Lagar era tonåringar mat?
Gör dem det?
Gör dem det?
Min 9-åring är med och bestämmer/lagar mat de flesta torsdagar, han tycker det är roligt.
Jag har lovat mig själv att aldrig låta honom stå med skammen som den förvirrade student jag mötte i en Icaaffär som frågade om man kunde göra köttfärssås av nötfärspaketet han höll i näven.
Att lära ut matlagning är lika självklart som att lära barn borsta tänderna eller spara pengar till saker de vill ha.
Att inte få lära sig det är en fattigdom som kan leda till fetma och dålig hälsa. Jag har en bekant som kämpar efter usla uppväxtförhållanden och som knappt kan lära sig, barnets tänk är så snedstyrt av en icke fungerande och fobisk mor så denna person kan t.ex. inte knåda en deg eller röra vid färs med händerna.
Att köpa helfabrikat som innehåller grönsaker är ett steg framåt för personen eftersom hen själv bara fick chips till mat vissa dagar.
Jag har en annan vän som redan varit sjukhusinlagd pga komplikationer till sin fetma. Hen har bara fått potatis i friterad eller stekt form hela sin uppväxt, "kan" inte äta den på annat sätt. Och har andra vanor som är lika dåliga. Personen har en lång högskoleutbildning men har något önsketänkande om hur kaloriinnehåll fungerar som verkligen inte hjälper hen välja rätt.
Jag är 24 idag, när jag var 14-17 stod jag för merparten av matlagningen då mina föräldrar kom hem 20:00 ca.
Ha inga tonåringar, men mina döttrar som är 9 resp 11 år lagar mat varsin dag till familjen, samt bakar scones varannan lördag, någon av oss vuxna tar varannan. Jag anser att familjen består av alla medlemmar, och att alla skall bidra till den på sin nivå. Självklart skall barn >10 kunna laga lättare mat, klara disk och lägga in en enkel tvätt i maskinen. Väldigt många curlas genom livet av sina föräldrar, varför ska föräldrarna ensamma fixa att en hel familj på 5 personer går runt praktiskt??
Personligen kan jag inte minnas att jag lagade mat åt familjen någon gång men det berodde mest för att det var fel tidpunkter (ofta åt de innan jag kom hem från skolan). Men hjälpte självklart till ibland :) Bodde ju mer eller mindre på stans lokala ridskola så var ju inte hemma så ofta xD Men när det gäller pappas mat så frågar många i familjen mig då pappa lärde mig massa saker om matlagning och lärde mig speciella rätter.
Tycker det är dötrist att laga mat även om jag utmanar mig själv (veganiserar rätter jag ofta åt som köttätare).