Lagar era tonåringar mat?
Gör dem det?
Gör dem det?
MIn dotter lagar enklare rätter och bakar.
Mina barn har fått vara med och laga mat med mig när jag lagat. Mest för att de tyckte det var roligt. Sommaren 2012 ville tösen inte vara på fritids längre och lagade varmlunch till sig själv varje dag, Visserligen inga svåra saker men hon gör omelett ( som i o för sig inte är helt enkelt ) pasta med köttbullar eller köttförsås. Jag försöker ju ha mat hemma hon kan värma men hon lagar gärna.
Håller på att lära henne tvätta. Tyvärr har de dragit in hemkunskapen för femmorna i år så då får väl jag undervisa.
Jag menar absolut inte att hon ska börja tvätta men om det är ett pat favvojeans som hon mÅÅÅSTE ha på sig då får hon bannemig tvätta dem själv.
Baka älskar hon.
17-åringen kan laga enklare rätter utan och mer avancerade rätter efter recept som hon hämtar från internet.
Hon ordnar emellanåt kvällsmat åt sina småsyskon om vi båda arbetar.
Varför skulle man inte hjälpas åt i en familj?
När man är 18 år så kan man enligt lag flytta hemifrån bland annat. Alltså skall man då vara rustad för detta genom att man vet om alla de göromål som finns i ett hushåll så som att handla mat (hur man handlar smart och billigt t ex), planera inköp och maträtter, göra budget, städa etc.
Min 13-åring lagar enkla maträtter vid behov, dvs på loven. På vardagarna är det alltid jag eller min man som lagar maten. Hon bakar ganska ofta och gör fina bakverk och städar undan efteråt. Hon håller ordning i sitt rum, på sina träningskläder, kan starta tvättmaskin och diskmaskin, plockar ur dessa med. Mot betalning (ngra hundra) kan hon ägna en hel dag åt att t ex rensa alla rabatter och skura altanen, eller stöda alla köksskåpen. Hon är absolut inte curlad även om hon inte gör trerätters middagar flera ånger i veckan! Jag kunde knappt mer än koka makaroner är jag flyttade hemifrån heller.
Har ingen tonåring här hemma men har själv varit en :)
Jag lagade aldrig mat medan jag bodde hemma. Tvättade inte heller.
Jag diskade ibland och hjälpte till med städningen och strykningen.
Märkligt nog tog det inte lång tid efter att jag flyttat hemifrån som jag lärde mig både att laga mat och att tvätta.
Eftersom jag älskar mat och att äta så låg det liksom i mitt egna intresse att se till att jag fick god mat :)
Har inga tonåringar ännu men jag lär min dotter på 5 år hur man lagar mat och idag rullar hon köttbullar.
Hon ville lära sig hur man gör köttbullar i tomatsås med spaghetti.
Kommer lära min son hur man lagar mat också, han är ofta med och tittar och rör om i det han får. Fast han är bara 3 år så det dröjer innan han kan motoriskt rulla köttbullar. Han vill ofta vara med och baka ut brödet, tex brödbullar och det slutar ofta bara med slamsor men det går lätt att åtgärda.
Så när mina barn blir tonåringar kommer de att laga mat själva och innan de börjar göra det kommer de att få hjälpa till att laga maten i den takt de har förmågan.
Jag lagade mat åt familjen nån gång i veckan när jag gick i gymnasiet tills jag flyttade hemifrån. Jag har alltid varit intresserad av matlagning så brukade ofta vara i köket och titta på eller hjälpa till under uppväxten. Kan inte minnas att mina föräldrar lärde mig att laga mat. Jag observerade och härmade antar jag. Min man lagade aldrig mat när han bodde hemma, hans mamma är en typisk curling-förälder. Men när vi flyttade ihop så lärde han sig väldigt fort. Jag kommer inte tvinga mitt barn att laga mat men jag hoppas att vi kommer umgås i köket och att hon kommer bli intresserad av att hjälpa till och lära sig.