• Anonym (Mammatilltonårin)

Lagar era tonåringar mat?

Gör dem det?

• Svar på tråden Lagar era tonåringar mat?
  • Anonym (Maaaat)
    Plupp73 skrev 2013-09-21 22:48:19 följande:
    Ha inga tonåringar, men mina döttrar som är 9 resp 11 år lagar mat varsin dag till familjen, samt bakar scones varannan lördag, någon av oss vuxna tar varannan. Jag anser att familjen består av alla medlemmar, och att alla skall bidra till den på sin nivå. Självklart skall barn >10 kunna laga lättare mat, klara disk och lägga in en enkel tvätt i maskinen. Väldigt många curlas genom livet av sina föräldrar, varför ska föräldrarna ensamma fixa att en hel familj på 5 personer går runt praktiskt??

Oj det var ungt :) vad lagar dem för maträtter då exempelvis? Får dem hjälp av vuxen eller allt på egen hand?
  • Mamma till 5 underbara barn

Min 15 åriga son bägge bakar och lagar mat 18 åriga sonen gör inte de han påstår att han inte kan fast nudlar kan ha koka och göra pizza

• Anonym (hmm)

Jag lärde sonen ex steka hamburgare och värma varmkorv med bröd när han gick i 2 an. Då kunde han fixa egen mat om han var hungrig när han kom hem före mig. Han fick även lära sig steka plättar något år senare. Koka pasta är ju heller inte svårt. Men då sonen är extremt matkänslig rent av fobisk. Så stannar de kulminariska rätterna där.

• Hallonröd
    Anonym (jo) skrev 2013-09-21 22:03:03 följande:
    Låter inte så troligt, när jag började på universitetet så kunde nästan ingen i min klass laga mat men efter några månader kunde alla.
    Än en gång, vad är det som är så svårt?

Exakt...de börver ju inte direkt vara stjärn- eller gourmetkockar  när de flyttar hemifrån Drömmer
  • Hallonröd
    Hallonröd skrev 2013-09-22 11:13:23 följande:

Exakt...de börver ju inte direkt vara stjärn- eller gourmetkockar  när de flyttar hemifrån Drömmer

behöver*
  • Anonym (inte här)

Har inga tonåringar.. än ;) Men när jag var tonåring lagade jag aldrig mat hemma. Mamma tyckte om att laga mat och var hemmafru, så det blev mycket husmanskost. Flyttade hemifrån vid 19 och jag älskar att laga mat, särskilt när det smakar som mammas mat! 

Men visst, det hade ju varit bra att få lära sig grunder.. Men lite får man ju lära sig i skolan med 

• Anonym (självklart)
    Anonym (jo) skrev 2013-09-21 22:03:03 följande:
    Låter inte så troligt, när jag började på universitetet så kunde nästan ingen i min klass laga mat men efter några månader kunde alla.
    Än en gång, vad är det som är så svårt?
    Ser man hur folk ser ut så förstår man att många har det svårt att laga näringsmässigt bra mat.
  • sextiotalist
    Anonym (självklart) skrev 2013-09-22 11:33:48 följande:
    Ser man hur folk ser ut så förstår man att många har det svårt att laga näringsmässigt bra mat.
    Fast min generation fixade det tydligen rätt bra, för det är inte vår generation som är överviktiga.
  • Hallonröd
    sextiotalist skrev 2013-09-22 11:34:53 följande:
    Fast min generation fixade det tydligen rätt bra, för det är inte vår generation som är överviktiga.

Japp och vi har det i oss att lära våra barn också men det är ingen panik för att man som tonåring inte tar matlagningen en dag i veckan...som sagt, de hinner Min son har inte det intresset och då tänker jag inte tvinga honom bara för att liksom. Han säger till självmant när han vill laga nåt själv och då får han det...bättre att ta det lite pö om pö när han själv vill  istället för att tvinga!
Svar på tråden Lagar era tonåringar mat?