Min 8-åring behöver ett läkarbesök för att kolla sin snopp men han vägrar.... Hur göra??
Först och främst vill jag klargöra att jag för det mesta är en vettig och förnuftig förälder som kan tänka själv, men i detta ärende behöver jag andras åsikter... Det är så att min 8årings snopp inter riktigt hänger med som den ska göra, enligt mig. "Strängen" undertill är för kort (tror jag) så snoppen böjer sig neråt som en ostbåge när han drar tillbaka förhuden. Urinröret får en konstig vinkel nästan rakt neråt, ser konstigt ut bara.
Vet att jag kommer få många kommentarer om vilken idiot/äckel jag är som "spanar in" min sons snopp, men jag hjälper ju honom att duscha så det är svårt att undvika att se. Han har också själv fått visa. Han har inte ont eller besvär av det, förutom att det kan bli lite rött ibland när han slarvar med hygienen.
Jag har trots hans protester bokat in ett läkarbesök för att kolla upp det här, men han är förstår arg på mig och tycker det är pinsamt. Vi har pratat massor om det och testat att bara se det som ett nödvändigt ont, liksom tandläkaren, men han står på sig: jag vill inte. Och jag blir tveksam och vacklar. Jag är själv övergreppsbarn och tycker väl i princip att tvångsblottning är rätt så rejält kränkande.... Men samtidigt så kan det ju faktiskt vara nåt fel på snoppen....
Hur skulle ni ha gjort ? :-/
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-14 10:49
Vi har nu varit hos doktorn. Min son var jättemodig och visade upp snoppen för doktorn, som även hon tyckte det inte såg riktigt bra ut. En av hennes kollegor (kille) konsulterades och de tyckte båda att det var bra att jag sökt hjälp för det. Snoppen kommer med 90% säkerhet att behöva opereras, men inte förrän om ett halvår ca. Skulle snoppen bli bättre av sig själv så kommer de bara att behöva göra ett mindre snitt i själva strängen under lokalbedövning. Om sonen får ont även när han inte dra tillbaka förhuden så skulle vi höra av oss så blir det operation.
Min magkänsla stämde, det var något som var fel. Vill inte ens tänka på hur snoppen hade sett ut om ett par år om jag följt de mest bestämda råden här om att sluta titta på min sons snopp, sluta hjälpa honom med duschen, det är ingen fara, alla ser olika ut (som om jag söker för att jag "tycker hans snopp är ful"...)
Sonen är i alla fall jättestolt och glad över att han vågade visa upp sig men har förstås sin integritet kvar och vill inte prata om en sån pinsam sak, och det tycker jag är sunt Fast jag kommer fortsätta prata sex, onani och snoppar med honom förstås