• Anonym (Mammatilltonårin)

Lagar era tonåringar mat?

Gör dem det?

• Svar på tråden Lagar era tonåringar mat?
  • kaffeamanda
    Virriga Vera skrev 2013-09-21 18:08:08 följande:
    Jag har övat på att städa i säkert 50 år och det blir aldrig så bra som när mina syster gör det. Så det är inte alltid övning ger färdighet.
  • Wilowa

Min tolvåring lagar lättare maträtter själv när han är ensam hemma, ett måste för att han ska orka träna.

• Anonym (jo)
    Anonym (tss) skrev 2013-09-21 17:46:57 följande:
    Haha rustad för alla göromålen xD och är man inte det har föräldrarna misslyckats. 

Jag lagade aldrig mat hemma innan jag flyttade hemifrån, men när jag insåg att det var tråkigt att äta spagetti och köttfärssås och tacos och kycklingsallad, vet du vad jag gjorde? Öppnade en kokbok! Hör och häpna! Nu ringer jag min mamma och vi utbyter recept och tips och allt med matlagning är väldigt lustfyllt.

Har man inte fattat att man måste handla smart och billigt lär man det sig första månaden när pengarna tar sluta alldeles för snabbt.

Att du säger, Mineralvatten, att man har misslyckats med sitt uppdrag är ganska provocerande. Jag är 23 och ringer min pappa som får komma och hjälpa mig att borra. Men inte fan har han misslyckats med sin uppfostran av mig. Han har lärt mig sunda värderingar, att man hjälper de som behöver hjälp, att det är ok att be om hjälp när man behöver det. Att det kommer nya pengar och att det är viktigt att ha kul. Att vara snäll och accepterande mot nya människor. Att hårt jobb lönar sig. Vikten av att göra så gott man kan.

Att man inte kan borra upp en hylla eller att det tog mig ett tag innan man kunde koka egen buljong har inget med om föräldrar lyckats eller misslyckats med sin uppfostran.
    Jag fattar varför så många tror att man måste lära sig att laga mat, jag kunde ingenting när jag flyttade hemifrån. Men det är inte rocket science att laga mat. Det tar liksom inte flera år att lära sig att laga mat utan snarare typ två dagar.
  • Anonym (Kokbok)

Se till att barnen lär sig läsa så löser sig även matlagningen. Finns något som heter kokbok.

• sextiotalist
    Anonym (jo) skrev 2013-09-21 18:23:50 följande:
    Jag fattar varför så många tror att man måste lära sig att laga mat, jag kunde ingenting när jag flyttade hemifrån. Men det är inte rocket science att laga mat. Det tar liksom inte flera år att lära sig att laga mat utan snarare typ två dagar.
    Tänk, min tonåring lärde sig helt själv, när han fick lust en dag. Utan vår inblandning alls
  • Luna777

Jag lagade mat hemma när jag av tonåring, bakade å hjälpte till me annat.

Nu har jag en 3åring som jag låtit vara med i köket sen hon bara va nån månad, ja hon va ca 4-5 mån första gången hon höll i en elvisp. Å ja jag höll jag me hon å hon bara skrattade.
    I dagsläget ä hon en fena på att göra sockerkaka, då hon mäter upp ingredienserna å knäcker ägg me min hjälpande hand.
    Här hjälper hon redan till med dukning, plocka fram å bort saker å kan även hjälpa till å städa.. Flört

• Anonym (jo)
    sextiotalist skrev 2013-09-21 19:08:55 följande:
    Tänk, min tonåring lärde sig helt själv, när han fick lust en dag. Utan vår inblandning alls
    Dessutom har de flesta sett på när någon annan lagar mat, jag tror det är väldigt sällsynt att man inte känner till vad kokning är och hur köttet får från att vara en röd klump till det man äter från tallriken :p
    Vet att många säger att tonåringar kan inte ens koka pasta, men jo de kan de. De kanske inte kan koka den optimalt men de kan utan problem få pastan att bli varm och mjuk så den går att äta.
  • Den vita staden

Hade skämts om jag inte lärt min nu 22-åriga dotter att laga mat.
    Hon fick göra det när hon ville vara med som yngre, det fick henne att inse att det var roligt
    Idag är hon en utmärkt kock.

Hennes småsyskon är inte tonåringar ännu riktigt, men de är precis som hon med i köket när de vill, och jag hoppas att de i framtiden tycker att det är lika roligt som hon tyckte o. fortfarande tycker. 

Den vita staden är Београд /Beograd/Belgrad.
  • sextiotalist
    Anonym (jo) skrev 2013-09-21 19:23:05 följande:
    Dessutom har de flesta sett på när någon annan lagar mat, jag tror det är väldigt sällsynt att man inte känner till vad kokning är och hur köttet får från att vara en röd klump till det man äter från tallriken :p
    Vet att många säger att tonåringar kan inte ens koka pasta, men jo de kan de. De kanske inte kan koka den optimalt men de kan utan problem få pastan att bli varm och mjuk så den går att äta.
    Exakt, det verkar som många tror att barn är några slags mindre intelligenta varelser som måste drillas och dirigeras för att klara sig.

Eftersom jag har fått en normalbegåvad, läskunnig son utan funktionshinder så förutsätter jag att han kommer att klara sig utmärkt 
  • Anonym (Nope)

Nej de gör dom inte, men dom vet hur Micron fungerar!

Svar på tråden Lagar era tonåringar mat?