• Anonym (okänslig??)

Min 8-åring behöver ett läkarbesök för att kolla sin snopp men han vägrar.... Hur göra??

Först och främst vill jag klargöra att jag för det mesta är en vettig och förnuftig förälder som kan tänka själv, men i detta ärende behöver jag andras åsikter... Det är så att min 8årings snopp inter riktigt hänger med som den ska göra, enligt mig. "Strängen" undertill är för kort (tror jag) så snoppen böjer sig neråt som en ostbåge när  han drar tillbaka förhuden. Urinröret får en konstig vinkel nästan rakt neråt, ser konstigt ut bara.

Vet att jag kommer få många kommentarer om vilken idiot/äckel jag är som "spanar in" min sons snopp, men jag hjälper ju honom att duscha så det är svårt att undvika att se. Han har också själv fått visa. Han har inte ont eller besvär av det, förutom att det kan bli lite rött ibland när han slarvar med hygienen. 

Jag har trots hans protester bokat in ett läkarbesök för att kolla upp det här, men han är förstår arg på mig och tycker det är pinsamt. Vi har pratat massor om det och testat att bara se det som ett nödvändigt ont, liksom tandläkaren, men han står på sig: jag vill inte. Och jag blir tveksam och vacklar. Jag är själv övergreppsbarn och tycker väl i princip att tvångsblottning är rätt så rejält kränkande.... Men samtidigt så kan det ju faktiskt vara nåt fel på snoppen....

Hur skulle ni ha gjort ? :-/    

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-14 10:49
    Vi har nu varit hos doktorn. Min son var jättemodig och visade upp snoppen för doktorn, som även hon tyckte det inte såg riktigt bra ut. En av hennes kollegor (kille) konsulterades och de tyckte båda att det var bra att jag sökt hjälp för det. Snoppen kommer med 90% säkerhet att behöva opereras, men inte förrän om ett halvår ca. Skulle snoppen bli bättre av sig själv så kommer de bara att behöva göra ett mindre snitt i själva strängen under lokalbedövning. Om sonen får ont även när han inte dra tillbaka förhuden så skulle vi höra av oss så blir det operation.

Min magkänsla stämde, det var något som var fel. Vill inte ens tänka på hur snoppen hade sett ut om ett par år om jag följt de mest bestämda råden här om att sluta titta på min sons snopp, sluta hjälpa honom med duschen, det är ingen fara, alla ser olika ut (som om jag söker för att jag "tycker hans snopp är ful"...)

Sonen är i alla fall jättestolt och glad över att han vågade visa upp sig men har förstås sin integritet kvar och vill inte prata om en sån pinsam sak, och det tycker jag är sunt Fast jag kommer fortsätta prata sex, onani och snoppar med honom förstås

• Svar på tråden Min 8-åring behöver ett läkarbesök för att kolla sin snopp men han vägrar.... Hur göra??
  • Anonym (Tändstickan)
    Anonym (***) skrev 2013-09-10 15:24:35 följande:
    Ska börja med att säga att alla 8-åringar borde/ska/kan inte duscha själv.
    Nu vet jag inte hur det är med ts barn men min son har as o han fixar inte att duscha själv.

Ts...Jag är lite *pedofil* jag med, vilket resulterade i att min son nu ska opas för att hans ena kula inte har åkte ner. Läkare har sagt innan att det är inget man gör då den kommer snart att falla på plats.
    När den inte hade gjort det då han fyllde 8- ringde jag o då hade det kommit nya riktlinjer.
    Min son har inga problem,men vem vet, det kan ju bli.
    Kan inte hans pappa följa med?
    Förstår att sonen inte vill gå till läkare....har du beskrivit utseendet för någon läkare?

Bra att ni inte väntar med operation! Jag har en vän som blev steril pga att läkarna väntade för länge med att operera då kulorna inte hade åkt ner. De opererade till slut, men hade tydligen väntat för länge. Inte så kul att upptäcka det sedan i vuxen ålder efter att ha försökt att skaffa barn i X antal år. Så det är jättebra att ni opererar nu!
  • Anonym (Tändstickan)

Till TS kan jag bara säga att tyvärr är det bättre att gå till läkaren o kolla upp, oavsett hur jobbigt det är. Bättre att ta det säkra före det osäkra och kolla upp. Förhoppningsvis är allt ok, men skulle det inte vara det så är det så mycket bättre att åtgärda det nu än när han blir äldre. Ju äldre han blir desto mer känsligt och jobbigt kommer det också att vara för honom. Som vuxen kommer han vara tacksam att ni gjorde det när han var liten!

• Anonym (okänslig??)
    Anonym (undrar) skrev 2013-09-11 09:54:14 följande:

Hur menar du? Ett ämne som vilket som helst här hemma? Brukar du prata om sex när din 8-åring är i rummet.? Vad menar du? Förstår inte riktigt...
    Nej, jag har länge anat att du inte riktigt förstår.

Ja, jag och min 8-åring pratar sex. Vi pratar om var han kommer ifrån, hur bebisar utvecklas i magen och kommer till, hur de växer och hur lång tid olika saker i utvecklingen tar. Vi pratar om kaffefilter, busstidtabeller och vitsippor också. Vi pratar om varför vuxna skiljer sig, hur det känns att bli kär, hur viktigt det är att inte utnyttja någon eller tvinga sig på någon fysiskt, inte ens med "oskyldiga" småbarnspussar om motparten faktiskt inte vill. Vi pratar om att det kan vara skönt att pilla på sin egen kropp men att man gör det när man är ensam och att man inte pillar på andras kroppar förrän man börjar bli stor. Han har 2 tonårsbröder som är bra exempel. Vi pratar om känslor och hur det kan kännas inuti när vissa saker händer. Så ja, sex är ett ämne som vilket som helst här hemma.
  • Anonym (okänslig??)
    Hannah76 skrev 2013-09-11 10:14:44 följande:
    Jo jag vet att integriteten är stor och man ska absolut respektera det!

Ts känner sitt barn bäst, hon vet om han "mörkar" att detta är något som är jobbigt för honom eller inte. Är det något som ställer till problem, o som kommer att bli värre så är det ju bra att man kollar upp det?

Man kan ha problem utan att ha ont.   
    Min son mörkar ofta problem av olika slag, inte bara kroppsliga saker. Han vill inte gärna erkänna att han en period var lite utanför i skolan, att han tycker det är jobbigt att pappa inte är här, att han har feber en rolig skoldag. Det heter ofta "nejdå jag mår bra" men det lyser igenom direkt när han faktiskt är ledsen. Han är en känslig kille och det är förstås något positivt i mitt tycke, bara han lär sig att hantera det själv och våga prata om det vore det ännu bättre
  • Anonym (okänslig??)
    Anonym (undrar) skrev 2013-09-11 13:06:01 följande:

Vill lägga till att jag tycker det är konstigt att göra en så otroligt stor sak av att man måste gå till doktorn och visa upp snoppen, samtidigt som det du beskriver i mina öron är konstigt åt andra hållet...att det är helt naturligt att prata om sex med en 8 åring pojke men att visa upp den kroppsdelen för en läkare görs som en nästan oöverstiglig grej. Jag förstår det inte riktigt...nu har jag inte 8 årig pojke men...

Bara säg att ni måste kolla att allt är bra eller något sådant.  Att du finns där bredvid. Att ni ska dit och prata med läkaren. Det gör inte ont eller så. Att läkaren måste se och kanske känna lätt. Om du håller på och babblar om det hur länge som helst så förstoras det ju upp till en jättegrej. Jag håller med sign. "svårt" om att det är dåligt att lära barn att de alltid ska lyda vuxna. Människor som alltid lyder utan att tänka själv kan vara väldigt farligt, både för sig själv och andra. Men som föräldrer måste man ibland bestämma saker om sitt eget barn. Det är skillnad...man kan inte lassa över viktiga beslut för barnet.
    Du missade att det inte är jag som tycker ett läkarbesök är oöverstigligt, utan min son. Folk verkar tro att de diskussioner jag för här i tråden för jag även med min son, konstigt.

"Bara säg att ni måste kolla att allt är bra eller något sådant.  Att du finns där bredvid. Att ni ska dit och prata med läkaren. Det gör inte ont eller så. Att läkaren måste se och kanske känna lätt" skriver du. Vilket är exakt vad jag gjort. Problemet handlar inte om det ju. 
  • Anonym (undrar)

Det var första gången jag skrev så "att du länge anat att jag inte förstår" passar inte på mig. Ja, det är bra att prata om känslor m.m. Och som sagt jag har inten 8 årig pojke så jag kanske har fel men tycker bara att det är konstigt att det ska vara så svårt att gå till doktorn. Bara gör det är min känsla men förklara innan men älta inte. I detta sammanhang, en 8 årig pojke hos en doktor så är det bara en vanlig kroppsdel. Vet inte men om man pratar för mycket om att det är en sexuell kroppsdel kanske det blir mer pinsamt. Jag skulle aldrig vilja att mina föräldrar hade pratat om att "ja, man kan röra sig därnere men bara om man är själv mm. Nu kanske din pojke pillade sig därnere offentligt...verkar vara vanligt bland småpojkar och då måste man ju säga något. Nu kanske jag är onormal rmen fast jag har stark sexdrift nu som vuxen så hade jag inga sexuella känslor förrän jag blev kär för första gången vid 16 års ålder...Jag är tjej så är man kille är det förstås mer naturligt att man pillar...eftersom den hänger utanför...

• Anonym (svårt)
    Anonym (undrar) skrev 2013-09-12 07:14:47 följande:
    Det var första gången jag skrev så "att du länge anat att jag inte förstår" passar inte på mig. Ja, det är bra att prata om känslor m.m. Och som sagt jag har inten 8 årig pojke så jag kanske har fel men tycker bara att det är konstigt att det ska vara så svårt att gå till doktorn. Bara gör det är min känsla men förklara innan men älta inte. I detta sammanhang, en 8 årig pojke hos en doktor så är det bara en vanlig kroppsdel. Vet inte men om man pratar för mycket om att det är en sexuell kroppsdel kanske det blir mer pinsamt. Jag skulle aldrig vilja att mina föräldrar hade pratat om att "ja, man kan röra sig därnere men bara om man är själv mm. Nu kanske din pojke pillade sig därnere offentligt...verkar vara vanligt bland småpojkar och då måste man ju säga något. Nu kanske jag är onormal rmen fast jag har stark sexdrift nu som vuxen så hade jag inga sexuella känslor förrän jag blev kär för första gången vid 16 års ålder...Jag är tjej så är man kille är det förstås mer naturligt att man pillar...eftersom den hänger utanför...

Det är precis lika naturligt att små tjejer pillar! Tjejer har också rätt till sin sexualitet och sin nyfikenhet på den egna kroppen. Även om inte deras "hänger utanför"....
  • Mickan76

Jag tycker att du och din son verkar ha en fin och fullkomligt normal relation. Och jag tycker du gör rätt som tar honom till läkaren. Att folk här på fl genast missuppfattar och dömer tycker jag du bara ska skita i.

• augustisten

Att det var så för dig betyder inte att det är så för alla. Jag onanerade genom att "gunga" mot tex en bordskant från att jag var i fyra/femårsåldern. Och jag kan önska att mina föräldrar talat om att jag borde skött det privat - för det blev ganska pinsamt för mig när jag blev "medveten" om vad det var jag gjorde. Och kom ihåg att jag gjort det framför andra.

Pratar man inte om det utan låtsas som ingenting medan barnet är omedvetet om att det gör något som är sexuellt kommer man nog inte prata om det efteråt heller. Men kan man prata naturligt om kroppsliga saker tidigt finns nog chans att barnen vågar ta upp det även när de är äldre. Jag hade själv gärna kunnat pratat med mina föräldrar om sådant, men jag förstod tidigt att det inte var "något vi pratade om". Tyvärr.
  • Anonym (okänslig??)

uppdaterat ts med detta nu

Vi har nu varit hos doktorn. Min son var jättemodig och visade upp snoppen för doktorn, som även hon tyckte det inte såg riktigt bra ut. En av hennes kollegor (kille) konsulterades och de tyckte båda att det var bra att jag sökt hjälp för det. Snoppen kommer med 90% säkerhet att behöva opereras, men inte förrän om ett halvår ca. Skulle snoppen bli bättre av sig själv så kommer de bara att behöva göra ett mindre snitt i själva strängen under lokalbedövning. Om sonen får ont även när han inte dra tillbaka förhuden så skulle vi höra av oss så blir det operation.
    Min magkänsla stämde, det var något som var fel. Vill inte ens tänka på hur snoppen hade sett ut om ett par år om jag följt de mest bestämda råden här om att sluta titta på min sons snopp, sluta hjälpa honom med duschen, det är ingen fara, alla ser olika ut (som om jag söker för att jag "tycker hans snopp är ful"...)
    Sonen är i alla fall jättestolt och glad över att han vågade visa upp sig men har förstås sin integritet kvar och vill inte prata om en sån pinsam sak, och det tycker jag är sunt    Fast jag kommer fortsätta prata sex, onani och snoppar med honom förstås 

• Anonym (Tändstickan)

Åh vad skönt att ni gick! Nu kommer han få den hjälp som behövs, förhoppningsvis är det ju bara ett mindre ingrepp. Jag tror helt klart att man ska lyssna på sin magkänsla, och som jag skrev ovan så är det bättre att ta det säkra före det osäkra.

• Anonym (...)
    Anonym (okänslig??) skrev 2013-09-14 10:50:37 följande:

Sonen är i alla fall jättestolt och glad över att han vågade visa upp sig men har förstås sin integritet kvar och vill inte prata om en sån pinsam sak, och det tycker jag är sunt    Fast jag kommer fortsätta prata sex, onani och snoppar med honom förstås 
    Bra att ni fick det undersökt och att han var så modig!

Detta är baksidan med att be om råd på en sida som FL. Du verkar ha sorterat vettigt bland råden, men någon annan skulle kanske föredragit att lyssna till "alla ser olika ut" och "jag skulle vänta om jag var du". Jag tycker inte om när folk som inte är medicinskt utbildade ger råd att låta bli en undersökning.
  • Essien

Inga som helst sexuella känslor innan du var 16?!? Herre Gud vad hämmad du måste ha varit i puberteten! Eller den kanske först inträdde vid 16 då? Och det är bra pantat att tro att det är naturligare för barn att undersöka sin kropp bara för att de är pojkar och för att något dinglar utanpå.. Som om att flickor inte fattar att de har en kroppsdelar mellan benen bara för att den inte sticker ut. Vart bodde du egentligen, under en stor sten?!
  • Anonym (undrar)
    Essien skrev 2013-09-14 12:12:27 följande:

Inga som helst sexuella känslor innan du var 16?!? Herre Gud vad hämmad du måste ha varit i puberteten! Eller den kanske först inträdde vid 16 då? Och det är bra pantat att tro att det är naturligare för barn att undersöka sin kropp bara för att de är pojkar och för att något dinglar utanpå.. Som om att flickor inte fattar att de har en kroppsdelar mellan benen bara för att den inte sticker ut. Vart bodde du egentligen, under en stor sten?!

Nej. Jag bodde inte under en stor sten. Vilken otrevlig människa du är.
  • Hannah76
    Anonym (okänslig??) skrev 2013-09-11 22:14:14 följande:
    Min son mörkar ofta problem av olika slag, inte bara kroppsliga saker. Han vill inte gärna erkänna att han en period var lite utanför i skolan, att han tycker det är jobbigt att pappa inte är här, att han har feber en rolig skoldag. Det heter ofta "nejdå jag mår bra" men det lyser igenom direkt när han faktiskt är ledsen. Han är en känslig kille och det är förstås något positivt i mitt tycke, bara han lär sig att hantera det själv och våga prata om det vore det ännu bättre

Ja precis - du vet ju detta för att det är dina son. Och man kan få med sitt barn utan att tvinga, och jag tycker det verkar som att du inte tvingar honom.
  • Hannah76

Skönt!!!
    Härligt att det gick bra, o att du tog rätt beslut för er. 
  • Juronjaure

Duktig kille! Och duktig mamma som inte lyssnar på alla korkade råd som ges här på familjeliv ;)
  • Denicee
    Anonym (okänslig??) skrev 2013-09-09 19:24:10 följande:

Först och främst vill jag klargöra att jag för det mesta är en vettig och förnuftig förälder som kan tänka själv, men i detta ärende behöver jag andras åsikter... Det är så att min 8årings snopp inter riktigt hänger med som den ska göra, enligt mig. "Strängen" undertill är för kort (tror jag) så snoppen böjer sig neråt som en ostbåge när  han drar tillbaka förhuden. Urinröret får en konstig vinkel nästan rakt neråt, ser konstigt ut bara.

Vet att jag kommer få många kommentarer om vilken idiot/äckel jag är som "spanar in" min sons snopp, men jag hjälper ju honom att duscha så det är svårt att undvika att se. Han har också själv fått visa. Han har inte ont eller besvär av det, förutom att det kan bli lite rött ibland när han slarvar med hygienen. 

Jag har trots hans protester bokat in ett läkarbesök för att kolla upp det här, men han är förstår arg på mig och tycker det är pinsamt. Vi har pratat massor om det och testat att bara se det som ett nödvändigt ont, liksom tandläkaren, men han står på sig: jag vill inte. Och jag blir tveksam och vacklar. Jag är själv övergreppsbarn och tycker väl i princip att tvångsblottning är rätt så rejält kränkande.... Men samtidigt så kan det ju faktiskt vara nåt fel på snoppen....

Hur skulle ni ha gjort ? :-/    

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-14 10:49

Sonen är i alla fall jättestolt och glad över att han vågade visa upp sig men har förstås sin integritet kvar och vill inte prata om en sån pinsam sak, och det tycker jag är sunt Fast jag kommer fortsätta prata sex, onani och snoppar med honom förstås

Ingen fara:) vet någon som varit med om samma. De klippte bara strängen förstod jag de som. Stackaren levde med de tills han blev vuxen i vågade ta tag i de trots att mamman varit sagt till att man kan fixa om man vill nät man blir äldre. En mamma e inte äcklig som märker att något är fem.. man duschar sina barn länge.. de skulle varit fel på dig om du inte märkt detta
Svar på tråden Min 8-åring behöver ett läkarbesök för att kolla sin snopp men han vägrar.... Hur göra??