• Guldtrollsmamman

Varför är dåligt uppförande normaliserat i skolan?

Jag är så oändligt trött på skolan. Varför är det accepterat att barn slåss, knuffas, sparkas, kastar saker, spottas och skriker fula ord i skolan. Sådant inträffar varje dag i alla skolor jag har erfarenhet av. Ingen annan stans i samhället sker detta i samma omfattning. Ingen vuxen skulle tolerera att sådant beteende var vardagsmat på deras arbetsplatser men barn tvingas acceptera detta. De är tom enligt lag (skolplikten) tvingade att befinna sig i en så fruktansvärt olämplig miljö som skolan är. Varför gör ingen något åt detta? Skulle jag haft en krona för varje gång jag sagt åt barn att sluta med något av det uppräknade hade jag varit rik. Var är skolpersonal och andra föräldrar och varför gör de inget?

• Svar på tråden Varför är dåligt uppförande normaliserat i skolan?
  • Guldtrollsmamman
    Flickan och kråkan skrev 2013-09-20 12:47:12 följande:
    Hur tänkte du nu? 

Jag menar att skolan måste fostra om det behövs, alternativet att ingen alls fostrar om föräldrarna inte gjort det blir inte bra för någon. Varken för de ouppfostrade barnen själva eller för de väluppfostrade som måste plågas av dem varje dag.
  • Guldtrollsmamman
    AnnaSthlm skrev 2013-09-20 14:47:01 följande:
    Ok, men då är du ju en av dem som är orsaken till problemet: du tycker att det är ok att skolan ska få uppfostra barn till de föräldrar som inte vill göra det själva. Hur många "utbildade pedagoger" behövs det för att uppfostra säg 20 ouppfostrade barn i en klass?

Hur menar du nu? Hur kan jag vara orsaken till problemet att dåligt beteende anses normalt i skolan för att jag anser att skolan borde införa nolltolerans mot det och fostra barn när det behövs? Menar du att det är bättre att barn som har dåliga föräldrar dom inte uppfostrat dem/lyckats med sin uppfostran får härja vidare och göra skolmiljön till ett helvete för alla? I den bästa av världar skulle alla föräldrar vilja o kunna uppfostra sina barn men vi lever inte i den bästa av världar. Då finns några alternativ: barn som inte fostrats väl av sina föräldrar kan antingen få förbli ouppfostrade eller så måste någon annan fostra dem. För att uppfostra 20 barn som alla uppför sig riktigt illa kanske det behövs 5, 10, 20 eller 40 pedagoger. Antagligen inte för evigt utan de flesta barn skulle nog lära sig ganska fort vad som är ok och inte. Oavsett hur många som behövs så får man väl se till att lösa det för att barnen ska få fortsätta vara våldsamma och elaka tycker jag inte är en bra lösning. Säkert inte ens billigare på sikt.
  • Guldtrollsmamman
    Sebastian72 skrev 2013-09-20 12:58:39 följande:
    Får ni inte ut telefon/mail-listor? Vi gjorde det enkelt, vid första föräldramötet i skolan bestämde vi föräldrar att vi alla (nästan - finns ju alltid tråkmånsar som varken har tid eller intresse att investera i sina barn) skulle träffas då och då, oftast på restauranger (för att alla vet att det är jobbigt att stå som värd) i större eller mindre grupper.  Vi har kört en stående tid på en bar/restaurang där alla som har tid och lust kan dyka upp. Har blivit fantastiskt trevligt, nyttigt och gett många nya vänner. Ibland dyker mamma upp, ibland pappa. Ibland båda om barnvakt finns. Som ett exempel.   

Det där låter fantastiskt:) Nej vi får ej ut mail/tel listor...eller jo det får vi men ca 50% av föräldrarna har valt att skriva hemligt istf att uppge kontaktuppgifter. Kan du gissa om det är föräldrarna till de väluppfostrade eller ouppfostrade barnen?
  • Natulcien

Det största problemet är ju att föräldrarna inte orkar/kan/har tid att fostra sina barn, utan tror att förskolan/skolan ska göra detta. Det är inte skolans roll. Skolan bedriver undervisning och har inte resurser att dessutom uppfostra barnen.
    Föräldrarna måste ta sitt ansvar här.

• Tow2Mater
    Natulcien skrev 2013-09-20 16:36:44 följande:
    Det största problemet är ju att föräldrarna inte orkar/kan/har tid att fostra sina barn, utan tror att förskolan/skolan ska göra detta. Det är inte skolans roll. Skolan bedriver undervisning och har inte resurser att dessutom uppfostra barnen.
    Föräldrarna måste ta sitt ansvar här.
    Hur ska vi få dem att gora det då?
  • Sebastian72
    Tow2Mater skrev 2013-09-20 16:39:24 följande:
    Det får väl föräldrarna klura ut själv. Herregud....Att ens ha mage att skylla på skolan....
  • Natulcien
    Tow2Mater skrev 2013-09-20 16:39:24 följande:
    Jaa du, det får du fundera på. Inte kan man gnälla på skolan, i alla fall.
  • Tow2Mater
    Sebastian72 skrev 2013-09-20 16:42:58 följande:
    Det får väl föräldrarna klura ut själv. Herregud....Att ens ha mage att skylla på skolan....
    Det hänger ju faktist ihop, eftersom vi har skolplikt (och inte läroplikt). Att kunna kicka ut barnen ur skolan en kortare eller längre tid skulle kunna ge vissa foräldrar den "motivation" de behover, men det får man ju inte.

• Natulcien
    Tow2Mater skrev 2013-09-20 16:46:01 följande:
    Det hänger ju faktist ihop, eftersom vi har skolplikt (och inte läroplikt). Att kunna kicka ut barnen ur skolan en kortare eller längre tid skulle kunna ge vissa foräldrar den "motivation" de behover, men det får man ju inte.

Så att unge som sannolikt redan har det struligt och jobbigt hemma dessutom skulle kickas ut ur skolan skulle vara en lösning...?
  • Tow2Mater
    Natulcien skrev 2013-09-20 16:45:22 följande:
    Jaa du, det får du fundera på. Inte kan man gnälla på skolan, i alla fall.
    Jag behover inte fundera. Jag skulle infora lagändringar som skulle betyda stora okade befogeheter for lärare att både hålla ordning och bestraffa och forvisa elever i och från skolan. Men eftersom det inte finns majoritet i Sverige for såna losningar, väljer jag (eftersom jag har mojligheten) att inte sätta mina barn i en svensk skola, och betraktar forfallet på avstånd. (Men alla har ju inte den mojligheten.)
Svar på tråden Varför är dåligt uppförande normaliserat i skolan?