• Anonym (okänslig??)

Min 8-åring behöver ett läkarbesök för att kolla sin snopp men han vägrar.... Hur göra??

Först och främst vill jag klargöra att jag för det mesta är en vettig och förnuftig förälder som kan tänka själv, men i detta ärende behöver jag andras åsikter... Det är så att min 8årings snopp inter riktigt hänger med som den ska göra, enligt mig. "Strängen" undertill är för kort (tror jag) så snoppen böjer sig neråt som en ostbåge när  han drar tillbaka förhuden. Urinröret får en konstig vinkel nästan rakt neråt, ser konstigt ut bara.

Vet att jag kommer få många kommentarer om vilken idiot/äckel jag är som "spanar in" min sons snopp, men jag hjälper ju honom att duscha så det är svårt att undvika att se. Han har också själv fått visa. Han har inte ont eller besvär av det, förutom att det kan bli lite rött ibland när han slarvar med hygienen. 

Jag har trots hans protester bokat in ett läkarbesök för att kolla upp det här, men han är förstår arg på mig och tycker det är pinsamt. Vi har pratat massor om det och testat att bara se det som ett nödvändigt ont, liksom tandläkaren, men han står på sig: jag vill inte. Och jag blir tveksam och vacklar. Jag är själv övergreppsbarn och tycker väl i princip att tvångsblottning är rätt så rejält kränkande.... Men samtidigt så kan det ju faktiskt vara nåt fel på snoppen....

Hur skulle ni ha gjort ? :-/    

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-14 10:49
    Vi har nu varit hos doktorn. Min son var jättemodig och visade upp snoppen för doktorn, som även hon tyckte det inte såg riktigt bra ut. En av hennes kollegor (kille) konsulterades och de tyckte båda att det var bra att jag sökt hjälp för det. Snoppen kommer med 90% säkerhet att behöva opereras, men inte förrän om ett halvår ca. Skulle snoppen bli bättre av sig själv så kommer de bara att behöva göra ett mindre snitt i själva strängen under lokalbedövning. Om sonen får ont även när han inte dra tillbaka förhuden så skulle vi höra av oss så blir det operation.

Min magkänsla stämde, det var något som var fel. Vill inte ens tänka på hur snoppen hade sett ut om ett par år om jag följt de mest bestämda råden här om att sluta titta på min sons snopp, sluta hjälpa honom med duschen, det är ingen fara, alla ser olika ut (som om jag söker för att jag "tycker hans snopp är ful"...)

Sonen är i alla fall jättestolt och glad över att han vågade visa upp sig men har förstås sin integritet kvar och vill inte prata om en sån pinsam sak, och det tycker jag är sunt Fast jag kommer fortsätta prata sex, onani och snoppar med honom förstås

• Svar på tråden Min 8-åring behöver ett läkarbesök för att kolla sin snopp men han vägrar.... Hur göra??
  • Anonym (okänslig??)
    Punkster skrev 2013-09-10 07:54:19 följande:
    TS, nu har du till skillnad från trådstarten där du endast uttryckte allmän oro beskrivit 2 allvarliga medicinska problem: Att det "sprutar åt alla håll" när han kissar (kan vara ett tecken på hypospadi, tillsammans med att snoppen är böjd neråt när han drar tillbaka förhuden) samt att han upplever att det känns trångt och obehagligt när han får stånd och onanerar, vilket påverkar hans vilja att onanera och därmed hans sexuella livskavlitet.

Jag tyckte förut att ett läkarbesök ev. kunde vänta eller kanske inte ens var nödvändigt, men den här informationen har fått mig att ändra uppfattning. Om det är som du beskriver så behöver han träffa läkaren. Det är olyckligt att han själv inte vill, men det kan inte hjälpas. De problemen du beskriver ovan kan vara allvarliga och får negativa konsekvenser för honom i framtiden.
    Anledningen till att jag inte ligger i fosterställning och gråter av oro är att han just säger uttryckligen att han inte har ont. Tror han talar sanning. Däremot verkar det ju onekligen obekvämt för honom, och jag tänker ur ett framtidsperspektiv. NU gör det ingenting att han inte kan onanera, men om 2,3, 8 år?
  • Waldo

Min dotter kunde också totalvägra saker när hon var liten.
    Som förälder fick man avgöra vilket som var nödvändigt och vilket som inte var det.
    Man fick använda sitt sunda förnuft
    Och i detta fallet tror jag kanske att du får ta ett samtal med din som coh försöka förklara att det är nödvändigt.
    Sedan får dom små liven avsky sina föräldrar i en vecka, men det får vi ta, dom gånger det handlar om deras hälsa.

Vi har en privatläkare som känner oss utan och innan som familj och personer, som har haft hand om oss sedan min dotter föddes.
    Det underlättade all kontakt med sjukvården och det var bara att förklara att dottern kände obehag för ditten eller datten och den fantastiska personalen ställde genast upp och tog hand om henne
    Förklarade allt dom skulle göra, varför, visade bilder, bjöd på fika, visade runt i alla rummen, presenterade alla och jag vet inte allt.
    Du kanske inte har samma kontakt med din läkare, men ta ett liknande samtal och förklara läget
    Dom brukar alltid vara tillmötesgående när det gäller barn och ha ett och annat trick att ta till

• Det värsta

Det som är mest integritetskränkande för pojken är väl att du i praktiken identifierar honom så han och hans kompisar känner igen honom och hans lösmynta förälder.
    Kan inte begripa er som fläker ut alla pinsamma detaljer om era barn och andra så de lätt kan identifieras. 

• Ripper500

Problemet är inge konstigt utan helt normalt. Växer bort med tiden.
    I vissa fall behövs hjälp men knappast på en 8 åring.

• Anonym (...)
    Det värsta skrev 2013-09-10 10:01:57 följande:
    Det som är mest integritetskränkande för pojken är väl att du i praktiken identifierar honom så han och hans kompisar känner igen honom och hans lösmynta förälder.
    Kan inte begripa er som fläker ut alla pinsamma detaljer om era barn och andra så de lätt kan identifieras. 

Fast hur identifierande är det att säga att det handlar om en 8-årig pojke? Hur många finns det i Sverige tror du?
    Vad specifikt har TS sagt som kan identifiera vem det gäller? Jag har läst alla TS inlägg och kan inte se detta.
  • virrevapp
    Allvarligt? Tror du att en 8 åring och hans polare läser på familjeliv? Och vem sjutton ska "känna igen" honom utifrån en beskrivning av hans snopp??? Obestämd
  • Anders 386

Jag skulle inte bry mig om att besöka läkare. Det händer så mycket med snoppen i puberteten. Jag skulle vänta och se hur det ser ut när han är typ 13-15 år. OM det ser konstigt ut då är det läge att kolla upp.
    Själv kunde jag inte ens dra tillbaka förhuden när jag var 8 år. funkade först typ i 11-årsåldern efter att jag själv tänjt ut den försiktigt. Och min snopp har fungerat utmärkt i många år. Skrattande

Ganska säker på att grabbens snopp är fullständigt normal.

• Bobelin

Min son opererades för trång och fastväxt förhud när han var 10. Upptäcktes när han kom och sa själv att hans snopp inte var som de andras när han kissade. Han visade mig motvilligt och hela förhuden var fastväxt i ollonet och den blåstes upp som en ballong när han kissade.

Vid första läkarbesöket vägrade han visa upp sig för läkaren var kvinna. Vi fick en ny tid hos en manlig läkare som genast skrev remiss för operation som skedde inom några dagar. Läkaren på sjukhuset sa att vi hade kommit i sista stund för det var nätt och jämt så ihopvuxet att han inte skulle ha kunnat kissa snart.

Så, allt blir inte bättre för att man väntat!

• TheElfa

Jag tycker du är fantastisk som tar tag i detta...Och det är såååå bra att du faktiskt får hjälpa din son...Jag får inte ens se min sons snopp...Knappt hans rumpa...(Han är 13) och det har varit problem med skolan och så när det skulle kolla snopp och kulor...Han vägrade totalt....Så vi fick göra en liten...abrovinch...Han fick kolla själv och förklara...Vilket han tyckte var urpinsamt..Men jag försöker påminna honom om att dra tillbaka förhuden när han tvättar sig så att han gör rent där med...Han tycker naturligtvis att jag är urfjantig när jag säger det, men jag måste påminna lite ibland...Han badar alltid med stängd dörr och gör alla grejer själv. Kan tilläggas att han har Autism och ADHD, så det kan vara därför han är så blyg för att visa sig helnäck...Men han kan däremot vara kalsongman en hel dag...Stå på dig! Du är en stark och bra mamma!!! Solig

• Waldo
    Verkligen?

Det skulle krävas att man radade upp alla Sveriges 8 åriga gossar på en rad och inspekterade deras snoppar.
    Men det kanske är något du har för vana att göra?
Svar på tråden Min 8-åring behöver ett läkarbesök för att kolla sin snopp men han vägrar.... Hur göra??