• Guldtrollsmamman

Varför är dåligt uppförande normaliserat i skolan?

Jag är så oändligt trött på skolan. Varför är det accepterat att barn slåss, knuffas, sparkas, kastar saker, spottas och skriker fula ord i skolan. Sådant inträffar varje dag i alla skolor jag har erfarenhet av. Ingen annan stans i samhället sker detta i samma omfattning. Ingen vuxen skulle tolerera att sådant beteende var vardagsmat på deras arbetsplatser men barn tvingas acceptera detta. De är tom enligt lag (skolplikten) tvingade att befinna sig i en så fruktansvärt olämplig miljö som skolan är. Varför gör ingen något åt detta? Skulle jag haft en krona för varje gång jag sagt åt barn att sluta med något av det uppräknade hade jag varit rik. Var är skolpersonal och andra föräldrar och varför gör de inget?

• Svar på tråden Varför är dåligt uppförande normaliserat i skolan?
  • Flickan och kråkan
    Guldtrollsmamman skrev 2013-09-21 00:22:54 följande:
    Det är nog mest det här med acceptansen för våld och annat dåligt uppförande som jag inte förstår. Efter vad jag sett KAN ju lärarna tillrättavisa/uppfostra barnen och barnen tar till sig. Varför väljer ändå skolpersonal att se genom fingrarna med så mycket? Varför ses det som normalneteende att knuffas, spottas och skrika jävla bög? Det händer att lärare tillrättavisar i sådana situationer men varför inte varje gång? Varje gång ett barn kommer undan med sådant utan tillrättavisning så blir det ju som ett kvitto på att det är ganska ok, då hjälper det inte att barnet får en tillsägelse en gång på 10. Varför inte nolltolerans? Varför inte stämma i bäcken istället för i ån? Det borde väl vara 1000 gånger enklare o billigare att vakta o säga till Kalle 10 år några månader i klass tre än att hantera konsekvenserna av att Kalle 10 år senare slåss på stan och rånar pensionärer? Är det inte viktigare att barn lär sig gott uppförande än fakta? Jag ser mycket hellre en omvärd med många analfabeter än många våldsmän.

Självklart ska vuxna i skolan reagera på kränkande tillmälen och våld. Däremot så är jag rätt tveksam till om majoriteten av föräldrar till alla de barn som inte beter sig illa (vilket är i klar majoritet) tycker att det är ok att deras barn inte lär sig läsa för att skolan ägnar sig åt att uppfostra barn ett mindre antal barn som inte fostras hemma. I så fall behöver hela skolverksamhetens uppdrag ändras i grunden.
  • Truth

Människor gör vad de gör bäst. följer med strömmen... Dåligt eller ej, men det är vad vi gör...

Sanningen att säga så är det jag säger sant
  • MalinEddie
    Flickan och kråkan skrev 2013-09-21 00:22:45 följande:

Självklart har du ansvar för din dotter även när hon är i skolan. Inte kan man avsäga sig ansvaret så fort man själv som förälder inte är närvarande. Det är svårare att påverka när de är i skolan, hos kompisar, på fritidsaktiviteter etc. men ansvaret är fortfarande mitt. Skolan ska självklart stötta mig i min fostran och se till art mitt barn är tryggt när det är i skolan, men det är en annan sak.
    Jag visste att mitt inlägg skulle missuppfattas direkt efter jag skrev det. Heldumt av mig. Lätt att vara efterklok och se hur man borde ha utvecklat ytterligare. Givetvis har vi ansvar men vi är ju inte där så om någon skulle slå min tjej eller säga fula ord till henne ser jag det som lärarnas ansvar att ingripa just då. Jag kan ju vara på min arbetsplats en timme bort, min sambo 30 minuter bort. När vi inte är med vår dotter bör vi väl kunna känna oss trygga?
    Avskyr CIO-metoder.
  • Rockan
    Flickan och kråkan skrev 2013-09-21 00:31:27 följande:

Självklart ska vuxna i skolan reagera på kränkande tillmälen och våld. Däremot så är jag rätt tveksam till om majoriteten av föräldrar till alla de barn som inte beter sig illa (vilket är i klar majoritet) tycker att det är ok att deras barn inte lär sig läsa för att skolan ägnar sig åt att uppfostra barn ett mindre antal barn som inte fostras hemma. I så fall behöver hela skolverksamhetens uppdrag ändras i grunden.
    Jag önskar att de två inte behövde stå i motsättning. Jag önskar att utrymmet fanns, ekonomiskt och personalresursmässigt, för skolvärlden att kunna kliva in och göra en större insats för de barn som behöver det utan att det ska drabba andra.
    Egentligen är jag förbannat snäll
  • Rockan
    Guldtrollsmamman skrev 2013-09-21 00:22:54 följande:

Det är nog mest det här med acceptansen för våld och annat dåligt uppförande som jag inte förstår. Efter vad jag sett KAN ju lärarna tillrättavisa/uppfostra barnen och barnen tar till sig. Varför väljer ändå skolpersonal att se genom fingrarna med så mycket? Varför ses det som normalneteende att knuffas, spottas och skrika jävla bög? Det händer att lärare tillrättavisar i sådana situationer men varför inte varje gång? Varje gång ett barn kommer undan med sådant utan tillrättavisning så blir det ju som ett kvitto på att det är ganska ok, då hjälper det inte att barnet får en tillsägelse en gång på 10. Varför inte nolltolerans? Varför inte stämma i bäcken istället för i ån? Det borde väl vara 1000 gånger enklare o billigare att vakta o säga till Kalle 10 år några månader i klass tre än att hantera konsekvenserna av att Kalle 10 år senare slåss på stan och rånar pensionärer? Är det inte viktigare att barn lär sig gott uppförande än fakta? Jag ser mycket hellre en omvärd med många analfabeter än många våldsmän.
    Lärare kan inte vara överallt, de hinner inte och det är inte heller deras jobb. Lärare är pedagoger. Däremot skulle jag välkomna fler anställda i skolor utöver lärare, som hinner vara närvarande och fånga upp.
  • Guldtrollsmamman
    Flickan och kråkan skrev 2013-09-21 00:31:27 följande:

Nu tror jag iofs att båda skulle gå uppnå tämligen enkelt om skolor bara slutade ha inställningen att lite våld varje dag är helt normalt och inget man behöver göra så mycket åt... men dina tankar intresserar mig. Är det så att de flesta föräldrar tycker det är helt ok att deras barn blir slagna, knuffade och hånade bara de uppnår kunskapsmålen? Är jag verkligen jätteovanlig som gärna skulle lära mitt barn läsa o räkna själv om så behövdes om det var priset för att mitt barn skulle slippa stå ut med det uppräknade? För övrigt säger ju skollagen redan att barnen har rätt till en trygg skolmiljö. Varför efterlevs inte detta? Eller tycker alla andra verkligen att en miljö med våld och kränkningar som vardagsmat är trygg? Skulle de som tycker så själva vilja utsättas för sådant dagligen?
  • MalinEddie

När jag är på jobbet, hemma eller i mataffären är jag totalt ovetandes om hur min dotter har det. Jag är ju inte där. Jag hoppas givetvis att hon har det bra, jag hoppas att lärarna ringer om hon inte har det bra. Jag litar till dem och tror de skulle göra det.  Det jag menar med att skolan har ansvar är att jag inte vet och de faktiskt vet. Det är deras ansvar att rapportera till mig och underlätta för vårt barn när vi inte är där.

Avskyr CIO-metoder.
  • Guldtrollsmamman
    Rockan skrev 2013-09-21 00:40:43 följande:
    Lärare kan inte vara överallt, de hinner inte och det är inte heller deras jobb. Lärare är pedagoger. Däremot skulle jag välkomna fler anställda i skolor utöver lärare, som hinner vara närvarande och fånga upp.

Vems jobb är det då? Rektorns ansvar rent juridiskt att skolmiljön är trygg men det blir den ju inte av sig själv.
  • Rockan
    Guldtrollsmamman skrev 2013-09-21 00:56:58 följande:

Nu tror jag iofs att båda skulle gå uppnå tämligen enkelt om skolor bara slutade ha inställningen att lite våld varje dag är helt normalt och inget man behöver göra så mycket åt... men dina tankar intresserar mig. Är det så att de flesta föräldrar tycker det är helt ok att deras barn blir slagna, knuffade och hånade bara de uppnår kunskapsmålen? Är jag verkligen jätteovanlig som gärna skulle lära mitt barn läsa o räkna själv om så behövdes om det var priset för att mitt barn skulle slippa stå ut med det uppräknade? För övrigt säger ju skollagen redan att barnen har rätt till en trygg skolmiljö. Varför efterlevs inte detta? Eller tycker alla andra verkligen att en miljö med våld och kränkningar som vardagsmat är trygg? Skulle de som tycker så själva vilja utsättas för sådant dagligen?
    Jag blev faktiskt väldigt förvånad över det motstånd som stöttes på bland föräldrar när vår förskola införde nolltolerans mot våldsamma lekar som tenderar att kunna gå överstyr, även om det sedan som sagt vände. Givetvis är inte lek och bråk samma sak, men i en miljö med många barn så tycker jag det är bättre att ta det säkra före det osäkra och inte tillåta det där gränslandet. Tycker man som förälder det är viktigt att barn ska få utlopp för den typen av lek så får man själv ta ansvaret, inte skolan/förskolan, men som sagt; många föräldrar håller inte med och då hamnar lärare/skolan i en svår sits.
  • Rockan
    Guldtrollsmamman skrev 2013-09-21 00:59:47 följande:

Vems jobb är det då? Rektorns ansvar rent juridiskt att skolmiljön är trygg men det blir den ju inte av sig själv.
    Givetvis kan vi göra det till lärarnas jobb, men då krävs det att vi lättar på deras arbetsbörda någon annanstans. Idag är det växande barnantal per vuxen överallt; förskolan, skolan, fritids. Det behövs fler anställda helt enkelt (eller nej, det är ju inte helt enkelt eftersom det måste finansieras), och alla måste inte vara lärare utan fler fritidspedagoger eller extraresurser skulle också kunna fungera eftersom mycket av problematiken ligger utanför lektionstid.
Svar på tråden Varför är dåligt uppförande normaliserat i skolan?