• wallinskan

lchf för barn

Heej på er där ute, Äter själv lchf sedan 1 år tillbaka pga hälsoskäl och finner många fördelar med denna kost. Nu är det dags att introducera mitt första barn för mat och då känns det naturligt att även ge henne mat fri från onödiga tillsatser, socker och gluten. I denna tråd hoppas jag att vi kan ge varandra tips och idéer på bra näringsrik mat till våra små från första tuggan till hela portioner :)

• Svar på tråden lchf för barn
  • swallin

Jag heter mitt barn lchf inspererad mat och för mig innebär det verkligen inte att mitt barn går på någon diet eller är livrädda för allt vad kolhydrater innebär :) vi väljer istället alternativa kolhydrater så som sötpotatis i alla dess former, blomkålsmos, morotsmos mm. Mitt barn får gröt gjord av hirs, skrädmjöl och bovete. Till gröten tillsätter jag mixat paltbröd för att öka järnhalten. Till gröten serveras lite aprikospure för tillfället. Som mellanmål kan vi äta tärningar av leverpastej, kesobröd. I nästan all mat tillsätter jag kokosolja, smör eller rapsolja. Brukar ge avokado istället för banan och det är populär :) ikväll ska jag servera kokosgröt, återkommer med en recension sen :) hoppas du fick några tips ts :)

• hlie
    sextiotalist skrev 2013-09-15 11:59:11 följande:
    Gluten är inte bra för de som har glutenintolerans eller allergiska mot glutenproteinet (två olika saker), andra har förmågan att bryta ner gluten.

Men sedan är det individuellt, jag skulle inte fixa LCHF då jag inte klarar för mycket av den maten man rekommenderar och jag fixar inte fiberrik mat, men det är jag det, för andra kan det vara perfekt mat. 
    Ja, alla är ju olika! Men det som "stör" mig mest är att många ser ner på dom som äter LCHF och står för att det är bra. 

Men nej, såklart är inte den sortens mat kanske passande för alla av olika anledningar.
    Men det innebär ju inte att det är livsfarlig mat som tar död på en människa
    ( Som de flesta gärna vill uttryckas sig gällande LCHF )
    Menar inte att du uttrycker dig så, men de flesta gör det. 

• sextiotalist
    hlie skrev 2013-09-15 13:23:46 följande:
    Ja, alla är ju olika! Men det som "stör" mig mest är att många ser ner på dom som äter LCHF och står för att det är bra. 

Men nej, såklart är inte den sortens mat kanske passande för alla av olika anledningar.
    Men det innebär ju inte att det är livsfarlig mat som tar död på en människa
    ( Som de flesta gärna vill uttryckas sig gällande LCHF )
    Menar inte att du uttrycker dig så, men de flesta gör det. 

det jag vänder mig emot är dieter som inte är medicinskt nödvändiga, till barn.
  • hlie
    sextiotalist skrev 2013-09-15 13:40:25 följande:
    det jag vänder mig emot är dieter som inte är medicinskt nödvändiga, till barn.
    Okej. Lchf är då inte en diet iallafall. Bara för att man går ner på det till en viss del, innebär det inte att det är en diet såsom viktväktarna osv osv. 
    Många ( som jag känner och inte känner ) Har blivit friskare pga lchf. Av diabetes osv.
    Jag själv har blivit till att må bättre i kroppen och jag har sjukdomen Fibromyalgi.
    Det har gjort mig starkare både mentalt och fysiskt !
    Istället för att äta en massa smärtstillande etc, så har jag kunnat äta LCHF mat och mått tusen gånger bättre :)

• sextiotalist
    hlie skrev 2013-09-15 13:55:13 följande:
    Okej. Lchf är då inte en diet iallafall. Bara för att man går ner på det till en viss del, innebär det inte att det är en diet såsom viktväktarna osv osv. 
    Många ( som jag känner och inte känner ) Har blivit friskare pga lchf. Av diabetes osv.
    Jag själv har blivit till att må bättre i kroppen och jag har sjukdomen Fibromyalgi.
    Det har gjort mig starkare både mentalt och fysiskt !
    Istället för att äta en massa smärtstillande etc, så har jag kunnat äta LCHF mat och mått tusen gånger bättre :)

men du är vuxen, ok, om jag uttrycker som så. Man ska undvika att så mycket som möjligt använda mat som livsstil för barn (nej, jag tycker inte heller om veganmat för barn).
  • Frau Farbissina
    Mandel skrev 2013-09-15 05:37:35 följande:
    Vad är det för näring man missar på LCHF förutom ett överdrivet intag av kolhydrater?

Vad är det för bra med LCHF förutom ett överdrivet intag av fett?
    Alla behöver kolhydrater, även barn.
    Really?
  • Mandel
    Frau Farbissina skrev 2013-09-15 14:03:22 följande:
    Vad är det för bra med LCHF förutom ett överdrivet intag av fett?
    Alla behöver kolhydrater, även barn.
    Och hur mycket fett äter man på LCHF och hur mycket kolhydrater behöver ett barn eller en vuxen?

Är inte kolhydrater i nötter, bär, grönsaker, mejeriprodukter osv. bra kolhydrater eller är det bara kolhydrater ifrån spannmål som är okej? 
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • hlie
    sextiotalist skrev 2013-09-15 14:03:11 följande:

men du är vuxen, ok, om jag uttrycker som så. Man ska undvika att så mycket som möjligt använda mat som livsstil för barn (nej, jag tycker inte heller om veganmat för barn).
    Nej jag är inte vuxen :) 
  • hlie
    Mandel skrev 2013-09-15 15:21:39 följande:
    Och hur mycket fett äter man på LCHF och hur mycket kolhydrater behöver ett barn eller en vuxen?

Är inte kolhydrater i nötter, bär, grönsaker, mejeriprodukter osv. bra kolhydrater eller är det bara kolhydrater ifrån spannmål som är okej? 
  • Frau Farbissina
    Mandel skrev 2013-09-15 15:21:39 följande:

Massor av fett var det när jag testade eländet. Det var ändå bara  några år sen. Har de ändrat den kanske?
    Har inte sagt att bara kolhydrater från spannmål är OK. Men inte ens frukt var OK när jag käkade LCHF.
    Trodde jag skulle dö. Hade ont i leder, glömde en massa och så mysiga bröstsmärtor på det.
    Inget för barn med andra ord.
    Really?
Svar på tråden lchf för barn