• Anonym (Mammatilltonårin)

Lagar era tonåringar mat?

Gör dem det?

• Svar på tråden Lagar era tonåringar mat?
  • Hallonröd
    FrökenKanSjälv skrev 2013-09-21 21:47:42 följande:
    Vad jag förstod av tidigare inlägg så var det visst en otrooooolig skillnad på om man gick en lätt linje eller en svår när det gällde att man hinner laga mat eller inte. Alltså skrev jag ut hennes utbildning som är hård om du jämför med andra utbildningar.

Jag tycker fortfarande att det är rena bortförklaringar att tonåringar inte skulle hinna laga mat bara för att de pluggar dygnet runt. De skulle kunna skära ner en timme på datortiden och hinna laga mat!

Ok!

Fast varför måste de laga mat när de är tonåringar, undantaget då att de ska studera på annan ort?
  • Michelle 341
    Anonym (jo) skrev 2013-09-21 21:49:59 följande:
    Men varför vad är det de ska lära sig? Vad är det som är så svårt med att laga mat?

För vissa är det väldigt svårt och det är bra om man ur näringsfysiologisk synpunkt lär sig olika rätter. Risken är att tonåringen annars lever på panpizza och snabbmakaroner..
  • Anonym (jo)
    Michelle 341 skrev 2013-09-21 22:00:48 följande:

För vissa är det väldigt svårt och det är bra om man ur näringsfysiologisk synpunkt lär sig olika rätter. Risken är att tonåringen annars lever på panpizza och snabbmakaroner..
    Låter inte så troligt, när jag började på universitetet så kunde nästan ingen i min klass laga mat men efter några månader kunde alla.
    Än en gång, vad är det som är så svårt?
  • Surkärring
    Aledal skrev 2013-09-21 19:46:45 följande:
    Jag tycker absolut att tonåringar ska hjälpa till hemma. Blir mörkrädd när jag ser hur lata en del tonåringar är. Känner flera som går på gymnasiet och inte ens ställer in sin tallrik i diskmaskinen. Och som aldrig skulle drömma om att ta ett sommarjobb. Det är föräldrarnas fel, tycker jag.

Visst är betyg viktigt, men ännu viktigare är ansvarskänsla och initiativrikedom. Så bedömer jag i alla fall de ungdomar jag anställer. Jag tror att tonåringar som får lära sig att ta ansvar hemma har det mycket mer förspänt på arbetsmarknaden.
    Märkligt.. mina ungar har inte lyft många fingrar hemma..de har givetvis alltid  varit med ändå och fått hjälpa till om de själva velat.Vilket inte blivit ofta under tonåren.
    De har fått koncentrera sig på att vara barn och senare på sina studier.

Stora tösen (24år) har fast jobb med bra lön (tjänar ca 30 000 brutto i månaden). Hon har egen bostad som hon sköter ypperligt. Tvätta ,laga mat och städa samt sköta både djur och krukväxter är inga problem.Hon har nyligen totalrenoverat lägenheten alldeles själv och lagar en boef bourguignon utan problem. Bil och ett sexsiffrigt sparkapital har hon också.

Lilltösen är 16.  Hon vet vad hon vill i livet och satsar 100% på att uppnå de mål hon har.

Bägge har sommarjobbat sen de var 13 (den äldste gör ju inte numera såklart) Jobb de skaffat alldeles på egen hand dessutom.

Ansvarstagande är de eftersom de vet vad som krävs i form av arbete och insats för att nå framtida mål. Trots att de sluppit diska och dammsuga fattar de att ingen kommer servera dem allt hela livet igenom utan det krävs en hel del arbete själv.

Initiativrikedom skaffar sig varenda unge som är ute och leker emellanåt!

Endast döda fiskar följer strömmen
  • Anonym (matglad)

Min 9-åring är med och bestämmer/lagar mat de flesta torsdagar, han tycker det är roligt.

Jag har lovat mig själv att aldrig låta honom stå med skammen som den förvirrade student jag mötte i en Icaaffär som frågade om man kunde göra köttfärssås av nötfärspaketet han höll i näven.

Att lära ut matlagning är lika självklart som att lära barn borsta tänderna eller spara pengar till saker de vill ha.

Att inte få lära sig det är en fattigdom som kan leda till fetma och dålig hälsa. Jag har en bekant som kämpar efter usla uppväxtförhållanden och som knappt kan lära sig, barnets tänk är så snedstyrt av en icke fungerande och fobisk mor så denna person kan t.ex. inte knåda en deg eller röra vid färs med händerna.

Att köpa helfabrikat som innehåller grönsaker är ett steg framåt för personen eftersom hen själv bara fick chips till mat vissa dagar.

Jag har en annan vän som redan varit sjukhusinlagd pga komplikationer till sin fetma. Hen har bara fått potatis i friterad eller stekt form hela sin uppväxt,  "kan" inte äta den på annat sätt. Och har andra vanor som är lika dåliga. Personen har en lång högskoleutbildning men har något önsketänkande om hur kaloriinnehåll fungerar som verkligen inte hjälper hen välja rätt.

• Den vita staden
    FrökenKanSjälv skrev 2013-09-21 21:31:20 följande:
    Självklart lagar mina tonåringar mat. De har ansvar för varsin vardagsmiddag, matlagning och disk. Snacket om att det skulle påverka skolan är bara bortförklaringar. Jag slår vad om att era tonåringar har tid att kolla på tv, surfa på nätet, spela dataspel och förmodligen även utöva något slags fritidsintresse flera dagar i veckan. Matlagning en timme i veckan är en petitess i sammanhanget.

Och man måste faktiskt klara av att laga mat samtidigt som man pluggar. Hur skulle annars dottern som går läkarprogrammet på annan ort klara sig? Skulle hon svälta istället för att fixa mat till sig själv? För med studiemedel har hon inte råd att äta ute varje mål.
    Precis! Min Civ.Ing studerande dotter hade heller inte heller haft råd att äta ute varje dag och ännu värre, det är ohälsosamt och onödigt med färdigmat. Klart att barnen ska lära sig att laga mat ifrån grunden!
    Den vita staden är Београд /Beograd/Belgrad.
  • Sephrenia89

Jag är 24 idag, när jag var 14-17 stod jag för merparten av matlagningen då mina föräldrar kom hem 20:00 ca.

• Plupp73

Ha inga tonåringar, men mina döttrar som är 9 resp 11 år lagar mat varsin dag till familjen, samt bakar scones varannan lördag, någon av oss vuxna tar varannan. Jag anser att familjen består av alla medlemmar, och att alla skall bidra till den på sin nivå. Självklart skall barn >10 kunna laga lättare mat, klara disk och lägga in en enkel tvätt i maskinen. Väldigt många curlas genom livet av sina föräldrar, varför ska föräldrarna ensamma fixa att en hel familj på 5 personer går runt praktiskt??

• Ollibolli
    puss skrev 2013-09-21 17:32:25 följande:
    det fattar väl alla att det viktigaste man kan ge sina barn är förmågan att lära sig saker själva?

inte fan kan man väl ha mamma eller pappa med sig hela livet för att de ska lära en saker? 
    nån som håller med mig? 
  • DeLo

Personligen kan jag inte minnas att jag lagade mat åt familjen någon gång men det berodde mest för att det var fel tidpunkter (ofta åt de innan jag kom hem från skolan). Men hjälpte självklart till ibland :) Bodde ju mer eller mindre på stans lokala ridskola så var ju inte hemma så ofta xD Men när det gäller pappas mat så frågar många i familjen mig då pappa lärde mig massa saker om matlagning och lärde mig speciella rätter.

Tycker det är dötrist att laga mat även om jag utmanar mig själv (veganiserar rätter jag ofta åt som köttätare).  

Svar på tråden Lagar era tonåringar mat?