• wallinskan

lchf för barn

Heej på er där ute, Äter själv lchf sedan 1 år tillbaka pga hälsoskäl och finner många fördelar med denna kost. Nu är det dags att introducera mitt första barn för mat och då känns det naturligt att även ge henne mat fri från onödiga tillsatser, socker och gluten. I denna tråd hoppas jag att vi kan ge varandra tips och idéer på bra näringsrik mat till våra små från första tuggan till hela portioner :)

• Svar på tråden lchf för barn
  • sextiotalist
    hlie skrev 2013-09-15 15:34:58 följande:
    Nej jag är inte vuxen :) 

men du är inte i förskoleåldern, utan troligen vuxit nästan klart.
  • Mandel
    Frau Farbissina skrev 2013-09-15 16:01:26 följande:
    Massor av fett var det när jag testade eländet. Det var ändå bara  några år sen. Har de ändrat den kanske?
    Har inte sagt att bara kolhydrater från spannmål är OK. Men inte ens frukt var OK när jag käkade LCHF.
    Trodde jag skulle dö. Hade ont i leder, glömde en massa och så mysiga bröstsmärtor på det.
    Inget för barn med andra ord.
    Hur mycket är massor av fett?
    Samma som en kompis som fått för sig att han ska äta 125g smör om dagen?
    När jag har testat att lägga in fett i ex matdagboken för att få rätt fördelning på energiprocenten så är 125g smör åt h-vete för mycket.
    2ägg, 1msk kokosolja, 1msk majonäs och sedan är det i princip fullt för den dagen på fettfronten om energifördelningen ska bli korrekt om man ska tänka lite på hur mycket kalorier man stoppar i sig och inte hamna på 3000 eller mer.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Koppkaka

Dessa krämpor, de kan liknas vid avgiftning från knark. För socker gör sig så beroende att du får avgiftningssymtom.

Jag vill förresten tillägga, att jag äter inte LCHF. Men kost intresserar mig.

• Visstfanvilldu

Personligen tycker jag det är taskigt att inte låta barnen bli så stora att de kan välja själva om de vill utesluta i princip alla kolhydrater eller inte. Lite som att bara ge veganmat. Hur kommer kroppen reagera senare i livet om barnet inte vill äta LCHF längre? Dessutom har vi gett våra barn vanlig sk husmanskost med kolhydrater berydligt längre än vad LCHF har funnits, och de flesta ungar verkar ju vara friska och må bra?

• Frau Farbissina
    Visstfanvilldu skrev 2013-09-15 16:54:21 följande:
    Personligen tycker jag det är taskigt att inte låta barnen bli så stora att de kan välja själva om de vill utesluta i princip alla kolhydrater eller inte. Lite som att bara ge veganmat. Hur kommer kroppen reagera senare i livet om barnet inte vill äta LCHF längre? Dessutom har vi gett våra barn vanlig sk husmanskost med kolhydrater berydligt längre än vad LCHF har funnits, och de flesta ungar verkar ju vara friska och må bra?
    Really?
  • Frau Farbissina
    Mandel skrev 2013-09-15 16:26:21 följande:
    Hur mycket är massor av fett?
    Samma som en kompis som fått för sig att han ska äta 125g smör om dagen?
    När jag har testat att lägga in fett i ex matdagboken för att få rätt fördelning på energiprocenten så är 125g smör åt h-vete för mycket.
    2ägg, 1msk kokosolja, 1msk majonäs och sedan är det i princip fullt för den dagen på fettfronten om energifördelningen ska bli korrekt om man ska tänka lite på hur mycket kalorier man stoppar i sig och inte hamna på 3000 eller mer.

En hel del, mer än man bör. LCHF betyder ju ändå Low Carb High Fat.
    Really?
  • Mandel
    Frau Farbissina skrev 2013-09-15 19:07:24 följande:
    En hel del, mer än man bör. LCHF betyder ju ändå Low Carb High Fat.
    Fast vem säger vad man bör och vem har rätt?

Det börjar röra lite på sig i fettskräckens led och många börjar inse att fett inte är farligt, men att därmed tro att alla på LCHF käkar smörpaket och dricker grädde dagarna i ända är befängt. 
  • Frau Farbissina
    Mandel skrev 2013-09-15 19:13:21 följande:
    Fast vem säger vad man bör och vem har rätt?

Det börjar röra lite på sig i fettskräckens led och många börjar inse att fett inte är farligt, men att därmed tro att alla på LCHF käkar smörpaket och dricker grädde dagarna i ända är befängt. 
    Jag vet att man inte käkar smörpaket och dricker grädde Om du läst igenom mina inlägg så ser du att jag själv testat och det var på tok för mycket fett. Det är allmänt känt att för mycket fett kan leda till hjärtinfarkter. Det är inget jag rekommenderar någon mor att utsätta sitt barn för den risken. Ät hellre vanlig kost fast i lagom mängder. Man ska äta varierat och det mår kroppen bra utav. Titta bara på alla 90 plussare. De åt allt, fast lagom och rörde på sig mycket. Det var inga tramsiga dieter de höll på med inte.
    Really?
  • Mandel
    Frau Farbissina skrev 2013-09-15 19:19:05 följande:
    Jag vet att man inte käkar smörpaket och dricker grädde Om du läst igenom mina inlägg så ser du att jag själv testat och det var på tok för mycket fett. Det är allmänt känt att för mycket fett kan leda till hjärtinfarkter. Det är inget jag rekommenderar någon mor att utsätta sitt barn för den risken. Ät hellre vanlig kost fast i lagom mängder. Man ska äta varierat och det mår kroppen bra utav. Titta bara på alla 90 plussare. De åt allt, fast lagom och rörde på sig mycket. Det var inga tramsiga dieter de höll på med inte.
    Om du kollar upp fakta bakom vad som orsakar infarkter så lär du märka att det inte är beroende av fettet i kosten. Så länge du inte häver i dig onaturliga mängder. Finns massor av "nya" studier på det.

Och bara för att du åt för mycket fett så behöver det ju inte innebära att du åt exakt rätt mängd fett och du har heller inte skrivit hur mycket fett du åt så vad som är mycket för dig kan ju vara helt normalt för vem som helst. Eller hur?

Finns massor av duktiga "normalätare" som berikar sin kost med kakor, snacks, choklad, caffelatte m.m. som får i sig mer fett än vad en på LCHF får. Därmed inte sagt att alla som inte äter LCHF häver i sig chips och choklad i mängder.
Svar på tråden lchf för barn