• wallinskan

lchf för barn

Heej på er där ute, Äter själv lchf sedan 1 år tillbaka pga hälsoskäl och finner många fördelar med denna kost. Nu är det dags att introducera mitt första barn för mat och då känns det naturligt att även ge henne mat fri från onödiga tillsatser, socker och gluten. I denna tråd hoppas jag att vi kan ge varandra tips och idéer på bra näringsrik mat till våra små från första tuggan till hela portioner :)

• Svar på tråden lchf för barn
  • Mandel
    sextiotalist skrev 2013-09-16 13:04:31 följande:

Jag har känsliga tarmar och nej, fullkornspasta fungerar inte alltid.
    Men morot och potatis går bra?
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • sextiotalist
    Mandel skrev 2013-09-16 13:12:00 följande:
    Men morot och potatis går bra?
    Men det jag ville nå fram med är att man inte kan överföra en vuxendiet/livsstil på så små barn som det rörde sig i TS, utan man måste ta hänsyn till att ett så litet barn måste ha mer färdigprocessad mat och lättspjälkade kolhydrater och att det är inte livsfarligt med vitt mjöl.

Dvs den livsstil som TS mår bra av (vilket inte alls är orimligt) kan vara ett dåligt val till litet barn. Hon ska alltså inte köra LCHF till barnet, utan se till att barnet får i sig både kolhydrater (i den form barnet klarar av att hantera, dvs inte i form av fullkorn, frön etc), proteiner, fett, vitaminer och spårämnen¨, så processad att barnet tar upp näringen. Det är totalt meningslöst att ge ett barn kolhydrater i form av svårsmälta baljväxter, när detta bara går igenom systemet, eller om barnet får magknip efteråt.    
  • Koppkaka

Alla sätt att äta är en diet. Diet betyder mathållning.

Ska inte barnen äta efter diet så då ska dom med andra ord svälta då. Och nej, ett barn lider INTE av att inte få frukt (vitaminer får dom från grönsakerna). Denna förbannade fruktmani...

• Maria 434
    Koppkaka skrev 2013-09-16 13:31:14 följande:

Ska inte barnen äta efter diet så då ska dom med andra ord svälta då. Och nej, ett barn lider INTE av att inte få frukt (vitaminer får dom från grönsakerna). Denna förbannade fruktmani...

Det betyder i och för sig kosthållning om man nu ska vara petig :)

Med dieter avsåg jag sådant där man väljer bort en hel del matvaror och ersätter med annat. Jag har samma åsikt vad gäller vegan, vegetarian, GI osv

• Koppkaka

Mathållning och kosthållning är samma sak. Bara det att mat och kost är synonymer.

• Mandel
    sextiotalist skrev 2013-09-16 13:21:39 följande:
    Men det jag ville nå fram med är att man inte kan överföra en vuxendiet/livsstil på så små barn som det rörde sig i TS, utan man måste ta hänsyn till att ett så litet barn måste ha mer färdigprocessad mat och lättspjälkade kolhydrater och att det är inte livsfarligt med vitt mjöl.

Dvs den livsstil som TS mår bra av (vilket inte alls är orimligt) kan vara ett dåligt val till litet barn. Hon ska alltså inte köra LCHF till barnet, utan se till att barnet får i sig både kolhydrater (i den form barnet klarar av att hantera, dvs inte i form av fullkorn, frön etc), proteiner, fett, vitaminer och spårämnen¨, så processad att barnet tar upp näringen. Det är totalt meningslöst att ge ett barn kolhydrater i form av svårsmälta baljväxter, när detta bara går igenom systemet, eller om barnet får magknip efteråt.    
    Jag säger inte emot dig utan undrar om det är ok med morötter och potatis? Det måste väl ändå vara bättre än pasta och ris, eller?
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • sextiotalist
    Mandel skrev 2013-09-16 15:56:31 följande:
    Jag säger inte emot dig utan undrar om det är ok med morötter och potatis? Det måste väl ändå vara bättre än pasta och ris, eller?
    Bättre eller sämre, har ingen aning, eftersom jag inte ser varken ris eller pasta som något farligt eller giftigt, möjligtvis att morötter innehåller mer vitaminer då.

Jag levde på pasta när jag pluggade och lyckades hålla både vikten, hälsan och humöret i trim. 
  • hlie
    Koppkaka skrev 2013-09-16 13:31:14 följande:

• Apopan

Du kommer ha det svårt att ge ett sådant litet barn LCHF. Till en början med så är det en fördel om barnet vänjs med att äta gluten så att barnet slipper glutenintolerans i framtiden.

Vidare så är det det här med fibrer (som tidigare har nämnts). Jag läste själv en hel del näringslära för barn, då jag som vegetarian inte har någon lust att laga kött till mitt barn, men ville ändå vara säker på att han fick i sig alla mineraler. Då är ju bönor och nötter ett bra alternativ (bl.a) Samtidigt så kan inte barnmagar hantera fibrer lika bra som vuxna magar. Så då får en välja "snällare" bönor och se till att resterande matintag inte är lika fiberrikt. Där måste en hålla lite koll på hur barnet mår i magen när en byter blöja och möjligtvis ändra lite på maten utefter det.

Du behöver ju också se till att barnet får i sig mycket kolhydrater (för ja, vare sig en vill det eller inte så behöver små växande barn massvis av kolhydrater) och då får en ju såklart välja vilken kolhydratskälla en tycker passar, men en skall ju inte bara ha det här med fibrer i åtanke, utan också att barn är människor med egna idéer om vad som är gott och inte.

Raffinerat socker och onödiga tillsatser är väl bra att välja bort, men för det så behöver ju inte resten av kosten vara helt LCHF-baserad. Det finns däremot massvis av rätter, snacks och mellanmål som är LCHF som barnet kan äta ofta eller varje dag, men det är inte vettigt att inte se till att barns kroppar skiljer sig från vuxnas, och kräver en viss del kolhydrater som inte skall gå att få genom strikt LCHF.

Svar på tråden lchf för barn