• Anonym (okänslig??)

Min 8-åring behöver ett läkarbesök för att kolla sin snopp men han vägrar.... Hur göra??

Först och främst vill jag klargöra att jag för det mesta är en vettig och förnuftig förälder som kan tänka själv, men i detta ärende behöver jag andras åsikter... Det är så att min 8årings snopp inter riktigt hänger med som den ska göra, enligt mig. "Strängen" undertill är för kort (tror jag) så snoppen böjer sig neråt som en ostbåge när  han drar tillbaka förhuden. Urinröret får en konstig vinkel nästan rakt neråt, ser konstigt ut bara.

Vet att jag kommer få många kommentarer om vilken idiot/äckel jag är som "spanar in" min sons snopp, men jag hjälper ju honom att duscha så det är svårt att undvika att se. Han har också själv fått visa. Han har inte ont eller besvär av det, förutom att det kan bli lite rött ibland när han slarvar med hygienen. 

Jag har trots hans protester bokat in ett läkarbesök för att kolla upp det här, men han är förstår arg på mig och tycker det är pinsamt. Vi har pratat massor om det och testat att bara se det som ett nödvändigt ont, liksom tandläkaren, men han står på sig: jag vill inte. Och jag blir tveksam och vacklar. Jag är själv övergreppsbarn och tycker väl i princip att tvångsblottning är rätt så rejält kränkande.... Men samtidigt så kan det ju faktiskt vara nåt fel på snoppen....

Hur skulle ni ha gjort ? :-/    

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-14 10:49
    Vi har nu varit hos doktorn. Min son var jättemodig och visade upp snoppen för doktorn, som även hon tyckte det inte såg riktigt bra ut. En av hennes kollegor (kille) konsulterades och de tyckte båda att det var bra att jag sökt hjälp för det. Snoppen kommer med 90% säkerhet att behöva opereras, men inte förrän om ett halvår ca. Skulle snoppen bli bättre av sig själv så kommer de bara att behöva göra ett mindre snitt i själva strängen under lokalbedövning. Om sonen får ont även när han inte dra tillbaka förhuden så skulle vi höra av oss så blir det operation.

Min magkänsla stämde, det var något som var fel. Vill inte ens tänka på hur snoppen hade sett ut om ett par år om jag följt de mest bestämda råden här om att sluta titta på min sons snopp, sluta hjälpa honom med duschen, det är ingen fara, alla ser olika ut (som om jag söker för att jag "tycker hans snopp är ful"...)

Sonen är i alla fall jättestolt och glad över att han vågade visa upp sig men har förstås sin integritet kvar och vill inte prata om en sån pinsam sak, och det tycker jag är sunt Fast jag kommer fortsätta prata sex, onani och snoppar med honom förstås

• Svar på tråden Min 8-åring behöver ett läkarbesök för att kolla sin snopp men han vägrar.... Hur göra??
  • LadyViolette

Varför släpa honom till läkare när han själv säger att han inte har ont?! Och alla ser vi olika ut, vem jämför du med när du säger att det inte ser normalt ut?

• Anonym (x)

Har han inga besvär skulle jag ha avvaktat tills det är dags för besök hos skolläkaren, om sådant görs där ni bor. Har inte bvc eller barnläkare han träffat via bvc sagt något tidigare kan det väl inte vara någon större fara?

• Anonym (okänslig??)
    Anonym (x) skrev 2013-09-09 19:26:56 följande:
    Har han inga besvär skulle jag ha avvaktat tills det är dags för besök hos skolläkaren, om sådant görs där ni bor. Har inte bvc eller barnläkare han träffat via bvc sagt något tidigare kan det väl inte vara någon större fara?
    Han har redan varit hos skolläkare och skolsköterska men de kollar inte snopparna på barnen. Om man nu inte säger att det är nåt problem, men det har han ju egentligen inte. Tror inte heller det är någon akut fara men jag är rädd att den för korta huden hindrar snoppen från att växa rätt senare.
  • Anonym (Z)

Vad jämför du med när du säger det inte ser normalt ut och en åttaåring kan duscha själv varför gör du det?

• Anonym (okänslig??)
    LadyViolette skrev 2013-09-09 19:26:39 följande:
    Varför släpa honom till läkare när han själv säger att han inte har ont?! Och alla ser vi olika ut, vem jämför du med när du säger att det inte ser normalt ut?
    Jag förstår din pik. Men för att besvara din fråga vem jag jämför med: ungefär 270 barn som i förskola, skola och fritidshem som jag arbetat med. Dock så upptäckte jag "felet" för ungefär ett år sedan men tänkte att "jaja, det där kan ju ändra sig och han är ju bara 7 år" men snoppen ser fortfarande konstig ut. Att alla ser olika ut utesluter inte att det kan vara nåt problem - vilket jag aldrig kommer kunna ta reda på på egen hand utan det kan ju bara en läkare avgöra.
  • Fanny b

En lösning kan vara att du kontaktar läkaren och förklarar situationen och då fråga om denne eller någon annan vårdpersonal kan prata med din som om varför det är viktigt att undersöka hans könsorgan, detta möte kan ju ske utan att du är närvarande om din son vill det. Genom sådant möte kan din son också få veta exakt hur undersökningen går till, genom att ha kunskap om hur en specifik behandling går till kan ev rädsla inför behandlingen minska. En annan lösning är att du mutar din son, om han går med på denna undersökning får han välja en valfri leksak eller aktivitet.   

• YummyMami
    Anonym (okänslig??) skrev 2013-09-09 19:29:33 följande:
    Han har redan varit hos skolläkare och skolsköterska men de kollar inte snopparna på barnen. Om man nu inte säger att det är nåt problem, men det har han ju egentligen inte. Tror inte heller det är någon akut fara men jag är rädd att den för korta huden hindrar snoppen från att växa rätt senare.

Att vadå? Hur tänkte du att den skulle den växa fel då?
    Mitt liv Just nu.. dyslexiamaniac.blogspot.se ******************** År 46 fyrasex.blogspot.se
  • hellokill3r
    Anonym (Z) skrev 2013-09-09 19:29:46 följande:
    Vad jämför du med när du säger det inte ser normalt ut och en åttaåring kan duscha själv varför gör du det?

Man kan ju ha fler än en son vet du.

Dessutom har väl de flesta sett nakna småpojkar lite då och då.

Och alla barn kan inte tex tvätta håret själv, eller behöver hjälp i och ur badkar tex.
  • Anonym (okänslig??)
    Anonym (Z) skrev 2013-09-09 19:29:46 följande:
    För att jag är världens grövsta pedofil som bara älskar att tända på småpojkar i duschen förstås!!! (ja, det var ju det du ville säga....)

Nej, för att han fixar inte hårtvätten än, så enkelt är det. Och nej, starta vänligen ingen debatt om att han måste vara förståndshandikappad, så är inte fallet. Han är sen med en del saker bara.
  • Whitetrash86

Låter som en fullt normal penis.
    Alla är olika och vrider och vänder sig olika beroende på vad man gör med det. Har han inte ont (vilket han inte har) så är det fruktansvärt onödigt att kolla upp det. 

Och en 8 åring borde kunna duscha själv, min dotter är 5 och behöver bara ha hjälp med sitt långa hår. 

Svar på tråden Min 8-åring behöver ett läkarbesök för att kolla sin snopp men han vägrar.... Hur göra??