• Anonym (Mammatilltonårin)

Lagar era tonåringar mat?

Gör dem det?

• Svar på tråden Lagar era tonåringar mat?
  • exiteme

Mina tonåringar (14 & 16) har lagat mat i flera år. De ställer sig gärna och lagar middagsmaten eller bakar. :)

• Anonym (självklart)
    sextiotalist skrev 2013-09-22 11:34:53 följande:
    Fast min generation fixade det tydligen rätt bra, för det är inte vår generation som är överviktiga.
    Om du är sextiotalist borde du väl även se att människor från 45 och äldre är de som är mest överviktiga bland befolkningen.
  • sextiotalist
    Anonym (självklart) skrev 2013-09-22 11:52:19 följande:
    Om du är sextiotalist borde du väl även se att människor från 45 och äldre är de som är mest överviktiga bland befolkningen.
    Inte i min omgivning i varje fall, jag ser mer överviktiga bland de yngre, men det kanske beror på att jag arbetar på ett företag som uppmuntrar aktivt motion och att många i min omgivning rör på sig mycket. 
    Sedan så är en 45-åring inte lika smal som han/hon var 25 (jag personligen har ökat 10 kilo sedan dess, men fortfarande är jag normalviktig), att övervikten är större (rent generellt) i alla åldersgrupper är inte konstigt, men vad jag förstått så är ökningen inte lika stor i min åldersgrupp som bland de yngre.
  • Anonym (självklart)
    sextiotalist skrev 2013-09-22 12:08:07 följande:
    Inte i min omgivning i varje fall, jag ser mer överviktiga bland de yngre, men det kanske beror på att jag arbetar på ett företag som uppmuntrar aktivt motion och att många i min omgivning rör på sig mycket. 
    Sedan så är en 45-åring inte lika smal som han/hon var 25 (jag personligen har ökat 10 kilo sedan dess, men fortfarande är jag normalviktig), att övervikten är större (rent generellt) i alla åldersgrupper är inte konstigt, men vad jag förstått så är ökningen inte lika stor i min åldersgrupp som bland de yngre.
    Till exempel är 16 % av alla kvinnor mellan 18-24 överviktiga eller feta, medan 45 % av alla kvinnor mellan 45-64 är det. Så du har förstått fel.

• Hallonröd
    Anonym (självklart) skrev 2013-09-22 12:11:08 följande:
    Till exempel är 16 % av alla kvinnor mellan 18-24 överviktiga eller feta, medan 45 % av alla kvinnor mellan 45-64 är det. Så du har förstått fel.

45%....?! Förvånad Låter väldigt mycket....

Men nu blir det OT...Foten i munnen    
  • sextiotalist
    Anonym (självklart) skrev 2013-09-22 12:11:08 följande:

Jag skrev ju att det är självklart,  att det skulle var skrämmande om det var tvärtom. Ja, man går upp i vikt som äldre, jag har själv ökat min vikt med 10 kilo sedan jag var 25, inget konstigt.

Och jag tror det har varit så i alla generationer, att procentuellt så är det fler medelålders som har övervikt än den yngre generationen, när man sedan blir äldre än så brukar man tappa vikten igen. 

Sedan är det just spännande att du tog mellan 45-64, eftersom det är just i den åldern kvinnorna går in i klimateriet och då brukar det vara väldigt vanligt att man går upp i vikt (ämnesomsättningen brukar sjunka i den åldern). 

Mellan 18 och 24 är ju smalperioden.         
  • sextiotalist
    Hallonröd skrev 2013-09-22 12:21:35 följande:

45%....?! Förvånad Låter väldigt mycket....

Men nu blir det OT...Foten i munnen    
    Nej, eftersom de troligen använder BMI som mått där och BMI är ett trubbigt mått, speciellt om man ska använda samma mått för en 18-åring och en 58-åring.

Jag skulle nog säga att det som betraktas som övervikt hos en 18-åring inte ska betraktas som övervikt för en 58-åring, en 58-åring ska väga mer, ha mer fett än en 18-åring 
  • Anonym (självklart)
    sextiotalist skrev 2013-09-22 12:22:38 följande:
    Jag skrev ju att det är självklart,  att det skulle var skrämmande om det var tvärtom. Ja, man går upp i vikt som äldre, jag har själv ökat min vikt med 10 kilo sedan jag var 25, inget konstigt.

Och jag tror det har varit så i alla generationer, att procentuellt så är det fler medelålders som har övervikt än den yngre generationen, när man sedan blir äldre än så brukar man tappa vikten igen. 

Sedan är det just spännande att du tog mellan 45-64, eftersom det är just i den åldern kvinnorna går in i klimateriet och då brukar det vara väldigt vanligt att man går upp i vikt (ämnesomsättningen brukar sjunka i den åldern). 

Mellan 18 och 24 är ju smalperioden.         
    27 % är feta överviktiga mellan 25-44 år. Så nog är det många som väger för mycket. Sen ökar övervikten inom alla åldersgrupper.

• Hallonröd
    sextiotalist skrev 2013-09-22 12:24:50 följande:
    Nej, eftersom de troligen använder BMI som mått där och BMI är ett trubbigt mått, speciellt om man ska använda samma mått för en 18-åring och en 58-åring.

Jag skulle nog säga att det som betraktas som övervikt hos en 18-åring inte ska betraktas som övervikt för en 58-åring, en 58-åring ska väga mer, ha mer fett än en 18-åring 

Ja jag satt faktiskt och tänkte i de banorna....så skrev du det
  • Maddiogora
    Anonym (jo) skrev 2013-09-21 20:45:12 följande:
    Det är det faktiskt, en sats köttfärssås, en sats vitsås och sen lägga allt i en form med plattor. Inte direkt svårt.

Fast det är ju flera moment än de traditionella makaroner och färdiga köttbullar , det skall tillagas en god köttfärrs sås och en god vit sås eller som jag gör ost sås ..... Men men allt är ju relativt .....
Svar på tråden Lagar era tonåringar mat?