• RoadRunner

Blodpudding, vad/hur gör jag?

Jag har aldrig ätit blodpudding men nu ska min blodpuddingsoskuld ryka. Det jag vill veta nu är hur och vad gör jag med den för att det ska bli bra. Jag gillar all sorts blodmat t.ex. blodkorv, blodplättar, svartkorv (men inte blodbröd som vi har här i Finland). Dessa äter jag med smält smör och lingon, gäller samma tillbehör för puddingen också eller har ni andra alternativ.

...vill jag så kan jag, annars får det vara...
  • Svar på tråden Blodpudding, vad/hur gör jag?
  • Destiny01

Jag brukar skiva blodpuddingen och steka den och servera med antingen lingonsylt eller jordgubbssylt (jag äter inte lingonsylt, tycker att det smakar underbart med jordgubbssylt till!) medan sambon också gärna har knaperstekt bacon till :) Lite stekt lök är också gott till. 

• LollloZ

Brukar alltid ha bacon, lingonsylt och stekt lök till blodpudding sååå gott!!

• Meilinia

Förresten, det funkar även att göra blodpudding på nötblod. Om någon får för sig att göra det.

• Guppi86

Här har vi precis avnjutit stekt blodpudding, knaperstekt bacon, rivna morötter och lingon sylt.. Super gott..

• K med lilla E
    Guppi86 skrev 2013-09-05 17:22:19 följande:
    Här har vi precis avnjutit stekt blodpudding, knaperstekt bacon, rivna morötter och lingon sylt.. Super gott..
    Och nu är vi sjuka av nyfikenhet här!! Har du gjort den själv????????
  • Demmpa

Jag brukar skiva blodpuddingen Ica 1/2cm tjocka skivor och steker dom, som tillbehör brukar jag ha löst vändstekta ägg, vissa har lingonsylt till också.

• Guppi86

K med lilla E: haha nää sådan husmor är jag ej :) här blev de ICAs :)

• P30

På skånskt vis: sirap, rörörda lingon och smör direkt från kylen så att det inte hinner smälta.

Om du gör som du alltid har gjort får du det resultat du alltid fått.
  • RoadRunner

Tackar för alla tips. Har nu bestämt mig för att faktiskt testa alla lustiga kombinationer som ni gett, jordgubbssylt, kaviar, sirap, jalapeno och ost. Ja självklart dom mera normala tillbehören också. Detta blir endera finemang eller fiasko men prova ska jag.

• P30
    RoadRunner skrev 2013-09-09 20:13:10 följande:
    Tackar för alla tips. Har nu bestämt mig för att faktiskt testa alla lustiga kombinationer som ni gett, jordgubbssylt, kaviar, sirap, jalapeno och ost. Ja självklart dom mera normala tillbehören också. Detta blir endera finemang eller fiasko men prova ska jag.
    Observera att det skall vara rårörda lingon. Ingen sån där hittepålingonsylt som till största del innehåller äpplen och röda vinbär. Helst hemmagjord, vilket man gör på några sekunder. Lingon från frysdisken, socker, blanda ihop, låt stå i några minuter, rör runt och klart!
  • MrsÄpple

Tärna blodpudding, äpple, bacon och lök. Stek, så har du en "pytt i panna" jättegott!

• K med lilla E
    P30 skrev 2013-09-09 12:47:30 följande:
    På skånskt vis: sirap, rörörda lingon och smör direkt från kylen så att det inte hinner smälta.
    Det där lät INTE gott :)

• RoadRunner

Nej lingon från skogen utanför mitt fönster är bättre än frysdisklingonen;)

P30 skrev 2013-09-09 21:11:20 följande:
    Observera att det skall vara rårörda lingon. Ingen sån där hittepålingonsylt som till största del innehåller äpplen och röda vinbär. Helst hemmagjord, vilket man gör på några sekunder. Lingon från frysdisken, socker, blanda ihop, låt stå i några minuter, rör runt och klart!

• RoadRunner

Nu har jag testat och the verdict is.... inte gott. Ätbart men inte gott, inte med nån av alternativen. Påminner lite om pepparkaka blandat med finsk blodkorv.

• fjonkelina
    RoadRunner skrev 2013-09-10 15:50:31 följande:
    Nu har jag testat och the verdict is.... inte gott. Ätbart men inte gott, inte med nån av alternativen. Påminner lite om pepparkaka blandat med finsk blodkorv.
    Påminner om pepparkaka?? Den var kul :))Gott är det absolut inte,vad man än har till.
    Egentligen ser jag ut som Modesty Blaise.........................................
  • K med lilla E
    fjonkelina skrev 2013-09-10 16:03:42 följande:
    Påminner om pepparkaka?? Den var kul :))Gott är det absolut inte,vad man än har till.

Men det luktar ju pepparkaka om hela anrättningen ju! Så varför skulle det inte smaka som det?
Svar på tråden Blodpudding, vad/hur gör jag?