• Anonym (okänslig??)

Min 8-åring behöver ett läkarbesök för att kolla sin snopp men han vägrar.... Hur göra??

Först och främst vill jag klargöra att jag för det mesta är en vettig och förnuftig förälder som kan tänka själv, men i detta ärende behöver jag andras åsikter... Det är så att min 8årings snopp inter riktigt hänger med som den ska göra, enligt mig. "Strängen" undertill är för kort (tror jag) så snoppen böjer sig neråt som en ostbåge när  han drar tillbaka förhuden. Urinröret får en konstig vinkel nästan rakt neråt, ser konstigt ut bara.

Vet att jag kommer få många kommentarer om vilken idiot/äckel jag är som "spanar in" min sons snopp, men jag hjälper ju honom att duscha så det är svårt att undvika att se. Han har också själv fått visa. Han har inte ont eller besvär av det, förutom att det kan bli lite rött ibland när han slarvar med hygienen. 

Jag har trots hans protester bokat in ett läkarbesök för att kolla upp det här, men han är förstår arg på mig och tycker det är pinsamt. Vi har pratat massor om det och testat att bara se det som ett nödvändigt ont, liksom tandläkaren, men han står på sig: jag vill inte. Och jag blir tveksam och vacklar. Jag är själv övergreppsbarn och tycker väl i princip att tvångsblottning är rätt så rejält kränkande.... Men samtidigt så kan det ju faktiskt vara nåt fel på snoppen....

Hur skulle ni ha gjort ? :-/    

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-14 10:49
    Vi har nu varit hos doktorn. Min son var jättemodig och visade upp snoppen för doktorn, som även hon tyckte det inte såg riktigt bra ut. En av hennes kollegor (kille) konsulterades och de tyckte båda att det var bra att jag sökt hjälp för det. Snoppen kommer med 90% säkerhet att behöva opereras, men inte förrän om ett halvår ca. Skulle snoppen bli bättre av sig själv så kommer de bara att behöva göra ett mindre snitt i själva strängen under lokalbedövning. Om sonen får ont även när han inte dra tillbaka förhuden så skulle vi höra av oss så blir det operation.

Min magkänsla stämde, det var något som var fel. Vill inte ens tänka på hur snoppen hade sett ut om ett par år om jag följt de mest bestämda råden här om att sluta titta på min sons snopp, sluta hjälpa honom med duschen, det är ingen fara, alla ser olika ut (som om jag söker för att jag "tycker hans snopp är ful"...)

Sonen är i alla fall jättestolt och glad över att han vågade visa upp sig men har förstås sin integritet kvar och vill inte prata om en sån pinsam sak, och det tycker jag är sunt Fast jag kommer fortsätta prata sex, onani och snoppar med honom förstås

• Svar på tråden Min 8-åring behöver ett läkarbesök för att kolla sin snopp men han vägrar.... Hur göra??
  • Anonym (***)

Ska börja med att säga att alla 8-åringar borde/ska/kan inte duscha själv.
    Nu vet jag inte hur det är med ts barn men min son har as o han fixar inte att duscha själv.

Ts...Jag är lite *pedofil* jag med, vilket resulterade i att min son nu ska opas för att hans ena kula inte har åkte ner. Läkare har sagt innan att det är inget man gör då den kommer snart att falla på plats.
    När den inte hade gjort det då han fyllde 8- ringde jag o då hade det kommit nya riktlinjer.
    Min son har inga problem,men vem vet, det kan ju bli.
    Kan inte hans pappa följa med?
    Förstår att sonen inte vill gå till läkare....har du beskrivit utseendet för någon läkare?

• augustisten
    Det värsta skrev 2013-09-10 10:01:57 följande:
    Det som är mest integritetskränkande för pojken är väl att du i praktiken identifierar honom så han och hans kompisar känner igen honom och hans lösmynta förälder.

Kan inte begripa er som fläker ut alla pinsamma detaljer om era barn och andra så de lätt kan identifieras. 

Roligast idag

Hur i jösse namn ska någon kunna identifiera ts son utifrån vad hon skrivit utan att bli arresterad?
  • augustisten

Min sjuåring har förresten problem med balanit och behöver hjälp att tvätta snoppen varje dag - morgon och kväll. Men han har som tur är inga problem med det.

Ts - du kan ju prata med din son om vilka problem han kan få utan hjälp. 1177 har tex en bra sida om just balanit som trång förhud lätt leder till (du kan bildgogla det också om du vill visa en avskräckande bild - varning om du är känslig dock).

• Anonym (bssk)

Ring till kirurgmottagningen på ert närmsta sjukhus och konsultera vad de tycker.

Har han inte ont, inte har svårt att kissa eller annat så görs sannolikt inget förrens han är så mogen att han vill ta ett beslut om vad som eventuellt ska göras något åt.

Med vänlig hälsning//Barnsjuksköterska

• Anonym (bssk)

ps. självklart är det fullt normalt och ett gott föräldraskap att upptäcka när något avviker hos sitt barn (och då även de genitala delarna såklart!) Fattar inte hur något annat ens kan föras på tal.

• The TARDIS
    TheElfa skrev 2013-09-10 11:59:15 följande:
    Jag tycker du är fantastisk som tar tag i detta...Och det är såååå bra att du faktiskt får hjälpa din son...Jag får inte ens se min sons snopp...Knappt hans rumpa...(Han är 13) och det har varit problem med skolan och så när det skulle kolla snopp och kulor...Han vägrade totalt....Så vi fick göra en liten...abrovinch...Han fick kolla själv och förklara...Vilket han tyckte var urpinsamt..Men jag försöker påminna honom om att dra tillbaka förhuden när han tvättar sig så att han gör rent där med...Han tycker naturligtvis att jag är urfjantig när jag säger det, men jag måste påminna lite ibland...Han badar alltid med stängd dörr och gör alla grejer själv. Kan tilläggas att han har Autism och ADHD, så det kan vara därför han är så blyg för att visa sig helnäck...Men han kan däremot vara kalsongman en hel dag...Stå på dig! Du är en stark och bra mamma!!! Solig
    De flesta killar i den åldern är på det här viset. Hade inte heller velat vara näck inför mina föräldrar i den åldern. Ytterst pinsamt tyckte jag då.
  • Anonym (okänslig??)
    Det värsta skrev 2013-09-10 10:01:57 följande:
    Det som är mest integritetskränkande för pojken är väl att du i praktiken identifierar honom så han och hans kompisar känner igen honom och hans lösmynta förälder.
    Kan inte begripa er som fläker ut alla pinsamma detaljer om era barn och andra så de lätt kan identifieras. 
    Haha va? Han är 8 år och pojke: ja, satan, nu vet ju alla vem det är Drömmer
  • Anonym (okänslig??)
    Ripper500 skrev 2013-09-10 10:47:06 följande:
    Problemet är inge konstigt utan helt normalt. Växer bort med tiden.
    I vissa fall behövs hjälp men knappast på en 8 åring.
    Fast du, det har liksom inte med ålder att göra... Finns nyfödda pojkar som måste akut operera sin snopp för att den tex inte har ett urinrör. Då hjälper det knappast att vänta.
  • Anonym (okänslig??)
    virrevapp skrev 2013-09-10 10:49:13 följande:
    Allvarligt? Tror du att en 8 åring och hans polare läser på familjeliv? Och vem sjutton ska "känna igen" honom utifrån en beskrivning av hans snopp??? Obestämd

Särskilt inte med tanke på att flera här i tråden anser att det är onormalt att jag som mamma känner igen min sons snopp. Måste vara vansinne att andra barn skulle göra det då....
  • Starkast
    Anonym (okänslig??) skrev 2013-09-09 19:24:10 följande:
    Först och främst vill jag klargöra att jag för det mesta är en vettig och förnuftig förälder som kan tänka själv, men i detta ärende behöver jag andras åsikter... Det är så att min 8årings snopp inter riktigt hänger med som den ska göra, enligt mig. "Strängen" undertill är för kort (tror jag) så snoppen böjer sig neråt som en ostbåge när  han drar tillbaka förhuden. Urinröret får en konstig vinkel nästan rakt neråt, ser konstigt ut bara.

Vet att jag kommer få många kommentarer om vilken idiot/äckel jag är som "spanar in" min sons snopp, men jag hjälper ju honom att duscha så det är svårt att undvika att se. Han har också själv fått visa. Han har inte ont eller besvär av det, förutom att det kan bli lite rött ibland när han slarvar med hygienen. 

Jag har trots hans protester bokat in ett läkarbesök för att kolla upp det här, men han är förstår arg på mig och tycker det är pinsamt. Vi har pratat massor om det och testat att bara se det som ett nödvändigt ont, liksom tandläkaren, men han står på sig: jag vill inte. Och jag blir tveksam och vacklar. Jag är själv övergreppsbarn och tycker väl i princip att tvångsblottning är rätt så rejält kränkande.... Men samtidigt så kan det ju faktiskt vara nåt fel på snoppen....

Hur skulle ni ha gjort ? :-/    

Jag skulle vänta eftersom han inte har några problem med det. Snoppar ser väldigt olika ut och vissa har den formen du beskriver. Med största sannorlikhet är den helt normal.

Vore jag orolig skulle jag boka en telefontid med en läkare och prata om det och beskriva den vägen. Men aldrig släpa iväg mitt barn, i den känsliga ålder han befinner sig i, när inga problem finns. 

Eftersom du gör det här så stort kommer han ju tro att det ÄR fel på honom. Den dag han ska börja vara intim med tjejer kommer han alldeles säkert tycka det blir jättejobbigt. När t.o.m. mamma släpar honom till doktorn för att hon tycker den ser konstig ut, vad ska då tjejerna tycka....

Tänk på att just det här läkarbesöket kommer han ALDRIG glömma bort. Utan alltid minnas.

Jag skulle även tänka och ev. fråga, att även OM det vore något fel. Vad skulle sjukvården göra åt det?
    Med största sannorlikhet inte ett dugg eftersom han inte har några problem med det. Är det då värt att utsätta honom för det?

Eftersom du inte reagerat på det förens nu när han är 8år, BVC inte har reagerat, skolläkaren inte har gjort det under första besöket när de kollar testiklarna, så är det väldigt jätteosannorlikt att något skulle vara fel. Alla ser vi olika ut och snoppar kan ju se ut och peka åt vilket håll som helst...             
Svar på tråden Min 8-åring behöver ett läkarbesök för att kolla sin snopp men han vägrar.... Hur göra??