tror inte jag provar brödrosten och inte jordgubbssylten men det övriga lät bra. Riven vitkål med lingon, mums, det fick man ju i skolan och det hade jag helt glömt bort. Denna gång blir det köpe men har planer att fixa själv om det är någorlunda gott. I lorgon blir det blodpudding och lingon-kålsallad + bacon åt gubben.

...vill jag så kan jag, annars får det vara...
  • Leah1

Jag har kokt potatis, stekt bacon (strimlat) vitkål blandat ned lingonsylt till.

Och det där att inte dricka mjölk stämmer inte...

• Ellie

En fråga till alla blodpuddingsexperter:

Den blodpudding man köper färdig i affären, är den "tillagad" eller helt rå?
    Alltså, är det ok att äta om man steker endast väldigt kort stund, eller måste den vara helt genomstekt?
    Kan man tom äta den rå och kall direkt från kylskåpet (om man nu skulle ha den läggningen)?

Svar på tråden Blodpudding, vad/hur gör jag?