Mandel skrev 2013-09-16 07:07:31 följande:
Nja, är nog mer inne på att kalla tallriksmodellen för diet eftersom den innehåller saker som måste bearbetas innan man kan äta dem. Bröd, pasta osv växer inte naturligt i naturen utan man måste göra något för att kunna äta spannmålen.
Prova att käka hela vetekorn så får du se hur jobbigt det är för käkarna!
Och hur naturligt är margariner som livsmedelsverket förespråkar?
LCHF är mer rena naturprodukter. De behöver inte malas och grejas för att vi ska klara av att äta dem.
Och jag har fortfarande inte fått svar på hur mycket kolhydrater ett litet barn behöver så hur kan vi då veta om ett barn får i sig tillräckliga mängder genom grönsaker, bär frön osv?
Fast nu är det just det som är människan, vi är såpass så intelligenta att vi kan förprocessa maten innan vi äter den, det gör att vi kan äta mer än vad vi hade kunnat göra annars och det är ju även det som gjort oss mer intelligenta. Såvisst man kan återgå till tiden före elden.
Sedan kan jag hålla med om att livsmedelsverket har stannat kvar i 80-talets fetthysteri och att margarin och lättprodukter (konstgjorda) är inte det bästa.
Och till barnen, deras tarmar är generellt känsliga för fiber, jag känner förskolepersonal som berättar att baljväxter, frön och sådant ofta går rakt igenom och hittas i blöjan vid nr 2. Dvs barnen tillgodogör sig inte svårspjälkade kolhydrater (inte de flesta i varje fall).