• Anonym (okänslig??)

Min 8-åring behöver ett läkarbesök för att kolla sin snopp men han vägrar.... Hur göra??

Först och främst vill jag klargöra att jag för det mesta är en vettig och förnuftig förälder som kan tänka själv, men i detta ärende behöver jag andras åsikter... Det är så att min 8årings snopp inter riktigt hänger med som den ska göra, enligt mig. "Strängen" undertill är för kort (tror jag) så snoppen böjer sig neråt som en ostbåge när  han drar tillbaka förhuden. Urinröret får en konstig vinkel nästan rakt neråt, ser konstigt ut bara.

Vet att jag kommer få många kommentarer om vilken idiot/äckel jag är som "spanar in" min sons snopp, men jag hjälper ju honom att duscha så det är svårt att undvika att se. Han har också själv fått visa. Han har inte ont eller besvär av det, förutom att det kan bli lite rött ibland när han slarvar med hygienen. 

Jag har trots hans protester bokat in ett läkarbesök för att kolla upp det här, men han är förstår arg på mig och tycker det är pinsamt. Vi har pratat massor om det och testat att bara se det som ett nödvändigt ont, liksom tandläkaren, men han står på sig: jag vill inte. Och jag blir tveksam och vacklar. Jag är själv övergreppsbarn och tycker väl i princip att tvångsblottning är rätt så rejält kränkande.... Men samtidigt så kan det ju faktiskt vara nåt fel på snoppen....

Hur skulle ni ha gjort ? :-/    

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-14 10:49
    Vi har nu varit hos doktorn. Min son var jättemodig och visade upp snoppen för doktorn, som även hon tyckte det inte såg riktigt bra ut. En av hennes kollegor (kille) konsulterades och de tyckte båda att det var bra att jag sökt hjälp för det. Snoppen kommer med 90% säkerhet att behöva opereras, men inte förrän om ett halvår ca. Skulle snoppen bli bättre av sig själv så kommer de bara att behöva göra ett mindre snitt i själva strängen under lokalbedövning. Om sonen får ont även när han inte dra tillbaka förhuden så skulle vi höra av oss så blir det operation.

Min magkänsla stämde, det var något som var fel. Vill inte ens tänka på hur snoppen hade sett ut om ett par år om jag följt de mest bestämda råden här om att sluta titta på min sons snopp, sluta hjälpa honom med duschen, det är ingen fara, alla ser olika ut (som om jag söker för att jag "tycker hans snopp är ful"...)

Sonen är i alla fall jättestolt och glad över att han vågade visa upp sig men har förstås sin integritet kvar och vill inte prata om en sån pinsam sak, och det tycker jag är sunt Fast jag kommer fortsätta prata sex, onani och snoppar med honom förstås

• Svar på tråden Min 8-åring behöver ett läkarbesök för att kolla sin snopp men han vägrar.... Hur göra??
  • Anonym (Sluta tjafsa)

Men vad folk håller på, orkar inte läsa allt.

Tänker på ett råd jag fått som ung tjej inför första gynbesöket: börja med att boka en tid där ingen undersökning görs, utan man bara pratar. Om hur en undersökning går till och vad som är ens eventuella problem, men utan att behöva klä av sig om man inte vill.

SEN kan man boka in ett till besök, nu när man vet vem det är dom ska "titta där nere".

Ring till vårdcentralen och förklara läget, dom borde kunna ställa upp på detta, om än ni får en del väntetid.

Jag tycker att det är fint av dig ts att du respekterar din sons integritet samtidigt som du vill ta det säkra före det osäkra. Stå på dig!

(Förresten minns jag själv att jag gick och kräktes på toaletten innan läkarbesöket när jag var liten, enbart för att jag var nervös för att visa mig naken för doktorn)

• Anonym (Jossan)

Men vilka löjliga kommentarer om att hon hjälper sin son duscha. Det fungerar olika för alla och jag är rätt säker på att ts inte skulle duscha sin son om han inte ville. Min mamma hjälpte min lillebror med håret ibland för att han slarvade och det inte riktigt blev rent, barn i den åldern rör ju på sig en del och blir varma och svettiga. Jag tycker inte att ni ska gå så hårt på, det handlar om en mamma och hennes son... Nakenhet är naturligt.

Tyvärr kan jag dock inte hjälpa dig med ditt problem, du kanske kan ringa och rådfråga en läkare, förklara hans "problem" utförligt för att se om läkaren kan lugna dig eller ge råd över telefon? :)

• Insatt
    Anonym (Sluta tjafsa) skrev 2013-09-09 23:18:55 följande:
    Men vad folk håller på, orkar inte läsa allt.

Tänker på ett råd jag fått som ung tjej inför första gynbesöket: börja med att boka en tid där ingen undersökning görs, utan man bara pratar. Om hur en undersökning går till och vad som är ens eventuella problem, men utan att behöva klä av sig om man inte vill.
    SEN kan man boka in ett till besök, nu när man vet vem det är dom ska "titta där nere".

Ring till vårdcentralen och förklara läget, dom borde kunna ställa upp på detta, om än ni får en del väntetid.

Jag tycker att det är fint av dig ts att du respekterar din sons integritet samtidigt som du vill ta det säkra före det osäkra. Stå på dig!
    (Förresten minns jag själv att jag gick och kräktes på toaletten innan läkarbesöket när jag var liten, enbart för att jag var nervös för att visa mig naken för doktorn)
    Jättebra tips! Det ska jag komma ihåg ifall jag får barn.
  • mammas4killar

Ts: min ena son hade samma besvär, hans förhud var för trång och det samlades smuts och det var svårt att rengöra. Nu var han också i samma ålder som din son och jag spanade heller inte in barnets kön utan jag såg att barnet kliade samt att han sa att det gjorde ont, fick samma svar att förhuden var för trång och att strängen kort.

Iallafall gick vi till läkaren och jag förklarade för sonen att doktorn ska bara titta för att se att det inte är något farligt och att doktorn måste titta på snoppen för att det ska bli bättre, väl hos läkaren frågade jag ifall sonen ville att jag skulle vara inne i rummet eller gå ut, jag gjorde ingen stor grej av det utan var precis som om läkaren skulle kolla öronen eller vad som helst.
    Förbered barnet på vad som kommer hända och gör ingen stor grej av det. Jag tror säkert det går bra och till mig sa dom att det växer bort oftast och har det inte gjort det i sena tonåren så kan det åtgärdas.

lycka tillGlad

• Anonym (sk)

TS, detta är nog en sån situation som är svår att ta sig vidare i, utan konflikt, eftersom du redan tyvärr medgivit för sonen att detta går att diskutera. I vissa situationer måste vi föräldrar vara snabba med att avgöra om det är VI elller barnet som bestämmer, och i den här frågan är det knappast någon fråga tycker jag. Om inte sonen har ett funktionshinder som gör att han inte klarar stressen det innebär att gå iväg på ett läskigt läkarbesök utan en massa extra stöd? Ett barn utan funktionsnedsättning behöver det stöd det innebär att föräldern lugnt, tryggt och sakligt talar om att nu är det såhär och jag är med och stöttar dig. Och efteråt får han förstås någon belöning eller i alla fall massor med beröm. Muta INTE med presenter, hamna inte i förhandling om en sak som inte är ett barnbeslut. Lycka till. 

• Punkster

TS, nu har du till skillnad från trådstarten där du endast uttryckte allmän oro beskrivit 2 allvarliga medicinska problem: Att det "sprutar åt alla håll" när han kissar (kan vara ett tecken på hypospadi, tillsammans med att snoppen är böjd neråt när han drar tillbaka förhuden) samt att han upplever att det känns trångt och obehagligt när han får stånd och onanerar, vilket påverkar hans vilja att onanera och därmed hans sexuella livskavlitet.

Jag tyckte förut att ett läkarbesök ev. kunde vänta eller kanske inte ens var nödvändigt, men den här informationen har fått mig att ändra uppfattning. Om det är som du beskriver så behöver han träffa läkaren. Det är olyckligt att han själv inte vill, men det kan inte hjälpas. De problemen du beskriver ovan kan vara allvarliga och får negativa konsekvenser för honom i framtiden.

• stormfågel

Jag kan inte heller tycka att det är så dramatiskt att gå till läkaren (även om jag själv är en sån där som drar mig för att gå dit). Det är bra att lära sig att gåt till doktorn även om det är på "pinsamma" ställen.

Det är massor med folk som går med urinläckage eller plågsamma hemorrojder i år efter år för att de tycker att det är pinsamt. För att inte tala om de som har besvär vid sex under många år utan att  få den hjälp som behövs.

Lika lite som  en förälder alltid kan avgöra om det är normalt att en unge alltid säger "va?" när man säger nåt, så att man kollar upp hörseln så tar väl en ansvarsfull förälder och kollar upp en penis som ser (eventuellt) felväxt ut. Det är väl inget mer med det?

Jag tycker inte att mina tre små förskolepojkars snoppar är det minsta pinsamma utan skulle absolut kolla upp om någon av dem hade besvär.

• sextiotalist

Jag har också en son med mycket hög integritet, och jag förstår ditt dilemma. Nu hade vi "turen" att vår son har ställt upp på en obehaglig undersökning (misstänkt testikeltorrsion) och det var dessutom akut.

Jag fick förklara för honom att för läkaren är inte snoppen mer än en tumme, finger etc, men de vet att många tycker det är obehagligt och gör det bra och fint. Det gjorde saken lättare att pappan hade gjort en operation av pungen innan.

Sätt dig ner och ta ett samtal igen, förklara än en gång att läkarna är vana vid detta, att det är många pojkar, killar och farbröder som behöver få sina snoppar undersökta ibland. Att du förstår att det är jobbigt, och att kvinnor/tjejer regelbundet måste göra sådana undersökningar och att det är bara att gilla läget.

Självklart ska du gå.       

• Primmeling

Jag är med dig ts! Och tycker ni ska gå till dr. Ett läkarbesök är aldrig ett övergrepp om inte läkaren borde bli av med sin legitimation.

• rockaroll

Ts, be pojkens far att ta detta. Det kan vara enklare att förstå varför han måste undersökas om en av samma kön förklarar. Det blir inte lika laddat. Sen att pappan följer med till doktorn, och doktorn får förklara hur undersökningen går till och vad som kan vara fel. Vill han inte klä av sig då så boka ett nytt besök.

Ett ex till mig fick göra en omskärning, för han fastnade när han runkade pga för trång förhud.. DET kan jag tänka mig kändes pinsamt.

Svar på tråden Min 8-åring behöver ett läkarbesök för att kolla sin snopp men han vägrar.... Hur göra??